17. 08. 2023
Češi preferují bezhotovostní platby. Přes tři čtvrtiny nákupů by platili kartou, pokud by je obchodníci akceptovali všude
17. srpna 2023 – Rychlost, jednoduchost a žádné zbytečné přepočítávání drobných. Tak Češi popisují ideální způsob placení v obchodech nebo za služby. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu společnosti Mastercard. Počet lidí, kteří upřednostňují bezhotovostní platby, se dlouhodobě zvyšuje: vedle tradičních karet jsou na vzestupu hlavně mobily a chytré hodinky. Stále jsou ale místa, kde obchodníci bezhotovostní platby nepřijímají. To přitom ale může řadu lidí od nákupu odradit.
Podle aktuálního průzkumu společnosti Mastercard[1] Češi stále častěji a raději platí kartou. Zatímco v roce 2018 zákazníci platili bezhotovostně ve 46 procentech případů, nyní už je to v 59 procentech. A lidé by rádi platili bezhotovostně ještě častěji. Pokud by nenaráželi na obchodníky, kteří karty nepřijímají, byly by bezhotovostně provedeny už víc než tři čtvrtiny všech plateb u nás.
Z toho vyplývá i fakt, že Češi preferují bezhotovostní platbu i v případě, že u sebe mají dostatek hotovosti a bankovky a mince tak vnímají jako nutnou rezervu, kterou mají v peněžence někdy i týdny bez využití. Tento přístup deklarovala více než polovina respondentů.
Z míst, kde by Češi uvítali možnost platit kartou nejvíce, vedou suverénně lékaři (40 procent), trhy (38 procent), úřady (23 procent), ale i restaurace (22 procent). Z průzkumu Mastercard dále vyplývá, že dvě třetiny zákazníků od nákupu odradí, když obchodník karty neakceptuje, což znamená vytahovat hotovost, pokud s sebou vůbec nějakou mají.
„To, že bezhotovostní placení je dlouhodobě na vzestupu, vyplývá ze všech dostupných statistik. Pro zákazníky je to jednoznačně pohodlnější, rychlejší a taky bezpečnější volba. Za poslední roky se v Česku pravidelně zvyšuje počet terminálů a desítky tisíc obchodníků si i díky programu Česko platí kartou na vlastní kůži vyzkoušely, jaké výhody jim přijímání karet přináší. Efekt na nárůst obratu je evidentní,“ říká ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Martin Dolejš.
REKLAMA
Zároveň s tím, jak se placení digitalizuje, taky roste počet lidí, kteří už při nákupech používají jenom mobil nebo hodinky a klasickou fyzickou platební kartu vůbec nevyžadují nebo si ji nechávají jen jako zálohu. To deklaruje více než třetina respondentů. Bezhotovostní platby jsou tak rozšířené, že více a více lidí platí kartou vše, i malé platby kolem 20 Kč.
Češi bezhotovostně i pomáhají
Bezhotovostní platby se stále více prosazují i v oblasti dobročinnosti a charity. Díky spolupráci s Mastercard například lidé můžou zaplatit za časopis Nový Prostor pomocí platebního terminálu. Nákup časopisu a pomoc lidem v sociální nouzi jsou tak otázkou několika sekund. Zkušenosti navíc ukázaly, že prodejci, kteří přijímají bezhotovostní platby, si navíc vydělají o pětinu více.
Češi rádi pomáhají ostatním. Hned 62 procent z nás věnovalo v posledních dvou letech peníze potřebným, vyplývá z průzkumu Mastercard. Nejčastěji Češi v poslední době přispívali na pomoc Ukrajině, dále pak posílali peníze organizacím, které pomáhají lidem se zdravotním postižením, lidem bez domova a zvířatům.
[1] Reprezentativní průzkum na vzorku 1 200 respondentů ve věku 18-69 let.