24. 06. 2021
Člověk v tísni uveřejnil výsledky Indexu odpovědného úvěrování, Home Credit obsadil přední místa
Člověk v tísni se ve svém jarním hodnocení v rámci Indexu odpovědného úvěrování věnoval mikroúvěrům, kreditním kartám a kontokorentům. Ve svém průzkumu si všímal celkových nákladů na půjčku, tedy kolik lidé za úvěr zaplatí, a také co je bude stát případné opožděné platby, upomínky, sankce a úroky z prodlení. Index zkoumá rovněž transparentnost a dostupnost informací pro klienta, zda například společnosti uvádějí na svých webech vzory smluv a kalkulačky, ale také, zda subjekty dodržují zákonnou promlčecí lhůtu a jak využívají úvěrových registrů. Mikropůjčka Kamali od Home Creditu obsadila v celkovém hodnocení první místo a půjčka Home Credit se umístila na třetí pozici.
Kamali obhajuje první pozici v Indexu odpovědného úvěrování již čtvrtým rokem, tedy od roku 2018, kdy se Člověk v tísni začal věnovat ve svém průzkumu také trhu s malými půjčkami. Půjčka od Home Creditu každým rokem v žebříčku stoupá, v roce 2018 se umístila na pátém místě a letos obhájila třetí pozici.
„Mikropůjčku využívají především lidé s nižšími příjmy, kteří potřebují překlenout kratší období do výplaty. Na trhu mikropůjček je diametrální rozdíl mezi jednotlivými společnostmi, a to i těmi, které mají licenci ČNB. Odlišují se v tom, jaké náklady si za poskytnutí mikropůjčky účtují, zda je jejich jednání transparentní vůči klientovi, a to především při uzavírání smlouvy, a také svojí vstřícností k zákazníkům,“ uvádí Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit a dodává: „Za desetitisícovou půjčku na 30 dnů může klient zaplatit od 100 Kč až po 4 500 Kč, a to mluvím jen o případu jejího splacení řádně a včas.“
Člověk v tísni pravidelně monitoruje nabídku spotřebitelských úvěrů, v rámci Indexu odpovědného úvěrování zveřejňuje své průzkumy na trhu spotřebitelských půjček a před čtyřmi lety začal samostatně sledovat i malé půjčky (mikropůjčky).
U půjčky od Home Creditu ocenil její cenovou dostupnost a její náklady za prodlení jsou nižší než u ostatních společností. Vzor smlouvy si klient může předem přečíst na webových stránkách. Klient je na webu také přehledně seznámen s instrukcemi, jak postupovat v případě problémů se splácením. Home Credit neprodlužuje promlčecí lhůtu jako někteří jiní věřitelé. Z platby primárně umořuje jistinu a ve srovnání s ostatními důkladněji využívá úvěrové registry.
REKLAMA
Půjčka Kamali dostala své ocenění mimo jiné díky tomu, že má ve srovnání s ostatními výrazně nižší náklady za prodlení splátek. Člověk v tísni ve svém průzkumu vyzdvihl její přehlednou úvěrovou kalkulačku na webu, kde rovněž uvádí limit úrokové sazby, vzor smlouvy a jasně specifikuje návod, jak postupovat při problémech se splácením. A stejně jako u půjčky od Home Creditu se u Kamali neprodlužuje promlčecí lhůta jako u některých jiných věřitelů. Z platby primárně umořuje jistinu a ve srovnání s ostatními důkladněji využívá úvěrové registry.
„Při výběru půjčky by měl každý sledovat více kritérií. Úroková sazba není jediným měřítkem, klient by si měl předem zjistit, jaké jsou poplatky, kolik ho bude stát, pokud se opozdí s platbou nebo mu dokonce bude odeslána upomínka. Jiné dodatečné náklady mohou zahrnovat poplatky za předčasné splacení nebo odložení splátek,“ vysvětluje Miroslav Zborovský.
Dalšími kritérii, které zkoumal i nejnovější průzkum Člověka v tísni, je srozumitelnost úvěrové smlouvy, dostatečné množství informací pro klienta a ochota pomoci v případě, že se klient ocitne v nesnázích.
Půjčka by měla být řešení v případě, že rozdíl měsíčních příjmů a výdajů pokryje měsíční splátku. Vždy je lepší si vzít spíše půjčku s kratší dobou splácení a vyšší splátkou, aby nedošlo ke zbytečnému přeplacení celkové sumy. Někdy se vyplatí porozhlédnout se i po jiných řešeních, například hledat rezervy v rodinném rozpočtu, kde je možné ušetřit nebo si naopak přivydělat. Doba užívání předmětu, na kterou si člověk půjčuje, by měla být delší než splatnost úvěru. Nikdy by si člověk neměl půjčovat na splátky jiných půjček.