„V diskuzi i v článku je zmínka o tom, ze nejlepší reklama je dobrá reference. Dovolil bych si trochu polemiky,“ začíná čtenář viglib svůj diskusní příspěvek na téma důvěryhodnosti referencí. Dokumentuje dva příběhy lidí s nevhodně zvolenými produkty, kteří jsou ale naprosto spokojeni se svým řešením. Ve svém okolí pak šíří pozitivní reference na finanční zprostředkovatele, kteří jim produkty doporučili.
V editorialu „Honorář podílem na zisku? I ten má své „mouchy“…“ jsem uváděl extrémní hypotetický případ investičního poradce, který chce maximalizovat svůj honorář a který je odměňován podílem na zisku: „Extrémním případem by ale bylo, kdy by poradce odměňovaný podílem na zisku postavil dva klienty proti sobě – např. kdyby u vysoce rizikové investice u jednoho z nich spekuloval na růst a u druhého u téže investice na pokles. Jeden klient by hodně prodělal, to by ale „poradce“ příliš netrápilo, neboť druhý klient by hodně vydělal.“
Podívejme se na příklad z pohledu spontánních referencí, tedy nikoli referencí, o něž si poradce říká na schůzce s klientem, ale těch, které klient šíří sám z vlastní vůle mezi své známé a příbuzné. Polovina klientů ukončí investici vysokou ztrátou. Ti kladné reference šířit rozhodně nebudou. Ovšem druhá polovina dosáhne nadstandardního zisku a poradce bude mít za skutečného mága. V dobré víře pak budou šířit nejlepší reference a „poradce“ může svou „strategii“ dál provozovat.
Klienti bývají mnohdy spokojeni především s přístupem poradce, s jeho vystupováním, s výmluvností… s celkovým dojmem, který v jejich očích vytvořil. Kvalitu poradenství umí posoudit jen málokterý klient. Reference „běžného spokojeného klienta“ tak mohou být zavádějící a hodnota kladných referencí klesá. Klient, jehož reference má být skutečně důvěryhodná, se musí ve financích přinejmenším velmi schopně orientovat.
Bohužel ani negativní reference nejsou nejspolehlivější. Vycházejí sice mnohem častěji z odborné části poradenství, ale… ze zkušeností poradců, kteří změnili zastřešující finančně poradenskou společnost, je patrné, že zdaleka ne všechny negativní informace se zakládají na pravdě. Naopak mnoho z nich je součástí nečistého konkurenčního boje či pomsty.
REKLAMA
Jak tedy nakládat s referencemi? Určitě se vyplatí je sledovat – a prověřovat. Není dobré poradce či finančně poradenskou společnost zavrhnout jen proto, že na ní zazněla negativní reakce. Pokud jich je příliš, pak je to samozřejmě jiná. A naopak nemá smysl přeceňovat kladné reference. I ty se mohou mýlit. Reference by měly být pouze jedním ze střípků v mozaice při výběru kvalitního finančního poradce.