Nemá smysl se dále rozplývat nad lidskou důvěřivostí. Je snad v přirozenosti (zejména méně často přemýšlejících) jedinců z lidské společnosti hledat cesty snadného zbohatnutí a jednoduchých řešení. A právě taková nabízejí četné společnosti rostoucí jako houby po dešti. K jejich růstu stačí málo: Otřepaný systém tvrdého prodejního multilevel marketingu a smlouva s libovolnou životní pojišťovnou.
Na bázi multilevel marketingu fungují i klasické finančně poradenské společnosti. Rozdíl mezi nimi a těmi nebezpečnými je ale zásadní: Klasické finančně poradenské společnosti v prvé řadě nestaví svou nabídku na jediném stěžejním, často navíc hodně zjednodušeném (rozumějte: osekaném k maximální jednoduchosti, aby smlouvu zvládla vyplnit i cvičená opice – tím se nechci dotknout primátů), produktu. A jakém jiném, než investičním životním pojištění. Rozdílů je pochopitelně více.
Pochybné (dere se mi do klávesnice až termín "podvodné") multilevelové společnosti sázejí na neznalost. Jejich cílem není ani v nejmenším šířit osvětu či se snažit prosadit jakoukoli podobu poradenství. Vezmou zpravidla jeden produkt, který v souznění s pojišťovnou mnohdy přebarví do svých barev, nazvou ho svým unikátním názvem a s tím vyšlou "do terénu" polapené obchodní zástupce se smlouvou o obchodním zastoupení (či podobnou), o jejíž výhodnosti nelze pochybovat, neboť výhodná je, ale jedině pro zastupovanou společnost.
Moc informací škodí. Nejlépe se prodává produkt, o kterém nemusíte pochybovat. Stačí věřit. Vždyť na školení tvrdili, že je nejlepší na trhu, nikdo nemá lepší a hodí se prostě všem na všechny neduhy světa i rodinných financí. Na školení se pohádka připepří dalšími (neznám trefnější výraz) lžemi, kupříkladu o důchodové reformě a včasné přípravě na ní prostřednictvím IŽP, které bude za chvíli povinné – a právě to naše je to jediné vhodné a správné, posvěcené centrální bankou, vládou, parlamentem a pro případ akvizic ve světě věřících i samotným Bohem.
Uvěřit právě takové pohádce znamená stát se velmi výkonným prodejcem v kruhu důvěřivých a – finančně negramotných. Všichni přeci již slyšeli o chystaných reformách, některá úsporná opatření jsou již i vidět, a tak přeci ten pán v obleku či paní v kostýmu, kteří o tom tak pěkně mluví, musí mít pravdu.
REKLAMA
Pojistky distribuované tímto typem (opět se mi dere krz klávesnici k monitoru ošemetný, ale dle mého názoru trefný termín "podvodných") společností jsou zjednodušené natolik, že neposkytují žádnou nebo poskytují téměř nulovou pojistnou ochranu. A ani kdyby klient nějakou chtěl, nemá nárok. Krom toho, že prodejce pojištění vůbec nerozumí, smlouva nic takového neumí.
Společnosti tohoto charakteru vznikají jak na běžícím pásu. Není divu. Finančně negramotných důvěřivých lidí je dost, lidí, kteří se chtějí zapojit do "spásonosného" systému, kde není třeba nic dělat a který funguje téměř jako perpetuum mobile, je snad ještě víc. A dnešní doba je těmto firmám obzvláště nakloněná. Při trochu ohybačské dovednosti lze překroutit informace o chystané penzijní reformě v totální dezinformaci až lež, finanční krize je příležitostí k získání zoufalých distributorů i hledačů zázraků. Co považuji ale za skutečně smutné je, že se najdou pojišťovny, které jdou těmto společnostem na ruku…
Jak nespadnout do pasti svůdných snadných řešení je zdánlivě jednoduché: Ověřovat informace, vzdělávat se a nekupovat ani neprodávat nic, čemu nerozumíte. Snadné řešení to ale není. Lidstvo snad denně dokazuje, že je snazší věřit než ověřit.