Průzkum České pojišťovny ukázal, že pouze 42 procent lidí navštíví v případě zdravotních obtíží bez odkladu svého lékaře. Deset procent Čechů pak zajde rovnou ke specialistovi. Ostatní se rozhodují až na základě informací, které si o svých zdravotních potížích předtím sami zjistí. Třetina lidí si své příznaky nejprve vyhledá na internetu a necelá čtvrtina respondentů uvedla, že své obtíže nejdříve konzultuje se svými nejbližšími.
Starší lidé míří v případě zdravotních obtíží k lékaři, mladší naopak hledají příznaky na internetu a teprve poté se rozhodnou, zda je návštěva lékaře nutná. Své symptomy zadává do internetového vyhledávače každý třetí Čech; většinu z nich přitom tvoří lidé do 40 let. Téměř 30 % dotázaných mužů uvedlo, že se v případě potíží nejprve ptají na názor svých nejbližších, u žen to bylo pouze 17 %.
S dotazy na své zdraví se na rodinu nejčastěji obracejí lidé ve věku 18 až 29 let, zástupci starší generace rady v rodinném kruhu příliš nevyhledávají. „Zajímavým zjištěním bylo, že 15 % žen si pro radu ohledně zdravotního stavu pravidelně chodí do lékárny. Muži tuto možnost příliš nevyužívají, s lékárníkem se jde poradit pouze 8 % z nich,“ vysvětluje Jan Hainz, ředitel odboru komunikace České pojišťovny.
Po telefonu se neradi svěřujeme
Zatímco v zahraničí je poměrně běžné, že lidé své zdravotní obtíže konzultují se svým lékařem po telefonu, průzkum České pojišťovny ukázal, že Češi tuto možnost příliš nevyužívají. Lékaři o radu totiž volá pouze 6 % mužů a 7 % žen. „Není příliš obvyklé, aby někdo zavolal a chtěl po telefonu poradit. Celkem běžně volají pacienti, kteří již byli na prohlídce a mají předepsané léky, aby průběh své léčby konzultovali, ale lidí, kteří si volají o radu, jak postupovat v případě náhlých obtíží, je skutečně velmi málo,“ říká pražská praktická lékařka MUDr. Jana Dajková a dodává: „Samozřejmě je vždy lepší, když může lékař pacienta fyzicky prohlédnout, ale i telefonická konzultace může v některých případech stačit. Například pokud chcete zahájit domácí samoléčbu a nejste si jistí, jestli volíte správný postup, je telefonát lékaři více než na místě.“
S lékaři své domněnky o diagnóze konzultujeme
Celkem 40 % respondentů uvedlo, že se snaží zjistit něco bližšího ke svým obtížím před každou návštěvou lékaře. Naprostá většina z nich pak zjištěné informace s lékařem konzultuje. To se týká především mladších generací. „Polovina lidí mladších 40 let si před návštěvou ordinace vyhledá informace o svých obtížích a téměř 80 % z nich tyto informace s lékařem konzultuje,“ říká Jan Hainz. Starší lidé více spoléhají na názor lékaře – 72 % osob starších 50 let přichází do ordinace, aniž by předem zjišťovali podrobnosti o svých potížích.
REKLAMA
Průzkum pro Českou pojišťovnu realizovala v průběhu dubna 2012 společnost ppm factum (dříve Factum Invenio)
na reprezentativním vzorku 500 obyvatel obecné populace ČR ve věku 18–60 let.