02. 12. 2022
60 % Čechů neřeší své finance s odborníky
Necelých 60 % Čechů spravuje své finance bez pomoci odborníků. Zároveň více než polovina lidí (52 %) ještě nikdy neměla žádného finančního poradce. Zhruba třetina pak má jednoho stálého. Češi i Slováci se shodně domnívají, že s pomocí odborníka lépe vyřeší hlavně žádost o hypotéku. Údaje vyplývají z průzkumu pro společnost Patron GO, která pomáhá lidem spravovat osobní finance v Čechách a na Slovensku.
Průzkum celkově ukazuje, že Češi a Slováci jsou si v řešení finančních otázek s využitím odborníků velice podobní. Výsledky u obou národů se až na malé odchylky ve všech otázkách shodují.
Z dotazníkového šetření dále vyplývá, že 80% Čechů využívá služeb finančních poradců jen nárazově nebo méně než jednou za rok. Přitom podle statistik společnosti Patron GO Češi ročně utratí navíc až 30 tisíc korun jen za předražené platby. Podle expertů jsou lidé vůči finančním poradcům stále nedůvěřiví.
“Nedůvěřivost je pozůstatek socialismu, a velký přežitek. Protože finance už jsou dnes tak složité, že člověk, který je nesleduje na denní bázi, nemá šanci rozeznat špatnou nabídku od dobré. Dříve jsme jezdili podle mapy a pamatovali si telefonní čísla, a přišlo nám to normální. Dnes už si sami u nových aut neopravíme ani žárovku, tak nemůžeme čekat, že se vyznáme ve financích lépe než experti,” vysvětluje šéf Patron GO Lukáš Vršecký.
I z toho důvodu vznikají na trhu nové služby, které lidem hlídají a spravují jejich peníze automaticky. Například mobilní aplikace Patron GO uživatelům kompletně zkontroluje jejich platby, ukáže ty předražené a navrhne levnější. Šetří jim čas i peníze, lidé nemusí nikam chodit a vyplňovat otravné formuláře.
REKLAMA
S čím finanční specialisté poradí nejlépe?
Na otázku „Jaké problémy v oblasti financí by podle vás lépe vyřešil finanční poradce, než sám klient?“ téměř polovina oslovených Čechů odpověděla, že hypotéky (46 %). Poté následovaly půjčky (37 %) a životní pojistky (34 %). U Slováků je o přínosu poradce při zařizování hypotéky přesvědčeno 54 % dotázaných.
“Tím, že se lidé s poradci nestýkají, přicházejí o spoustu peněz. Proto u složitějších transakcí naše aplikace nabídne uživateli i kontakt na finančního specialistu, který mu dokáže pomoci. Zakládáme si na tom, že jsme schopni klientům nabídnout jen ty nejlepší možnosti. Nejsme totiž zavázaní žádné bance a nepotřebujeme nabízet produkty konkrétních firem,” popisuje Daniel Horňák, šéf obchodu Patron GO.
Dotazníkové šetření se uskutečnilo mezi 1177 respondenty v ČR a 633 v SR, v produktivním věku 18–50 let, v období 12.–25. září 2022. Respondenty jsou uživatelé mobilní aplikace Patron GO.