CZK/€ 25.290 -0,08%

CZK/$ 23.970 +0,33%

CZK/£ 30.269 -0,10%

CZK/CHF 27.012 +0,31%

Text: Olga Medlíková

02. 07. 2015

0 komentářů

Tipy pro manažery: Jak poznat, jestli jste manipulátor?

 


 

Například věty: „Vy jste přece zkušený člověk, tak určitě přijdete sám na to, co máte dělat,“ a také: „Mně nejde o peníze, ale o princip,“ nebo „Čekal jsem od vás něco lepšího.“ Podobné věty často provázejí právě manipulaci.

Proč manipulujeme?

Mezi nejčastější důvody manipulace patří strach. Třeba z vlastního selhání, bezmoci i neznáma. Důvodem může být i nedostatek sebedůvěry, kdy manipulace poskytuje pocit moci. Někdy to je jen odkoukaný model chování. Používají to známí, naše vzory i rodina. Někdy nemusí jít o zlé úmysly, a to v případě, že je to pro manažera taková hra – zkouší, co udělají podřízení, kolegové, když použije manipulativní prvky. To může přerůst až doslova v legraci, kdy se obě strany vědomě manipulují a užívají si to.

Často je příčinou neznalost. Člověk manipuluje druhého, protože nezná efektivnější způsob jednání, ale když se naučí jednat jinak, od manipulace upustí. Jenom přibližně 20 procent manipulátorů manipuluje vědomě.

Jak manipulujeme. Poznáváte se?

Manipulujeme činy, chováním, jednáním. Třeba při pokeru, nebo když chceme někoho zaskočit, při citovém vydírání. Můžeme také manipulovat slovy. Stavbou vět, výběrem slov, vyvoláním určitých pocitů.

Manipulační je i hlas: hluboké tóny, zvednutí intonace na konci věty. Rovněž manipulujeme symboly a pozicí, tedy silovým nátlakem postaveným na určité výjimečnosti, třeba tím, z jaké jsme firmy, jakou školu máme za sebou, do kterých klubů patříme, jakou značku oblékáme.

REKLAMA

Malý příklad manipulace z firemního prostředí:

  • Vy: „Prosím tě, půjč mi auto – potřebuju dojet pro materiály do tiskárny, než zavřou a jako na vztek tady není žádné auto k dispozici.“
  • Manipulátor: „A ty ho potřebuješ hned teď?“
  • Vy: „Jasně, spěchá to, vždyť jsem ti to řekl.“
  • Manipulátor: „A co je to za materiály?“
  • Vy: „Tiskli nám prezentační kartičky na výstavu, zítra je tam bereme. Proto je to tak naléhavé.“
  • Manipulátor: „Jo, ty s tou divnou barvou, že? Teda, kdo tohle vymyslel, ten se nadřel. Kdo vybral tu barvu?“
  • Vy: „Tak co bude s tím autem?“
  • Manipulátor: „Teda, ty na mě startuješ, já žasnu. Co jsem ti udělala?“
  • Vy: „Já jenom potřebuji odjet. Tak můžu tvoje auto?“
  • Manipulátor: „Ne, vážně, něco ti na mě vadí?“

A tak dále, až odpadnete. Ovšem – manipulátor vám neodřekl, vy jste přece odešli sami.

Jak se bránit proti manipulaci

Dobrá je prevence. Nevyprávějte manipulátorovi podrobně o svých záležitostech. Rovněž se vyplácí nereagovat na nejasně formulovanou žádost a dělejte si také při hovoru poznámky. Dále odmítejte zprostředkované jednání a buďte opatrní vůči lichotkám.

Když už nepomůže prevence, je nutný zásah

Ptejte se a použijte slova jako: „Má to souvislost s tím, co řešíme?“ nebo se rovnou divte: „Já tomu vůbec nerozumím – proč mi to říkáte?“ Pomáhá taky prostě nereagovat na manipulaci a pokračovat po svém. Cestou je také označit manipulaci a postavit se jí: „Beru na vědomí, že firma, váš minulý zaměstnavatel, je firmou prestižní. Nicméně na naše jednání to nemá žádný vliv.“ Když občas něco nebo někoho odmítnete, znamená zdravý způsob chování, stanovujete své meze. Nebojte se sem tam odmítnout. Situační odmítnutí neznamená zavržení druhého člověka.

Příklad:

  • Vy: „Prosím vás, kde najdu Martu?“
  • Manipulátor: „Tam, kde vždycky touto dobou.“
  • Vy: „A to je kde?“
  • Manipulátor: „Já myslela, že to víte, když jste takoví přátelé.“
  • Dobrá reakce je v tomto případě ve formě „já výrokem“ a sdělte pocity, důvody pro ně a s čím počítáte a co očekáváte.
  • Vy: „Nelíbí se mi, když mi na přímou otázku neodpovíte. Chtěl jsem slyšet jasnou a stručnou odpověď. Tak ji příště prosím použijte.“

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Martin Cibulka

Martin Cibulka: Detektor lži do každé banky? Ne…

Banky využívají u velkých obchodů odborníky na „odhalování lží“. Běžný klient se ale s jejich prací nepotká. V čem tato práce spočívá? A rozšíří se „detektor lži“ do každé banky? Odpovídá Martin Cibulka, odborník na „odhalování lží“ a člen týmu vyvíjející „křeslo pravdy“.

Text: Petr Zámečník

11. 09. 2018


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *