07. 01. 2016
Automobilový průmysl: Skandál Volkswagenu zasáhne především dodavatelské firmy v zemích střední a východní Evropy
V prvních třech čtvrtletích minulého roku se automobilovému průmyslu dařilo, velké evropské trhy vykazovaly stabilní růst a Španělsko a Itálie dokonce zaznamenaly dvouciferný roční nárůst poptávky. Registrace nových osobních automobilů v Evropě se podle Asociace evropských výrobců automobilů zvýšila od ledna do září 2015 o 8,8 %. Optimistický vývoj však poněkud schladila aféra podvodů s emisemi, která vypukla loni v září. Logicky se objevily otázky, jaký vliv bude mít celá aféra na automobilový průmysl a ekonomiku v zemích, kde automobilový průmysl představuje významnou část ekonomiky.
Již v říjnu prodej značky Volkswagen meziročně poklesl o 5,3%. „Vzhledem k tomu, že dodávky automobilů obvykle probíhají až několik týdnů po nákupu, teprve listopadová data o prodeji představují dosud nejlepší dostupné údaje týkající se objemu poptávky,“ říká Michal Veselý, generální ředitel společnosti KUPEG úvěrová pojišťovna, a.s. „Z těchto údajů již můžeme odhadnout, že dopad na celou skupinu VW bude značný a negativní dopad celé aféry pravděpodobně nejvíce pocítí výrobci vstupující do dodavatelského řetězce v zemích střední a východní Evropy. Automobilové odvětví by však jako celek výrazněji zasaženo být nemělo, především díky pestrosti značek, které mají v regionu výrobní závody,“ dodává Michal Veselý.
V Německu se Volkswagen drží, problémům čelí ve Velké Británii a USA
V Německu meziročně klesly listopadové tržby pouze o dvě procenta a Volkswagen zůstal nejprodávanější značkou. Avšak ve Velké Británii prodeje VW klesly o 20 % (včetně prodejů vozů Škoda, které poklesly o 11%) a v USA, kde byly pozastaveny některé objednávky, dokonce o 25 %. A zatímco celý francouzský automobilový trh zaznamenal růst o 10,1 %, značka VW rostla v listopadu v porovnání s minulým rokem jen o 1,2 %. Aféra v menší míře ovlivnila také prodej ostatních značek koncernu Volkswagen, zejména Seat, Škoda a Audi. K poklesu prodeje se ještě navíc přidaly slevy z prodejních cen, které snížily marže. Připočteme-li výši předpokládaných pokut, a také náklady na úpravy zneužitých motorů, bude přímý dopad na skupinu Volkswagen obrovský.
Dopad aféry na země střední a východní Evropy
REKLAMA
Evropská poptávka po automobilech stále dohání nerealizované nákupy z období hospodářské krize. Proto pravděpodobně dojde k substituci poptávky značkami, které nepatří do koncernu Volkswagen. VW navíc potvrdil, že plánované investice pro příští rok budou sníženy pouze o 8 %, aby nebylo ohroženo budoucí fungování koncernu. V souvislosti se snižováním investic by mohli být postiženi dodavatelé náhradních dílů, kteří se nacházejí především v zemích střední a východní Evropy. Ti se v posledních letech vezli na pozitivní vlně rozšiřující se výroby automobilů. V České republice je největší český výrobce automobilů, Škoda, stále ve fázi instalace nových výrobních zařízení a pokles tržeb, ať už domácích nebo z exportu, by postihl zejména dodavatelské firmy. Dalšími významnými výrobci automobilů v České republice jsou Toyota Motor, PSA Peugeot Citroën a Hyundai Motor.
Především dodavatelé v Maďarsku, kde bylo pod značkou Audi vyrobeno 2 miliony dieselových motorů s podvodným softwarem (z celkového počtu 11 milionů těchto motorů), čelí riziku, že Volkswagen výrazně zatlačí na ceny svých dodavatelů, přestože Audi v říjnu loňského roku ohlásilo, že je v Maďarsku ochotno dále investovat 117 milionů dolarů. Maďarsko je také důležitým výrobním centrem pro značky Suzuki a Daimler.
Slovensko se postupně stále více stává centrem výroby automobilů různých značek (PSA Peugeot Citroen, Kia Motors a Volkswagen). Loni v dubnu Volkswagen oznámil, že na Slovensku začne vyrábět karosérie pro jeden z nových sportovních vozů značky Bentley. Také PSA v zemi plánuje nové investice, což zvyšuje příležitosti pro dodavatele automobilových dílů a vyvažuje negativní dopady skandálu VW.
V Polsku ovládá koncern Volkswagen zejména segment lehkých užitkových vozidel. Ten představuje 20 % celkové výroby automobilů v zemi a jeho produkce je určena především pro vývoz do Evropy. Důsledky aféry budou záviset na reakci potenciálních kupců dodávek, ačkoli v Evropě jsou vyhlídky pro toto odvětví obecně příznivé, především v souvislosti s rozvojem e-commerce a přísnějšími ekologickými předpisy, které tlačí na dopravní společnosti, aby používaly dodávky místo kamionů. Flotila užitkových vozů navíc stárne a bude potřeba ji nahradit.