29. 02. 2012
Subjekty:
Češi se obávají krize, ti s nadstandardními příjmy ji ale vnímají i jako příležitost
Dopadů současného ekonomického vývoje na českou ekonomiku se obává 92 % Čechů, dopadů přímo na vlastní domácnost potom 86 %. „Není překvapením, že Češi sledují současné problémy předlužené eurozóny s obavami. Jsme racionálně založený národ, takže je logické, že nežijeme v iluzi, že se nás situace na těchto trzích netýká,“ komentuje výsledky průzkumu Pavel Manhalter, výkonný ředitel AWD ČR. „Průzkum dále napovídá, že Češi s vyššími příjmy zřejmě mají finanční rezervy a se svými financemi obecně nakládají velmi rozumně. Možných negativních dopadů na svou domácnost se obávají o poznání méně, než lidé s nízkými příjmy,“ dodává Manhalter.
Současnou ekonomickou situaci vnímají Češi jednoznačně jako hrozbu (78 %), ovšem část respondentů (9 %) bere nynější situaci naopak jako příležitost, například k výhodné investici nebo získání zajímavého místa. Ve skupině Čechů s vysokými příjmy takto krizi vnímá dokonce dvojnásobný počet lidí (18%). „Teprve ekonomické problémy často odhalí, jak si skutečně stojíme. Platí to stejně tak pro lidi i pro firmy. Krize skutečně může představovat ideální příležitost k expanzi na trhy, které uvolnili naši konkurenti v problémech, nebo k získání kvalitnějšího pracovníka či naopak pracovního místa,“ zdůrazňuje Pavel Manhalter.
Češi se v souvislosti se stávající ekonomickou situací nejvíce obávají ztráty zaměstnání (22%), neschopnosti splácet své finanční závazky (22%) a neschopnosti hradit pravidelné platby, zejména za energie nebo léky. Češi s nadprůměrnými příjmy dále v porovnání s ostatními více vnímají strach ze snížení mzdy nebo neschopnosti spořit a investovat tak jako doposud.
Subjektivní vnímání současné ekonomické situace:
Když vezmete v úvahu současnou ekonomickou situaci v České republice. Berete ji spíše jako:
REKLAMA
Obava z možných dopadů na vlastní domácnost
Do jaké míry se obáváte dopadů současného ekonomického vývoje na vás a vaši domácnost?
Zdroj: Průzkum veřejného mínění agentury Perfect Crowd pro AWD (počet respondentů: 1041, reprezentativní vzorek podle pohlaví, věku a regionu)