Prodej finančních produktů v autobazarech: Katastrofa!
Na začátku stála myšlenka představit možnost financování ojetých automobilů na finanční leasing, seznámit s produkty, které leasingové společnosti nabízejí, spolu s jejich srovnáním, jak se liší jejich parametry apod. Získat informace z pohodlí křesla se mi nepovedlo a později se ukázalo, že nebude vůbec lehké se k vytouženým informacím dostat.
Kromě obecných informací podmínek leasingu na internetových stránkách leasingových společností a autobazarů nic bližšího nenajdete. Když budete mít štěstí, naleznete alespoň tabulku s výší akontace podle značky, případně stáří automobilu. Čestné výjimky mezi leasingovými společnostmi nabízejí orientační výpočet pomocí kalkulátoru. Z větších leasingových společností tuto možnost nabízí pouze UniCredit Leasing.
Více jsem se nedozvěděl, ani když jsem zavolal do autobazaru. Úspěšnější byl můj pokus, kdy jsem volal přímo do leasingové společnosti. Zjistil jsem hrubou kalkulaci leasingu, ale zároveň mi bylo doporučeno, abych zašel přímo za prodejcem vozů, u kterého je zřízení leasingu pro mne výhodnější narozdíl od jeho sjednání přímo u leasingové společnosti.
Rozhodl jsem se tedy, že do autobazaru zavítám osobně a nechám si zpracovat kalkulaci. Mé kroky vedly do největší české pobočky AAA Auto v Praze, která podle svých internetových stránek spolupracuje hned se 6 leasingovými společnostmi. Těšil jsem se tedy na porovnání šesti nabídek, ze kterých jako zákazník budu moci sám zvolit nejvýhodnější variantu.
Jaké bylo mé překvapení, když jsem se stal svědkem podivného prodejního aktu. Postup poradce při výběru nejvhodnějšího leasingu byl podle mne doslova šokující! Po této negativní zkušenosti jsem se rozhodl koncipovat článek jako test prodejních technik u sjednávání financování ojetých aut.
Zaměřil jsem se na 3 autobazary v Praze, které zároveň patří k největším v Česku a pracují s největším počtem zákazníků. Postupně jsem zavítal do autobazaru AAA Auto, Auto ESA a Auto-plus. Snažil jsem se nechat režii v co nejvyšší míře v rukou prodejců. Nechtěl jsem na ně nijak tlačit, aby jejich přístup co nejvěrněji ukázal, jak se chovají k běžným zákazníkům, kteří mají se sjednáváním financování vozu malou nebo žádnou zkušenost.
REKLAMA
AAA Auto
Skupina AAA Auto loni prodala celkem 79 871 aut v pěti zemích. Přesto za loňský rok vykázala ztrátu 4,9 mil. EUR. Společnost působí v ČR, Slovensku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku.
Co se týká financování vozů na leasing, AAA spolupracuje se šesti leasingovými společnostmi: Santander Consumer Finance, GE Money Auto, ČSOB Leasing, sAutoleasing, Essox a ŠkoFIN. Při nákupu na leasing a úvěr společnost nabízí zvýhodněné havarijní pojištění a povinné ručení.
Na oficiálních stránkách AAA Auto stojí: „Díky úzké spolupráci s několika nejvýznamnějšími bankami v České republice se nám daří vytvářet zdravé konkurenční prostředí, které našim zákazníkům zajišťuje nejnižší podmínky úročení.“
Telefonicky jsem si domluvil termín na prohlídku vozu a kalkulaci. Vybral jsem stříbrnou Škodu Fabia minulé generace za 199 000 Kč. Nejdříve si prohlížím vůz. Prodejce je velmi aktivní a nenechá mě svými otázkami chvíli v klidu. Následuje projížďka, loučím se s prodejcem. Ptá se mě, jak jsem s vozem spokojen a s úsměvem dodává, že vůz může být do hodiny můj. Ujišťuji ho, že se mi vůz líbí, ale dnes ke koupi určitě nedojde.
V prvním patře jedné z budov už na mě čeká sympatická poradkyně, se kterou se pouštím do kalkulace. Zadávám, že chci vůz splácet 3 roky s akontací 100 000 Kč. Přesvědčuje mě, že pro mě bude určitě výhodnější úvěr. Nechávám se tedy přemluvit s tím, že bych se rád podíval i na leasing pro srovnání. Ptá se, zda mám zájem o zvýhodněné havarijní pojištění a povinné ručení. Toť vše. Nezjišťuje parametry u pojištění ani nic jiného. Na monitor nevidím, takže se mohu jen domnívat, co poradkyně počítá. Vychází jí pojištění s ručením měsíčně za 1 700 Kč a měsíční splátka úvěru 6 200 Kč, která je na první pohled značně vysoká. Záměr nebo chybka?
Poradkyně mi nabízí, že zavolá manažera, který mi udělá nejlepší možnou nabídku. Manažer usedá za počítač a znovu kalkuluje. Vyjde mu o poznání menší částka, o celých 1 400 Kč nižší. Následně mě zarazí slova manažera, který mi říká, že se jedná o nejnižší nabídku, kterou je mi schopen zajistit. Bez toho, aniž bychom se bavili o nějakých variantách. Není mi poskytnuta informace o vybrané společnosti, o R.P.S.N. nemluvě. Pro srovnání mi ukazuje leasing, který vychází měsíčně o 200 Kč dráž. Dál se na nic neptám, přijímám list A4, na kterém jsou ručně napsaná čtyři čísla a odcházím s tím, že se rozhodnu a ozvu se.
Za pár dnů mi manažer volá, jak jsem se rozhodl. Jako bonus mi nabízí autorádio zdarma a slevový kupón. Taková je moje první zkušenost se získáváním informací o financování ojetých automobilů, po které jsem se rozhodl napsat tento článek.
REKLAMA
Auto-plus
Auto-plus provozuje společnost Import Volkswagen Group s.r.o. Celkem se jedná o skupinu více než čtyřiceti poboček po celé České republice. Největší pobočka se nachází v komplexu Auto Jarov, kde v současné době najdete přes 300 ojetých vozů. Autobazary Auto-plus nabízejí leasing od společností ŠkoFIN a GE Money Auto.
Telefonicky se domlouvám s prodejcem na osobní návštěvě. Mám zájem o červenou Škodu Roomster za 299 000 Kč, kterou chci koupit na leasing. Ptám se na vůz a také, zda bude možné provést kalkulaci leasingu. Odpověď je kladná a je mi řečeno, že přijít mohu kdykoliv.
Přímo na místě následuje krátká prohlídka vozu, nechávám projížďku na příště s tím, že bych se rád podíval na samotnou kalkulaci financování. Přístup prodejce je ve srovnání s předchozími překvapivě chladný, ale o to víc na mě působí seriózně. Nevyptává se na zbytečné otázky, nepodbízí se.
V kanceláři sedím tak, že na monitor vidím spolu s prodejcem. Sděluji moji představu financování: Jsem OSVČ, mám v hotovosti připraveno 100 000 Kč a chci splácet pět let. U pojištění mi dává na výběr mezi Kooperativou a Českou spořitelnou, ptá se mě na míru spoluúčasti a doporučuje mi pojištění čelního skla za 500 Kč na rok. Automaticky jako první tiskne nabídku leasingu od ŠkoFINu.
Přijímám přehlednou tabulku, kde jsou vypsané měsíční splátky podle délky splácení a výše akontace. Souhlasí s tím, že mi ukáže i leasing od GE Money Auto a také úvěr. Vzápětí však dodává, že zákazníkům doporučuje ŠkoFIN. Zdůvodňuje to tím, že u GE Money je vše složitější a občas nastane i nějaký problém. Není však schopen říct, o jaký problém konkrétně by mohlo jít.
Nakonec dostávám do rukou tisk se vším, co jsem chtěl, tedy 4 listy formátu A4 s kalkulacemi leasingu a úvěru od obou společností.
Auto ESA
Autocentrum ESA a. s. je druhým největším českým prodejcem ojetých osobních a užitkových vozů s denní nabídkou kolem 900 automobilů. V minulém roce společnost prodala 4895 osobních a užitkových vozů. Nabízí financování sAutoleasing, ČSOB Leasing, GE Money Auto, ESSOX a CETELEM.
REKLAMA
Klasicky začínáme prohlídkou, tentokrát kupuji poslední model Škody Fabia v modré barvě za 249 900 Kč, při nákupu na leasing nebo úvěr dokonce za zvýhodněnou cenu 235 000 Kč. Prodejce si kopíruje můj řidičský průkaz, vše stvrzuji podpisem. Dozvídám se o prodloužené akci – sleva na každý vůz 3 000 až 30 000 Kč. Přístup prodejce je nejlepší z celé trojky autobazarů. Následuje zkušební jízda, a pak hurá na výpočet leasingu.
Proti mně sedí znovu sympatická poradkyně, na monitor nevidím ani náhodou. Diktuji 100 000 Kč v hotovosti, OSVČ a splácení 5 let. Při kalkulaci vycházíme z částky 232 000 Kč (po započtení slevy ve výši 3 000 Kč). Poradkyně mi říká o akci GE Money, které dává za uzavření smlouvy zdarma navigaci. Zároveň se ptá, jestli nějakou společnost preferuji. Říkám jí, že bych rád vybral nejvýhodnější nabídku bez ohledu na společnost.
Dostávám první čísla: povinné ručení 4 164 Kč ročně a havarijní pojištění 17 632 Kč ročně. Měsíční splátka úvěru 4 495 Kč, leasing 4 672 Kč – oboje od GE Money. Pro srovnání vybírá pouze úvěr od ČSOB, kde splátka vychází na 4 803 Kč měsíčně. V ruce drží propisku GE Money a na stole leží diář taktéž od GE Money.
Srovnáním GE Money s ČSOB vychází jako vítěz překvapivě produkt GE Money, který je nejvýhodnější a navíc s navigací. Beru si papír, kam poradkyně přehledně stručně přepsala kalkulaci pouze dvou úvěrů a jednoho leasingu. Zdá se, že je se svou prací spokojena, tak odcházím a tvářím se také spokojeně. Tedy snažím se.
Závěrečné hodnocení
Kvalitní informace mi poskytl jen autobazar Auto-plus. Z jeho kalkulace jsem opravdu měl možnost vybrat nejvýhodnější způsob financování. Za negativum považuji zjevnou preferenci ŠkoFINu bez pádného argumentu. Nicméně jsem nemusel prodejce nijak přemlouvat, aby mi zpracoval kalkulaci pro všechny varianty leasingu i úvěru, které mi také vytiskl.
V Auto ESA jsem se setkal s velmi profesionálním přístupem, ale o objektivitě při výběru produktu financování nemůže být řeč. Poradkyně jasně preferovala produkt od GE Money, aniž by provedla kalkulaci u všech společností, které měla na výběr. Nezapomněla mi říct, že GE Money Auto nabízí k leasingu navigaci zdarma. O akcích, které poskytují jiné leasingové společnosti se nezmínila.
V provedené kalkulaci ukázala jen srovnání produktů od GE Money a ČSOB, tedy pouze z produktů dvou společností z celkově pěti možných. Poradkyně stručně zapsala výsledky kalkulace na papír, na kterém chyběli základní údaje jako je např. R.P.S.N. (roční procentní sazba nákladů) a jiné, jejíž hodnoty mi poradkyně řekla na požádání alespoň ústně. U pojištění mi nedala možnost volby parametrů ani společnosti.
Způsob, jakým probíhala kalkulace v AAA Auto byl odstrašující. Odcházel jsem s listem A4, na kterém byly všehovšudy 4 čísla. Poradkyně mi nesdělila, jakou společnost vybrala. U pojištění mi nedala vůbec na výběr a to, že mi u leasingu neprozradila R.P.S.N. by bylo to nejmenší. Nejvýhodnější měsíční splátka, která byla o celých 1 400 Kč měsíčně nižší než výchozí, deklaroval manažer jako nejnižší možnou se započtením všech dostupných slev. Nevím, jaké společnosti vybíral, prostě mi oznámil, že je to nejlepší nabídka, jakou mi může poskytnout. A o jaké slevy se jedná? To, zdá se, neví nikdo.
Kdo nemá se zřizováním leasingu nebo úvěru žádné zkušenosti, by měl být velmi opatrný. Typickým znakem u sjednávání leasingu je individuální přístup k zákazníkovi. Přeloženo to znamená, že prodejce udělá vše pro to, aby vás přesvědčil, že právě jeho nabídka je ta nejlepší. Ovšem také to, že si s vámi může dělat co chce.
Mezi velkými prodejci ojetých automobilů (nových nevyjímaje) panuje nelítostný boj. Proto je mnohdy dobré s nákupem nespěchat a na bonusy, slevy a akce si počkat. Pro velké hráče na trhu ojetin to platí především. Důležité je nehrnout se do koupi za každou cenu hned. Každý dobrý obchodník má své eso v rukávu, a do karet nesmí vidět nikdo dřív, než se vyloží na stůl. Autorádio zdarma, slevový kupón a možná i víc na sebe nenechá dlouho čekat.
Na závěr bych rád dodal, že každý prodejce chce především prodat vůz, proto byste se neměli bát na cokoliv zeptat nebo při kalkulaci chtít vidět víc, než vám prodejce ukáže.