Profesionální sportovci jsou nároční klienti
Mezi finančními poradci znám několik bývalých vrcholových sportovců. Patří k těm velmi úspěšným, bývají to týmoví hráči.
Od jednoho z nich, německého fotbalisty Gerda Finka, jsem slyšel celkem logický výklad této zákonitosti: Špičkový sportovec má jasno v tom, co je potřeba udělat pro dosažení úspěchu. Zbytečně nespekuluje, ctí pravidla dané disciplíny – a dře. Umí se nadchnout a umí nadchnou i ostatní.
Ne každý sportovec ale má to štěstí, že po skončení své kariéry dokáže naskočit do branže, která mu sedí a umožní mu další rozvoj. Naopak, vrcholoví sportovci nakonec často zůstavají bezradní a bez příjmů, na které si během nepříliš dlouhé kariéry zvykli.
Podívejme se nejprve do USA, kde se díky svému talentu dostávají často na vrchol kluci z chudinských čtvrtí. O penězích vědí leda to, že si za ně mohou koupit bourák, mámě kožich a tátovi rolexky. Pro finančního poradce dobrá příležitost?
JEN TO ZKUSTE
„Národní fotbalová liga získala nedávno nové posily. Z desítek hráčů se tak téměř přes noc mohou stát milionáři, což rozhodně nenechá chladnými celou řadu finančních poradců, kteří se jich budou chtít ujmout jako svých klientů.“
REKLAMA
Tak uvádí časopis Investment News, určený americkým finančním poradcům, analýzu potřeb jedné z nejatraktivnějších skupin klientů. „Nováčci na poli finančního poradenství by měli vědět, do čeho jdou,“ varují poradci, kteří pro profesionální sportovce pracují.
RYCHLÉ PENÍZE, DLOUHÝ ŽIVOT
Sportovci mají velmi zvláštní potřeby a práce pro ně bude probíhat za velmi specifických podmínek, upozorňují ti, kterým se poštěstilo získat klientelu mezi sportovními celebritami.
Sportovci sice dokáží vydělat spoustu peněz, ale musí to stihnout za relativně krátkou dobu. Poradce jim pak musí pomáhat vydělanou částku chránit a rozmnožovat po celý zbytek života.
Valná většina úspěšných sportovců přitom podle amerických poradců postrádá jakýkoliv smysl pro finanční záležitosti. Hlavním problémem, shodují se všichni, je bezuzdné utrácení, k němuž mají tito lidé sklony.
REKLAMA
LUXUSNÍ VOZY, NÁROČNÉ ŽENY
„Jako poradce se musíte potýkat s obchodníky s automobily nebo klenoty,“ říká pan Harman, který se stará o finance profesionálních sportovců a trenérů. Vyšší příjmy v období hlavní sezóny stačí mnozí utratit. Rychle si zvyknou na život na vysoké noze, ale po zbytek roku pak musejí vystačit s velmi nízkým rozpočtem.
V měsíčníku pro finanční poradce Pioneer Broker popisuje podobnou zkušenost také Petr Hrubý z české poradenské firmy Broker Consulting. „Také máme mezi klienty několik sportovců – hokejistů a fotbalistů na ligové úrovni. A opravdu to s nimi není jednoduché,“ konstatuje Hrubý.
„My ale ten boj nesvádíme ani tak s obchodníky s auty a klenoty, ale s manželkami a přítelkyněmi sportovců. Ty jsou vesměs velice náročné a spotřeba některých je opravdu obdivuhodná.“
Podle Hrubého je velký rozdíl v přístupu sportovců na začátku a na konci kariéry. „Je rozdíl bavit se s hráčem, kterému je dvacet a s někým komu je o pět let víc a má za sebou nějaká zranění. A úplně jiná je práce s třicátníkem, který si už umí spočítat, kolik může do konce kariéry vydělat a zvažuje, co bude dělat potom.“
REKLAMA
POD TLAKEM RODINY
Podle amerických poradců jsou mladí sportovci vystaveni velmi silnému tlaku rodiny. Často totiž pocházejí z velmi chudých poměrů.
„Milion dolarů se může zdát hodně, ale když za to koupíš dům pro matku, auto pro bratra a ještě zaplatíš daně, nezbude ti nic,“ říká bývalý obránce Miami Dolphins pan Konrad, jehož firma spravuje aktiva čtyřiceti profesionálních hráčů.
„Rodiny se k nim někdy chovají hůř než všichni ostatní,“ tvrdí Dana Hammondsová z Asociace hráčů Národní fotbalové ligy. Uvádí, že manželka jednoho fotbalisty se jí nedávno svěřila, že její manžel se v rodině finančně stará o 30 lidí.
Sportovce je podle poradců těžké přesvědčit, aby se o svých finančních záležitostech neradili s rodinnými příslušníky, kteří se většinou ve financích vůbec nevyznají.
„Začnou investovat v oblastech, kde nemají co dělat, zvlášť poté, co ukončí kariéru,“ říká pan Hoyle. Často prý investují do něčeho, čemu vůbec nerozumí a jsou náchylní uvěřit zdánlivě lákavým podvodným nabídkám.
Úplně stejný postřeh uvádí Petr Hrubý. „Sportovci jsou lidé tzv. horkých tipů. Někdo jim řekne, že něco půjde nahoru, a oni do toho slepě jdou,“ varuje Hrubý. „Jinak jsou ale mnozí úplně normální, skvělí a společensky zdatní lidé,“ dodává.
JAKO V TELEVIZI
Podle Dany Hammondsové z Asociace hráčů Národní fotbalové ligy je pro hráče velmi těžké odolat svodům „kultury utrácení“, v níž se najednou ocitnou. Jako příklad uvedla jednoho nováčka z loňského roku, který si za bonus, který dostal za podpis smlouvy o členství v klubu, koupil dva drahé automobily značky Bentley.
„Jsou to ještě děti – je jim kolem dvaceti let a nic lepšího je nenapadne,“ říká Hammondsová. „Cítí se být součástí kultury hudebního kanálu MTV, kde mají všichni nablýskaná auta a šperky. Pro ně je právě tohle známka úspěchu.“
Základním kamenem finančního plánování by pro takové klienty mělo být sestavení rozpočtu, radí zkušení poradci. „Snažíme se navrhnout částku odpovídající jejich životnímu stylu a příjmu a říci: OK, pojďme zkusit vyjít s tímhle a snažit se, aby to tak fungovalo po zbytek tvého života,“ říká pan Hoyle. „Jinak můžeš o všechno přijít.“