Příjem 50 tis. Kč od prvního měsíce, kdy do Swissgolden vstoupíte. Dále neomezená výše příjmu. Nezní to lákavě? Takto láká česká pobočka nadnárodní „pyramidy“ Swissgolden. Další „benefity“ jsou samozřejmostí: „Pracovat“ můžete kdykoli a odkudkoli, svůj tým si volíte sami… Kdo vám to dá? Vyměnit „píchačky“ za 15 tis. Kč měsíčně za volnou pracovní dobu a 50 tis. Kč je lákavé. Má to ale háček.
Tím háčkem je „pyramidová hra“. Základem je „usadit se ke stolu“, zaplatit „zálohu za zlato“ a sehnat další lidi, kteří udělají totéž. Jakmile „stůl“ zaplníte, dostanete „zlato 7× levněji“. Jenže ostatní u „stolu“ se rozpadnou do dalších stolů, kde mají mít stejné benefity. Zlato pro všechny s takovou „slevou“ společnost nemá možnost nakoupit. Ostatně, o zlato nejde. Jde pouze o zaplacení „zálohy“ – vstupního poplatku. A získání dalších důvěřivců, kteří udělají totéž.
Česká pobočka Swissgolden se ani nesnaží zastírat, že jde o pyramidu. Pouze to bagatelizuje. Podle ní je celý svět pyramidou. Ukazuje to na příkladu firmy.
Obrázek 1: „Pyramida“ běžné výrobní společnosti
Zdroj: Prezentace české pobočky Swissgolden
REKLAMA
Vnímavější čtenáři jistě chápou rozdíl. „Pyramida“ klasické společnosti se od pyramidy Swissgolden (a dlaších podvodných schémat) liší v základním parametru: Z dělníků se nestávají majitelé společnost, společnost se „nerozpadá“ na postupně nekonečné množství společností, ale zůstává jako ucelený celek.
To je ostatně základní rozdíl i pyramidové hry od multilevel marketingu, kde je předem jasná struktura – a především společnost nežije pouze z prodeje svých členů, ale vytváří či prodává produkt s odpovídající hodnotou i lidem nezapojených do struktury. Např. multilevelová struktura ve finančním zprostředkování primárně slouží k prodeji finančních produktů lidem, kteří nejsou finančními zprostředkovateli. Finanční zprostředkovatelé si sice také mohou koupit sebou prodávaný produkt, ale na tom jejich byznys nestojí.
Česká pobočka Swissgolden ve své prezentaci brojí i proti „letadlu“, kde „pyramidové schéma nenabízí žádný kvalitní produkt ani službu“. Dokonce v rámci brojení proti letadlu popisuje velmi dobře i svůj obchodní model – „každý nový účastník musí za vstup do schématu zaplatit poplatek“. Jen jaksi nepřiznává, že „záloha“ na zlato je právě oním poplatkem.
Prezentace české pobočky neobsahuje bližší informace. Pro ty se musí zájemce registrovat nebo podrobnosti získat z mezinárodní prezentace společnosti. Jak tedy konkrétně „marketingový program“ Swisgolden funguje?
REKLAMA
Jak funguje Swissgolden
Potenciální účastník „marketingového programu“ Swissgolden musí po registraci provést objednávku zlata v ceně 7 tis. EUR, 27 500 EUR, nebo 98 tis. EUR včetně 10% poplatku za nákup. Dále musí uhradit „kupón“ k usazení ke k některému stolu o 7 nebo 15 lidech. Čím „exklusivnější“ stůl, tím vyšší poplatek. Ten se pohybuje od 75 EUR do 9 850 EUR. Čím méně klient zaplatí, tím větší a stůl mu bude přidělen a zároveň bude muset navštívit více stolů, aby se dočkal „vyplnění“ objednávky.
U „stolu“ se zákazník postaví na nejširší stranu. Jakmile je zaplněna, rozdělí se stůl na dva a uvolní se nová pozice pro první úroveň – 4 místa pro 7členný stůl, 8 míst pro 15 členný. Po jejich „naplnění“ se stůl opět rozdělí a přibyde nová nejširší úroveň. Dostane-li se účastník na vrchol obrácené pyramidy a zaplní-li se i pak nejširší strana stolu, postupuje o stůl výš.
Tip:
REKLAMA
Např. na sedmibuněčném stole musí zákazník pro obdržení maximálního bonusu získat alespoň dva další nové zákazníky, kteří se do pyramidy zapojí, a zároveň projít alespoň 3 cykly na „hlavním stole“. Když se mu to podaří, získá bonus 2 100 kreditů odpovídajících 2 100 EUR, z nichž mu Swissgolden 10 % strhne. Pokud se mu ale nepodaří získat žádného nebo jen jednoho nového účastníka, bude z „marketingového programu“ stažen, jeho „sponzor“ ztratí bod kvalifikace a zlato si bude muset koupit za své, nebo přijde o zálohu.
Když už se účastník pyramidy dostane ke kreditům, může je použít jako vložné pro nový „stůl“, nebo za ně nakoupit zlato, které si objednal. To pak může „uskladnit“ u Swissgolden za drobný poplatek 1,2 % ročně, nebo si zlato nechat dovézt za přibližně 55 EUR, nebo ho odprodat zpět společnosti. Rozpětí mezi nákupní a prodejní cenou je ale zlověstné. Koupit si 1 g zlata vyjde na 42 EUR, ale společnost ho odkoupí zpět za 30 EUR. Až u větších slitků je se spread snižuje až ke 4 % u 100 g.
Proč je Swissgolden pyramida
„Stoly“, u nichž účastníci Swissgolden čekají na zlatý poklad, se rozpadají a jejich počet přibývá geometrickou řadou. To je první důvod, proč je „marketingový program“ podezřelý. Jakmile se do „systému“ zapojí hodně lidí, bude problém získávat nové. A těm posledním zůstane černý Petr.
Swissgolden navíc nabízí 90% slevu zlata za minimum práce – vždyť stačí sehnat dva lidi a zlato u stolu vysedět.