Pivní fond: Vydělejte na tom, co je Čechům nejbližší
Je až s podivem, že do současné doby vlastně nikdo nepřišel se žádnou investicí, která by umožňovala investovat domácím investorům do něčeho, s čím se prakticky každý Čech (alespoň muži určitě) určitým způsobem ztotožňuje.
Pivo je naše hrdost, náš nejznámější vývozní artikl (i když pivovarů s českým kapitálem jaksi ubývá, ale to je prostě byznys), pro mnohé pravidelný zdroj vitamínů. Oběd bez piva si umí představit málokdo, posezení v hospodě u piva je prakticky národním sportem a při pivu si všichni připadáme tak nějak chytřejší a moudřejší. Teď bude možnost stát se díky němu ještě i bohatší.
Pivní fond poprvé v Čechách
Fond s podobným zaměřením u nás doposud nebyl uveden, a proto bude ČSOB Světových pivovarů 1 určitě zajímavým zpestřením portfolií investorů, kteří hledají nové příležitosti pro diverzifikaci svého portfolia a zároveň si oblíbili tento zlatavý mok.
Odvětví piva je ve fondu zastoupeno 16ti více či méně renomovanými společnostmi zabývajícími se výrobou piva z celého světa. V portfoliu jsou nicméně zastoupeny společnosti, které patří k lídrům trhu a jimž se v poslední době nadprůměrně dařilo jak v obchodě, tak i na burze (i když dobrá minulá výkonnost neznamená dobrou výkonnost v budoucnu).
V portfoliu tak nejdeme společnosti jako InBev, která je největší společností v pivovarnickém sektoru (přes 200 značek v portfoliu, 111 pivovarů v 30 zemích, zisk v roce 2007 ve výši 14,4 mld. USD, dominuje v Brazílii, Číně, Rusku, Ukrajině), světovou dvojku SABMiller (působí v 60 zemích, za rok 2007 vykazuje růst zisku o 22 %), největší evropský výrobce piva Heineken (170 značek, 115 pivovarů v 65 zemích a růst zisku za rok 2007 o 23 %). V portfoliu rovněž najdeme společnosti Anheuser-Busch, největšího rivala společnosti Budvar, australský Foster´s, dánský Carlsberg, nebo japonský Asahi.
REKLAMA
Pivo má potenciál
Odvětví piva patří spíše mezi defenzivní tituly, kterým by se mělo dařit právě v obdobích nejistoty. Lidé mohou v horších letech omezit takové věci, jako jsou dovolené nebo luxusnější zboží, ale pivo budou pít prakticky pořád (alespoň u nás to bude vždy platit stoprocentně). Právě v současné době tak mohou být akcie pivních společností dobrou volbou, jeho spotřeba totiž v posledních letech neustále roste v celosvětovém měřítku.
Rostoucí spotřebě bude v příštích letech pomáhat zvyšující se zájem o pivo v asijských zemích nebo Rusku, dobývá nové trhy (Afrika) a stále velkou oblibu má v tradičních pivních zemích jako je Irsko, Německo, Česká republika apod. Dobrou zprávou pro pivaře je rovněž fakt, že chmelový nápoj se stává stále více akceptovatelným při různých příležitostech a pomalu opouští pozici podřadného pití.
Pozitivním faktorem je rovněž vysoká diverzita trhu a stále existují příležitosti pro fúze společností (10 skupin ovládá 60 % trhu). Společnostem dlouhodobě roste zisk, který pramení z expanze na nové trhy. V roce 2006 se ve světě prodalo 1,65 mld. hektolitrů piva, což znamenalo meziroční nárůst o 5,8 %.
Společnosti se snaží nové zákazníky přesvědčit i zaváděním různých novinek, jako jsou piva s různými příchutěmi, nebo míchané s jinými nápoji. Na druhé straně ale právě tyto aktivity mohou být i jedním z rizikových aktivit. Tradiční spotřebitelé piva (a čeští spotřebitelé jsou toho důkazem) mohou tyto novinky přijímat chladně, případně je odmítnout úplně a to znamená zbytečné náklady a ztráty. Rizikem samozřejmě může být zvyšování spotřebních daní na trzích, na nichž mají jednotlivé společnosti velký odbyt. Na druhé straně ale toto riziko může omezit velký záběr jednotlivých firem.
REKLAMA
Pokud jde o samotný fond od ČSOB, jeho hlavní nevýhoda pro dynamické investory je v tom, že nejde o typický akciový fond, ale o fond zajištěný (ČSOB zavádí většinu nových odvětví, resp. témat právě ve formě zajištěných fondů) a jeho participace na výnosech podkladového aktiva je omezena na 70 %. Tato hodnota určitě nepatří k nejvyšším, ale snížené výnosy oproti skutečnosti jsou vždy cenou za zajištění návratnosti investované částky. Pro konzervativní investory, kteří nejsou z dnešní situace právě nadšeni, pak zase tato skutečnost může být výhodou.
Vyhlídky fondu se určují těžko i díky konstrukci, která vychází z průměrných cen. Počáteční hodnota je dána průměrem uzavíracích cen prvních deseti obchodních dní od 7. dubna, což v období poklesů a nejistoty na trzích nemusí být nevýhodou. Konečná hodnota je pak dána průměrem 18 posledních měsíců (od dubna 2012 do září 2013). Zde pak už závisí pouze na tom, kde se budou trhy nacházet a jak se budou chovat po čtyřech letech, což se odhaduje skutečně těžko.
Dobrou zprávou by bylo posilování v následujících letech a zejména v posledním roce a půl trvání fondu. Naopak pokud budou akcie pivovarů růst v následujících čtyřech letech, ale na konci trvání fondu jejich výnosy klesnou, investoři v podstatě přijdou o výnosy z prvních čtyř let. To už ale není ani tak o samotných společnostech, jako o konstrukci fondu.