CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

Text: Luboš Svačina

25. 02. 2008

9 komentářů

Pojištění online… výhled do budoucna

 


 

Zvyklosti klientů bank a pojišťoven se v posledních letech výrazně mění, klienti se stávají čím dál méně loajální. Stále častěji jsou ochotni přejít se svou pojistkou či běžným účtem ke konkurenci, která jim nabídne výhodnější podmínky, případně ještě něco navíc. Důvodem je především větší informovanost konzumentů finančních produktů a rafinovanější marketingové kampaně finančních institucí. 

Stále větší roli ve vztahu zákazník a finanční instituce hraje internet. Jednak jako prostředek marketingové komunikace s klientem a stále častěji také jako jeden z nástrojů pro prodej finančních produktů.

Nejaktivnější jsou v této oblasti pojišťovny, které zpočátku nabízely online sjednání jednodušších pojistných smluv, jakými je například cestovní pojištění do zahraničí, pojištění odpovědnosti apod. V současnosti již velká část pojišťoven umožňuje prostřednictvím internetu sjednání povinného ručení nebo dokonce havarijního pojištění. Pozadu v tomto směru nezůstávají ani stavební spořitelny a penzijní fondy a částečně banky, které navíc velmi často a intenzivně využívají další platformy, kterou je internetové bankovnictví.

Všem těmto institucím slouží internet jak k marketingovým účelům, tak k přímé distribuci finančních produktů, přičemž prodej probíhá buď na vlastních webových stránkách nebo s využitím partnerských – zprostředkovatelských serverů. Ať už se jedná o tzv. porovnávací servery, vyhledávače anebo portály finančně poradenských společností.

V souvislosti s růstem počtu uživatelů internetu lze téměř s jistotou očekávat i nárůst počtu klientů ve větší míře využívajících výhod internetového sjednání pojištění. V tomto směru zajímavé informace o nastupujicích trendech v oblasti pojištění a online prodeje ve vyspělých zemích přinesla každoroční studie World Insurance Report, kterou připravila společnost Capgemini ve spolupráci s Evropskou asociací pro řízení a marketing. 

REKLAMA

Zajímavé jsou z tohoto pohledu například výsledky dotazování, prostřednictvím kterých distribučních sítí klient uzavírá pojistnou smlouvu a jakým způsobem jeho výběr ovlivňuje skutečnost, že si před uzavřením pojistky shání potřebné informace na internetu. První sloupec znázorňuje standardní zákazníky, v druhém jsou znázorněny preference "internetové populace". 

Graf 1: Využívání distribučních sítí pro sjednání pojistky

Jak je patrno, klienti, kteří si dokáží na internetu nalézt relevantní informace, tak také ke sjednání pojistné smlouvy velmi často internetu využíjí.

Zajímavé bylo zjištění, že přibližně 28 % z 11 000 dotázaných zákazníků pojišťoven má v úmyslu během následujících tří let uzavřít své životní pojištění prostřednictvím internetu a o pořízení neživotní pojistky touto cestou uvažuje dokonce 34 % dotázaných klientů. Následující graf zobrazuje pravděpodobné budoucí změny v preferencích využívání jednotlivých distribučních kanálů. 

REKLAMA

Graf 2: Distribuční sítě na rozvinutých trzích: Znázornění změn tržního podílu v 3letém horizontu a vnímání distribučních sítí z pohledu zákazníků  





6) Relative Strength vyjadřuje jakým způsobem klienti vnímají jednotlivé distribuční kanály, konkrétně jejich intenzitu ve vztahu ke 3 spotřebitelským veličinám: cena/výkon, kvalita produktu, značka/důvěryhodnost. 

7 ) 3 – Year Change vyjadřuje, jakým způsobem by se ve tříletém horizontu mohl změnit poměr ve využívání jednotlivých distribučních kanálů při sjednávání pojistky.

Z grafu jednoznačně vyplývá, že dotazovaní výhledově při sjednávání pojistky budou upřednostňovat internet, případně plánují využít služeb pojišťovacího makléře nebo finančního poradce. Naopak výrazným způsobem klesne tržní podíl pojistek sjednaných prostřednictvím nezávislých obchodních zástupců.

Závěr

Výhodou sjednávání pojištění online je především nižší nákladovost z pohledu pojišťovny, která z tohoto důvodu cenově zvýhodňuje sjednání pojištění online a klienti tak mohou krom úspory času při sjednání ušetřit i několik stokorun na platbách pojistného.

Vzhledem k tomu, že penetrace českého pojistném trhu stále zaostává za ukazateli vyspělých zemí, lze očekávat i u nás v další letech rostoucí zájem o pojistné produkty, čímž se bude zvyšovat i počet smluv sjednaných online, zejména co se týká produktů neživotního pojištění. Otázkou do dalších let zůstává, jak se pojišťovnám podaří technologicky vyřešit možnost sjednání složitějších pojistných produktů prostřednictvím internetu a tedy rozšíření své nabídky.

Nicméně ne každý má připojení k internetu a i po překonání zmíněných technologických překážek se domnívám, že velká část klientů bude i nadále upřednostňovat při sjednávání pojistných smluv osobní kontakt, případně jistotu kamenné pobočky.

Loading

Vstoupit do diskuze 9 komentářů



Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

 
 
 

 
  • Johny

    31 října, 2010

    Já používám služeb stránky http://pojisteninainternetu.cz Mají tam všechno. Jak havarijní pojištění, povinné ručení, cestovní pojištění, pojištění proti blbosti a mnoho dalších

    Odpovědět

  • Milan

    27 února, 2008

    Abych nemusel obíhat X pojišťoven a studovat všechny jejich Všeobecné pojistné podmínky tak bych se Vás jako odborníků zeptal, jakou pojistku by jste mi doporučili pro pojištění domácnosti s vybavením v hodnotě cca 0,5 mil. Kč. Děkuji předem.

    Odpovědět

  • ribekke

    2 března, 2008

    Najít si poradce, který vám udělá pojistku na míru. Slušný poradce neblábolí o slevách ale je schopen zanalyzovat rizika a vysvětlit míru jejich krytí pojištěním. Těch slušných je méně jak 1 procento, proto pozor na výběr.

    Odpovědět

  • Jiří

    22 listopadu, 2008

    Zkus http://www.pojistisesa.cz
    Je to tam jasné a srozumitelné.

    Odpovědět

  • Jiří

    22 listopadu, 2008

    Omlouvám se , vypadlo mi písmenko. Tak ještě jednou : http://www.pojistisesam.cz

    Odpovědět

  • stowaway

    26 února, 2008

    Se závěrem článku bych si dovolil polemizovat – jedinou jistotu kamenné pobočky, či poradce bych viděl v tom, že mi bude doporučena varianta produktu, ze které je největší provize…Naopak online varianty uzavření smlouvy začínají být natolik uživatelsky přívětivé, aby je zvládl opravdu každý, navíc jsou doprovázeny příjemnými bonusy ve formě slev, dárků a podobně. Hlavně se ale člověk v pohodlí domova v klidu může rozmyslet, co vlastně potřebuje, nejasné věci si může dohledat, nebo se doptat na bezplatné infolince, či kontaktním mailu pojišťovny, nebo zprostředkovatelské firmy…
    Do budoucna bych roli prodejců a poboček viděl spíše černěji…ve vztahu koncový klient – pojišťovna je to jen nákladný mezičlánek navíc…

    Odpovědět

  • Anonym

    26 února, 2008

    Neviděl bych to tak černě. Osobně znám celou řadu finančních poradců z různých finančně poradenských společností, kteří jsou schopni najít řešení optimální pro klienta – takové, které by klient sám nenašel, nebo by musel dopodrobna studovat desítky produktů desítek finančních institucí.
    Je to podobné jako při nákupu kteréhokoli zboží. Vždycky můžete najít alternativu na internetu, ale stále bude dostatek lidí, kteří půjdou do kamenného obchodu – a prodavač, je-li zkušený, může pomoci i radou (a neradí koupit vždy jen to nejdražší, ale snaží se najít zboží, s nímž bude zákazník spokojený a které plní zákazníkovy požadavky – jen tak se jeho klient/zákazník zase vrátí).

    Odpovědět

  • stowaway

    26 února, 2008

    Mám v těchhle věcech opravdu sklon k pesimismu, to je fakt…Ale vycházím z toho, že pokud hledám sám pro sebe “ optimální řešení pro klienta „, opravdu musím ty desítky nabídek desítky institucí projít – proč ne, jedná se přeci o řešení, či strategii na delší období – ne – li celý život, ne o koupi rohlíků na snídani…tedy je třeba tomu věnovat odpovídající čas a pozornost…
    A ten nákup jiného zboží : vzhledem k výše uvedeným sklonům k pesimismu mne vždy napadnou dvě věci : 1) jakým odborníkem na věc může být prodavač ( mechanik…atd.), zaměstnaný na částečný úvazek s téměř minimální mzdou…a 2) jak moc je provizně zainteresován na uskutečnění prodeje dané věci…

    Odpovědět

  • Anonym

    26 února, 2008

    Shodou okolností dnes vyšel na Lupě článek na obdobné téma:
    http://www.lupa.cz/clanky/preziji-kamenne-obchody/

    Odpovědět