V Tabulce 1 porovnáme roky 2009 a 2014 v několika základních statistických ukazatelích. Údaje jsou převzaty ze statistických ročenek ČSSZ. Roční výdaje na důchody v roce 2013 byly 373,4 miliard Kč, v roce 2009 potom 331,7 miliard Kč. Nároky na finanční zajištění vyplácených důchodů stoupají. Proč? Stát vyplácí více důchodů.
Tabulka 1: Vývoj důchodových statistik
|
Stav k 31. 12. 2009 |
Stav k 31. 3. 2014 |
Počet starobních důchodů |
2 108 368 |
2 343 504 |
Počet invalidních důchodů |
585 944 |
431 378 |
Počet pozůstalostních důchodů (sólo) |
96 076 |
83 938 |
Počet důchodců |
2 790 391 |
2 858 820 |
Počet vyplácených důchodů |
3 418 876 |
3 481 251 |
Počet poplatníka na jednoho důchodce |
1,76 |
1,706 |
Počet poplatníků na jednoho starobního důchodce |
2,33 |
2,081 |
Zdroj: Statistické ročenky ČSSZ
Starobních důchodců je více
Od konce roku 2009 k prvnímu čtvrtletí letošního roku stoupl počet starobních důchodců o více než 235 tisíc. Zatímco ke konci roku 2009 připadalo na jednoho starobního důchodce 2,33 poplatníků, tak k prvnímu čtvrtletí letošního roku to bylo pouze 2,081. K tak citelnému poklesu došlo za období cca 4 let.
Výdaje na výplatu starobních důchodů každoročně stoupají, neboť do důchodu odcházejí silné ročníky a současně stoupá střední délka života penzistů. Legislativní změny v posledních letech však alespoň snížily růst počtu vyplácených důchodů. Invalidních a pozůstalostních důchodů se vyplácí v letošním roce méně než v roce 2009. Proč?
U vdovských důchodů se zkrátila v rámci „malé důchodové reformy“ lhůta pro obnovu vdovských důchodů z pěti let na dva roky. Standardně je vdovský důchod pobírán pouze rok. Po uplynutí jednoho roku pouze tehdy, když je splněna některá ze zákonných podmínek. Když je následně některá ze zákonných podmínek splněna v obnovovací lhůtě, lze vdovský důchod obnovit.
Zpřísnily se také podmínky pro posuzování zdravotního stavu u invalidních důchodů. Přiznání invalidního důchodu je tedy složitější než v minulosti. Při pravidelné kontrole může být invalidní důchod odebrán. Invalidní důchod tak v roce 2014 pobírá méně občanů než v roce 2009.
Finanční nároky stoupají, důchody budou klesat
Ekonomické a demografické trendy jsou jasné. V budoucnu budou muset státní důchody klesat. Finanční náročnost na výplatu důchodu každoročně stoupá. Prostor pro zvýšení příjmů ze sociálního pojištění v Česku není. Již nyní patří sazby sociálního pojištění v Česku mezi nejvyšší v rámci zemí EU. Zvýšení sociálního pojištění by zvýšilo mzdové náklady zaměstnavatelům a snížilo konkurenceschopnost domácích firem. Občanům by stouplo zdanění práce a za stejnou mzdu by si koupili méně zboží a služeb.
Jaké změny snižují státní důchod?
Postupné legislativní změny při výpočtu důchodu schválené v rámci „malé důchodové reformy“ mají zásadní vliv na výpočet důchodu v budoucnu. „Malá důchodová reforma“ bude nadále platit. Vládní koalice plánuje zrušení II. pilíře, tedy „velké důchodové reformy“, nikoliv „malé důchodové reformy“.
Parametrické změny zákona o důchodovém pojištění mají negativní vliv na budoucí výpočet důchodu a další změny se dají očekávat. Např. již dle současné legislativy platí, že se nepočítá pro důchodové účely studium od roku 2010. Při výpočtu důchodu se budou hodnotit všechny příjmy, tedy i v prvních letech po škole, kdy je nástupní mzda nižší než v následujících letech. Zvýšilo se krácení u předčasného důchodu. Ale hlavně se výrazně zvyšuje důchodový věk, řada občanů bude muset nedobrovolně odcházet do kráceného předčasného důchodu.
Vlastní investice jsou jistotou
Důchodová legislativa doznala v posledních letech řadě změn. Další změny se dají očekávat. Spoléhat se na státní důchod rozhodně nelze. Vlastní investice jsou nutností. Zodpovědní občané budou mít pro penzi připraven vlastní finanční polštář.