CZK/€ 25.300 +0,02%

CZK/$ 24.043 -0,21%

CZK/£ 30.303 -0,04%

CZK/CHF 27.159 +0,13%

25. 07. 2023

0 komentářů

dTest: Dovolená v plamenech. Co může spotřebitel požadovat po cestovní kanceláři?

 

Aktuální situace na Rhodu a Korfu, kde se stále více šíří požáry, znamená značné problémy nejen pro tamější obyvatele, ale také pro turisty a cestovatele, kteří se rozhodli strávit několik klidných dní na dovolené u moře. Taková dovolená se však velmi rychle může změnit v katastrofu. Co dělat pokud se váš zájezd koná v ohrožených oblastech?

Loading



 

Ještě jste na dovolenou neodjeli, ale termín se blíží

Pokud vás dovolená v zasažených oblastech teprve čeká, pochopitelně vás napadne otázka, zda vůbec na zájezd odjet. „Musíte rozlišit dvě základní situace. Pokud se jedná o oblast, která je požáry přímo zasažena, pak se jedná o mimořádnou a nevyhnutelnou okolnost, která má významný dopad na poskytování zájezdu. Pokud z tohoto důvodu nezruší zájezd sama cestovní kancelář, pak máte právo od smlouvy o zájezdu odstoupit a pořadatel je povinen vám vrátit všechny uhrazené prostředky,“ říká Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Jiná bude situace, pokud máte odjet do oblasti, která přímo zasažena není. V takovém případě nelze odstoupit od smlouvy bez zaplacení odstupného, protože mimořádná okolnost musí nastat přímo v místě určení cesty nebo jeho bezprostředním okolí. I přesto se můžete rozhodnout na zájezd neodjet, pak je ale cestovní kancelář oprávněna vám zaúčtovat odstupné dle ujednání ve smlouvě o zájezdu.

Významným vodítkem pro zjištění, zda se jedná o přímo zasaženou oblast, mohou být informace na stránkách Ministerstva zahraničních věcí zde https://www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme/aktualni_doporuceni_a_varovani/recko_mzv_cr_nedoporucuje_cestovat_do_1.html. Zahrnují také informace o speciálně zřízených nouzových linkách.

REKLAMA

Již jste odcestovali a požár vás zasáhl na dovolené

Pokud vás požár zasáhl během již realizované dovolené, pak by měl pořadatel zájezdu zajistit nezbytná opatření pro zajištění vaší bezpečnosti. Ať už se jedná o evakuaci a přesun na jiný vzdálenější hotel nebo o návrat zpět do České republiky. „Taková situace by byla považována za vadu zájezdu, kterou je pořadatel povinen bez odkladu řešit. Mimo to má účastník zájezdu právo také na tzv. pomoc v nesnázích zahrnující např. údaje o zdravotních službách či náhradní cestovní řešení,“ vysvětluje Eduarda Hekšová z dTestu.

Pokud je účastník zájezdu zasažen, ovšem cestovní kancelář se nemá k žádnému postupu v nastalé situaci, pak nezbývá než si zajistit alternativní řešení vlastními silami, a následně požadovat po pořadateli zájezdu úhradu nezbytných nákladů.

V případě pochybení ze strany cestovní kanceláře může cestovatel žádat také úhradu majetkové či nemajetkové újmy. Jedná se např. o situaci, kdy by pořadatel zájezdu věděl, že zájezd nemůže být bezpečně realizován, a přesto by cestovatele do místa zájezdu vyslal.

Podrobnosti ohledně reklamace zájezdu obsahuje článek dTestu ze dne 13. července 2023 dostupný zde.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Ceny kakaa překonávají rekordy

Pokud máte rádi čokoládu, zbystřete. Její cena v poslední době nebývale roste kvůli špatným podmínkám v afrických zemích, které jsou největšími světovými producenty. Důsledky zřejmě pocítí naše peněženky i složení prodávaných cukrovinek.

Text: Karel Pučelík

Foto: Zdroj: Pixabay.com

06. 03. 2024

Hromadné žaloby: Financování

Hromadné žaloby se prodraží. Kdo zaplatí náklady?

Směrnici o zástupných žalobách na ochranu kolektivních zájmů spotřebitelů mělo Česko transponovat do prosince 2022. Zákon o hromadném řízení se ale nachází teprve na počátku legislativního procesu. Jedním z největších problémů je otázka financování.

Text: Veronika Hejná

Foto: Shutterstock

15. 02. 2023


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *