17. 09. 2018
České firmy jsou na vzestupu. Obyvatelstvo bohatne a nebojí se experimentovat
Data Českého statistického úřadu o vývoji české ekonomiky ve druhém čtvrtletí roku 2018 ukazují, že hrubý domácí produkt vzrostl mezi čtvrtletně o 0,7 % a meziročně o 2,4 %. Podle ČSÚ ekonomický růst firem táhne hlavně domácí poptávka. Tu tvoří jak spotřební výdaje domácností, tak investiční výdaje firem. Růst české ekonomiky byl i nadále provázen růstem zaměstnanosti. V tuzemsku bylo v 2. čtvrtletí nově zaměstnáno v průměru 5 436 tisíc osob. Celková zaměstnanost byla oproti předchozímu čtvrtletí o 0,6 % vyšší, meziročně vzrostla o 1,9 %. Podle firem se dobrá zaměstnanost tedy i větší příjmy domácností odráží i na samotném výběru kupovaných produktů.
K růstu ekonomiky přispěl ve srovnání s prvním čtvrtletím i zahraniční obchod. Z hlediska odvětví se dařilo průmyslu, obchodu a stavebnictví.
Největší kupní síla za posledních 14 let
Podle Ministerstva práce a sociálních věcí tvořily výdaje domácností za rok 2017 skoro polovinu hrubého domácího produktu a meziročně se zvýšily téměř o 4 %. Lidé více utráceli zejména díky růstu mezd a platů. Čistý peněžní příjem na osobu v průměrné domácnosti v roce 2017 činil 172, 2 tis. korun (cca 14 348 korun měsíčně), tj. o 7,3 tis. korun více než o rok dříve. Domácnosti měly za rok 2017 na útratu 2,6 bilionu korun a kupní síla byla největší za posledních 14 let.
Přesto, že zaměstnanost roste, firmy se často setkávají s problémem sehnat dostatek kvalifikovaných zaměstnanců: „Kvůli přezaměstnanosti je pro spoustu firem shánění kvalitních zaměstnanců mnohem zdlouhavější a složitější proces. Avšak fakt, že většina lidí práci má, tedy má pravidelný příjem, znamená pro firmy ve výsledku mnohem větší kupní sílu, tedy plus,“ vysvětluje Kateřina Býčková, generální ředitelka poradensko-investiční skupiny BNG Group, která se zabývá kompletní obchodní komunikací dodavatelů s odběrateli.
REKLAMA
Obyvatelstvo bohatne a klade větší důraz na kvalitu
Důkazem toho, že firmy prosperují, je množství českých podniků, které mohou díky velkému zájmu a kupní síle domácností neustále rozšiřovat svoji výrobu. Příkladem je například rodinná firma JAPAVO na výrobu těstovin. Ta díky stále větší poptávce po domácích produktech roste: „Na trhu jsme už od roku 1993, s růstem nám dlouhodobě pomáhá i náš obchodní partner společnost BNG. I díky nim v posledních letech zájem o naše produkty zásadně posílil. Myslím, že právě dlouhodobá spolupráce se zkušenou poradenskou společností nám pomohla například překlenout finanční krizi bez následků, což nám zásadně pomohlo oproti konkurenci,“ uvádí David Vojáček, obchodní ředitel firmy JAPAVO. Podnik si nyní může dovolit nakoupit nové stroje, rozšířit a zlepšit technologii výroby. Podle Vojáčka se větší příjmy domácností odrážejí i na výběru produktů: „Lidé mají více peněz, nebojí se vybírat a zkoušet nové věci. Kupují stále dražší a kvalitnější produkty. V našem případě pociťujeme zásadní nárůst v segmentu semolinových těstovin, které jsou nutričně kvalitnější alternativou k běžným pšeničným těstovinám.“ Proto jsme zainvestovali a v srpnu jsme spustili nejmodernější plně automatizovaný stroj na výrobu převážně semolinových těstovin: „Nová výrobní linka je zcela robotická, takže nepotřebuje prakticky žádnou lidskou sílu, což vyřeší i nedostatek lidské síly. Ve střední Evropě nemá tento projekt obdoby,“ doplňuje Vojáček, obchodní ředitel firmy JAPAVO, dvojky na českém trhu s těstovinami.
Tisková zpráva: BNG