Ropa za 200 USD aneb Editorial z jiného barelu
Kam až vyteče cena ropy? Analytici se vzácně shodují. Cena dosáhne 200 USD. V čem se ale liší, je, kdy se tak stane. Zatímco někteří predikují 200 USD za barel do dvou let, jiní (např. Barton Biggs) ji vidí v horizontu sedmi až osmi let. 175 USD by mohla stát ještě letos.
Co je pozoruhodné, je reakce ekonomik na rostoucí cenu ropy. Jaká je? Téměř žádná. Ropný šok se nekoná. Snad stojí tak trochu ve stínu hypoteční krize… a nebo se od 70. let ropných šoků přeci jen něco změnilo.
Přesto rostoucí ropa má své důsledky. Ano, na spotřebitele. Američané se svým drahým benzínem za 4 USD za galon (cca 16,85 Kč za litr) se chytají za hlavu. Přestávají jezdit autem a (Evropane, div se!) začínají využívat hromadnou dopravu! Automobily s vysokou spotřebou nejdou na odbyt… a plánuje se ukončení jejich výroby.
Nemusíme chodit ani tak daleko. Když jsem před třemi lety brázdil německé dálnice s plynem na podlaze rychlostí 160 až 180 km/hod., ploužil jsem se v pravém pruhu. Kolem mne projížděli němečtí řidiči o 40 km/hod. rychleji. Předminulý týden jsem jel po německých dálnicích znovu. Spěchal jsem přiměřeně… a rychlostí 130 km/hod. jsem předjížděl místní vozy levým pruhem.
Ropa a její deriváty tedy skutečně citelně podražily. Cítí to především spotřebitelé, ekonomiky si jen lehce cukly s inflací. Ropná krize se očekává až při ceně 175 USD/barel… ovšem to se před růstem ke 135 USD říkalo i o nižších metách.
REKLAMA
A je ropa skutečně tak drahá? Nedávno jsem viděl graf vývoje cen benzínu za posledních 40 let. Jeho sklon byl rostoucí. Ovšem při přepočtu na reálnou cenu vykreslil písmeno U. Reálná cena tak teprve po nedávném prudkém růstu dohnala ceny ze 70. let.
Co dodat? Ekonomiky jedou, řidiči nejedou a továrny šetří. Není to optimální stav pro zachování nerostného bohatství?
Foto: Korňanský ropný pramen (SK) – Ojedinělý dosud aktivní přírodní povrchový vývěr ropy s pozvolným odtokem, doprovázený výronem plynu (CH4). Typově se jedná o parafínickou ropu s nízkým obsahem síry, s poměrně vysokým obsahem olejů, malým množstvím aromatických uhlovodíků a asfalticko-smolných látek.