22. 11. 2012
Subjekty:
Citibank oslavila na pražském Žofíně 200leté výročí svého založení a 21 let působení v České republice
„Jsme velmi potěšeni, že naši vážení klienti přišli na Žofín, aby s námi oslavili 200. výročí založení Citibank,“ říká Michal Nebeský, generální ředitel české pobočky Citibank a dodává: „Strategie banky v České republice je jednoznačně růstová, a i nadále chceme stavět na našich silných stránkách, ať jde o poskytování bankovních služeb nadnárodním korporacím, velkým českým firmám a finančním institucím, nebo velmi důležitému segmentu malých a středních podniků a retailové klientele. Chceme stále přicházet s inovacemi a rozšiřovat naše produktové portfolio tak, jak to vyžaduje rozvoj ekonomiky, technologií a potřeby našich klientů.”
Z historie Citibank
Počátky Citibank spadají do začátku 19. století, kdy byla 16. června 1812 podepsána zakládací listina banky The City Bank of New York (později National City Bank of New York), přímé předchůdkyně dnešní Citibank. Již na konci 19. století měla banka vybudovanou stabilní pozici a pod vedením prezidenta Mosese Taylora prováděla politiku „pohotových peněz“ – kladla důraz na likviditu a investovala do výpovědních půjček, jakožto druhotných rezerv. Díky konzervativnímu řízení byla banka schopna nabídnout klientům financování i během náročných finančních období, které sužovaly Wall Street. Díky tomu byla v druhé polovině 19. století National City Bank of New York jednou z nejsilnějších bank v New Yorku.
Konec španělsko-americké války a první významná finanční transakce
Koncem 20. století prováděli významní klienti National City Bank of New York rozsáhlé obchodní aktivity v zahraničí a banka proto otevřela v roce 1897 Oddělení cizích měn, které kupovalo a prodávalo vlastní směnky, provádělo bankovní převody i inkasa a vydávalo cestovní akreditivy. Jednou z významných transakcí v té době bylo uložení částky ve výši 5 miliónů dolarů Ministerstvem financí. Jednalo se o část platby za odkoupení Filipín od Španělska v celkové výši 20 miliónů dolarů podle smlouvy, která ukončila španělsko-americkou válku. V té době již National City Bank spolupracovala s berlínskou Deutsche Bank, London City a Midland Bank, Hongkong Bank a Shanghai Bank. V roce 1932 měla National Citi účty ve 132 bankách po celém světě.
Newyorské sídlo banky a první zahraniční pobočka
Na konci 19. století zabíralo sídlo banky celý jeden blok a objevovalo se často i na newyorských pohlednicích. Budova známá jako 55 Wall Street stála na dřívějším místě Obchodní burzy, kterou v roce 1835 zničil požár. Otevření nové centrály banky pro veřejnost dne 21. prosince 1908 předcházelo náročné stěhování veškerých knih, dokumentů, psacích strojů a jiného kancelářského vybavení za účasti přibližně 400 zaměstnanců a policejního kordónu. Do dvoupatrového trezoru v nové budově bylo ručně přeneseno více než 70 miliónů dolarů v hotovosti a cenné papíry v hodnotě 500 miliónů dolarů. Na adrese 55 Wall Street měla banka kanceláře až do osmdesátých let dvacátého století.
Vůbec první zahraniční pobočka založená americkou bankou s celonárodní působností byla otevřena dva měsíce po vypuknutí první světové války v jihoamerickém Buenos Aires (14. listopadu 1914). Již o rok později začala National City Bank působit také v Asii, a to po nabytí rozhodujícího podílu v International Banking Corporation (IBC).
REKLAMA
Citi nikdy nespí
V roce 1965 byla First National City Bank druhou největší bankou v USA a největší americkou bankou v zahraničí – měla celkem 163 poboček v 55 zemích světa. Již v roce 1902 se mohla City Bank of New York pyšnit tím, že byla jako jediná banka schopna vyplatit „jakoukoliv částku v kterékoliv měně, a to 24 hodin denně kdekoliv po světě“. Slogan „Citi nikdy nespí“ pochází z doby, kdy banka začala budovat bankomaty. Ještě v roce 1974 neexistovaly žádné uživatelsky přívětivé bankomaty. Citi bankomaty nevynalezla, ale jako první vybudovala kompletní systém bankomatů pro město New York. Svůj první bankomat uvedla do provozu v pobočce v Queensu v roce 1977. Na konci téhož roku měly všechny pobočky banky v New Yorku alespoň dva bankomaty fungující 24 denně a 7 dní v týdnu – z této zásady se zrodil slogan „Citi never sleeps“ neboli „Citi nikdy nespí“.
Citibank v České republice
V roce 1990 otevřela Citibank své zastoupení v Praze a první klienty přivítala dne 24. června 1991. V té době začala nabízet služby komerčního bankovnictví tehdejšímu vznikajícímu soukromému sektoru. Následně Citibank začala poskytovat širokou škálu úvěrových služeb včetně financování pro národní aerolinie, jednoho z mobilních operátorů a jiné významné podniky. V roce 1997 ocenil časopis Central European Magazine Citibank jako nejlepší mezinárodní banku v České republice. V roce 1998, kdy se mateřská společnost Citicorp spojila s Travelers Group a vytvořila Citigroup, byla Citibank sedmou největší bankou na českém trhu. Citibank opakovaně získává významná ocenění na globální i lokální úrovni za své jedinečné služby v oblasti cash managementu – je například držitelkou ceny „Nejlepší globální investiční banka na rozvíjejících se trzích“ a „Nejlepší globální transakční bankovní dům“, kterou uděluje časopis Euromoney (2012). Stejně tak je Citibank opakovaně označována za nejlepší internetovou banku pro firemní klientelu v ČR v nezávislém hodnocení časopisu Global Finance (2005, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011 a 2012).
Lídr v inovacích
Citibank neustále pokračuje v investování do nových technologií s cílem zvýšit komfort a bezpečnost svých klientů zejména v oblasti digitálního bankovnictví. V průběhu roku 2011 si banka upevnila pozici lídra v oblasti bezkontaktních plateb, když v červenci jako první banka na českém trhu začala nabízet bezkontaktní kreditní karty. Ty díky technologii MasterCard PayPass umožňují rychlejší platby za drobné nákupy do 500 Kč bez nutnosti autorizace platby zadáním PIN kódu.
V létě 2011 také ve spolupráci se společnostmi Telefónica Czech Republic, Komerční banka, VISA Europe a Globus ČR spustila první pilotní projekt bezkontaktních mobilních plateb s reálnými uživateli. Nová technologie „Near Field Communication“ přenáší platební funkce z klasické platební karty na SIM kartu mobilního telefonu. Portfolio produktů s bezkontaktní technologií Citibank v říjnu 2011 rozšířila nabídkou speciálních bezkontaktních nálepek. Od podzimu 2011 mohou také klienti Citibank využívat aplikaci Citi Mobile, která je plnohodnotným mobilním bankovnictvím pro chytré telefony. Tato aplikace získala v rámci soutěže Monarch Innovation Award cenu za „Nejinovativnější službu roku 2012“, kterou každoročně vyhlašuje společnost Barlow Research Associates, Inc. Na podzim roku 2012 nabízí Citibank jako první banka na českém trhu možnost úhrady plateb SIPO (Soustředěné inkaso plateb obyvatelstva) nebo plateb za služby O2 inkasem z kreditní karty. O měsíc později dostává ocenění od společnosti MasterCard za „první multifunkční kreditní kartu s transportním řešením v Čechách“, kterou Citibank vydává společně s Libereckým krajem.