Spokojenost klienta? S kvalitou poradenství příliš nesouvisí
Úspěch u klientů mají často „poradci“, jejichž práce s poradenstvím nemá nic společného. Co je základem jejich úspěchu? Především perfektně zvládnutá psychologie prodeje. Klienti pak odcházejí s předraženými produkty nevhodnými pro jejich situaci (či nevhodnými úplně pro kohokoli), ale spokojeni, že z nich „finanční poradce“ sejmul břímě rozhodování.
Nabídněte klientovi jednoduchý a jediný způsob řešení jeho situace, přesvědčte ho o správnosti té volby a bude spokojený. Pokud mu předložíte příliš mnoho variant, které se liší sice v zásadních, ale pro klienta detailech, začne být zmaten, bude se rozmýšlet, a pak velmi pravděpodobně skončí se zcela jiným produktem od jiného zprostředkovatele.
Ostatně, jednoduchost a univerzálnost řešení je lákadlem nejen pro klienty, ale také pro finanční zprostředkovatele. Pokud vedoucí nováčka zaučí stylem „tohle je pro klienty nejlepší, máme exklusivní produkt, který řeší v pojištění vše a ještě nejlevněji“, mnohý tomu rád podlehne a nebude si komplikovat situaci. Navíc získá-li jistotu, bude i před klientem vystupovat mnohem sebejistěji – a tím i úspěšněji.
Zřejmě nejznámější evropský zprostředkovatel působí na své klienty především psychologií. Nikoli poradenstvím. A přestože byl mnohokrát propírán, stále má dostatek spokojených klientů. Opravdu spokojených. Jsou spokojení, že nemusí finance řešit, že udělali vše pro svou šťastnou budoucnost a zajištění na stáří – a nespokojeni nejspíš nebudou, ani až se sice dostaví stáří, ale bez zajištěné šťastné budoucnosti. Lidé si neradi přiznají vlastní chybu.
Neochota lidí připustit si svůj omyl vede k omlouvání chyb ostatních, kterým uvěřili. Když došlo palivo letadlu Edbusy, jejich klienti velmi rádi uvěřili tvrzení nyní zavřeného vedení, že důvodem neposkytnutí slíbených půjček není neexistence bohatého strýčka, jehož jedinou zálibou je rozdávání peněz, ale spiknutí bank spolu se státem, jejichž zájmem jsou chudí občané, aby je mohli společně i nadále snadno odírat.
REKLAMA
Kvalitní práce ke spokojenosti klientů vede. Dokonce snadněji, spolehlivěji a dlouhodoběji než dobře prodaný šlendrián. Jen je potřeba kvalitu umět klientům také prodat. Jinak i sebelépe odvedenou práci může zhatit příslib jednoduchého všeléku z rukou schopného prodejce bez páteře.