Většina lidí v České republice a na Slovensku má při výběru dárku zásadní kritérium – musí být užitečný a praktický. Ovšem pro více než polovinu Čechů a Slováků splňuje představu dárku také pouhá drobnost, která potěší. Velká část kupujících počítá s pořízením kvalitního a hodnotného daru; jeho koupi plánuje přibližně 14 procent Čechů a pětina Slováků. Mezi nejžádanější dárky, které by chtěli Češi a Slováci pod stromečkem najít, patří knihy, oblečení a módní doplňky, elektronika, zařízení do domácnosti a kosmetika. „Na Slovensku evidujeme zvýšený zájem spotřebitelů o takzvané zážitkové dárky, jako je například víkendový pobyt, výlet, různé zdravotní a wellness procedury, kurzy, večeře v restauraci a podobně. Zatímco na Slovensku by takovýto druh dárku chtělo dostat až 30 procent lidí, v České republice je zájem o uvedené produkty nižší – asi 16 procent,“ říká Monika Bodorová z GfK.
České ženy ve srovnání s českými muži častěji preferují zařízení do domácnosti, kosmetiku a parfémy, ženy na Slovensku v porovnání se slovenskými muži zase knihy, zážitkové dárky a vzdělávací dárky. V obou zemích ženy oproti mužům výrazně více upřednostňují dárkové poukázky, bižuterii a lístky na různé kulturní a společenské akce. Muži z obou zemí shodně mnohem častěji touží po elektronice, sportovním zboží (oblečení a vybavení), mobilním telefonu, CD a DVD přehrávačích.
Češi plánují vydat na letošní vánoční dárky o něco více než Slováci. . Zatímco v České republice letos plánují dvě pětiny zákazníků utratit za dárky do 2500 Kč, asi třetina od 2500 do 5000 Kč a čtvrtina zákazníků více než 5000 Kč, na Slovensku kolem poloviny zákazníků zamýšlí obětovat na nákup vánočních dárků do 2500 Kč, čtvrtina zákazníků od 2500 do 5000 Kč a rovněž čtvrtina vyčlení na nákupy více než 5000 Kč. Někteří lidé si při pořizování dárků plánují vypomoci půjčkou či nákupem na splátky; možnost půjčky na vánoční nákupy připouští asi 6 procent českých a 3 procenta slovenských spotřebitelů.
O průzkumu
Zjištění pocházejí z aktuálního průzkumu společnosti GfK, který se realizoval koncem října 2012 metodou CAWI (online) v České republice a na Slovensku, přičemž v České republice bylo do výzkumu zapojeno 1000 respondentů, na Slovensku 516 respondentů.