20. 03. 2012
Subjekty:
Důvěra firem v ekonomiku je nejnižší za poslední tři roky
Očekávání českých výrobců se snížila ve všech sledovaných parametrech, největší pokles byl zaznamenán u využívání kapacit a u nových objednávek. Výrazně se snížily také předpoklady ohledně tržeb a zisků. Optimističtí Češi nejsou ani v otázce zaměstnanosti.
„Čeští výrobci jsou značně závislí na vývozech a obchodování se zbytkem eurozóny. Vzhledem k jejím současným ekonomickým problémům proto předpokládají, že oslabení bude v následujících měsících pokračovat,“ uvádí Jan Linhart, Partner, služby pro výrobní a průmyslové podniky, KPMG Česká republika. Nejnovější údaje podle něj nenaznačují, že by se situace měla výrazněji změnit.
Výrobní společnosti – Česká republika |
||||
Čistá váha (procento respondentů očekávajících zlepšení/zvýšení mínus procento respondentů očekávajících zhoršení/snížení)
|
||||
|
Zima 2010 |
Jaro 2011 |
Léto 2011 |
Zima 2011 |
Obchodní aktivita |
+41,7 |
+42,8 |
+26,6 |
-4,8 |
Růst tržeb |
+16,7 |
+19,5 |
+14,4 |
-19,2 |
Nové objednávky |
+38,5 |
+50,9 |
+36,2 |
+1,2 |
Zisky |
0,0 |
+15,1 |
+4,8 |
-27,5 |
Zaměstnanost |
+8,3 |
+20,1 |
+13,3 |
-15,0 |
Využívání kapacit |
+35,4 |
+38,4 |
+38,3 |
+1,2 |
Investiční výdaje |
+18,8 |
+21,4 |
+18,6 |
-6,0 |
Výdaje na výzkum a vývoj |
+5,2 |
+15,1 |
+13,8 |
-2,4 |
Vstupní ceny |
+58,3 |
+61,6 |
+42,0 |
+13,8 |
Výstupní ceny |
+13,5 |
+29,6 |
+18,1 |
+1,2 |
Poměr stavu zásob výrobků k tržbám |
–4,2 |
–1,9 |
–2,7 |
-4,8 |
Důvěra oslabuje napříč sektory i celosvětově
V celosvětovém měřítku důvěra výrazněji poklesla ve výrobním sektoru – na 27,3 bodu z 45,5 bodu v létě 2011 a 52,8 bodu na jaře téhož roku. Oslabil ale i sektor služeb. V něm očekávání obchodní aktivity dosahují výsledku 33,2 bodu (oproti letním 38,2 bodu a jarním 46,5 bodu).
„Dopady evropské dluhové krize na ekonomické rozpoložení jsou v posledním průzkumu více než zjevné. Optimismus respondentů z Evropské unie poklesl na nejnižší úroveň od počátku roku 2009, kdy jsme s průzkumy začali a kdy se společnosti vzpamatovávaly z celosvětového ekonomického propadu,“ hodnotí Jan Linhart.
Obchodní aktivita ve výrobním sektoru – odvětví |
||||
|
Zima 2010 |
Jaro 2011 |
Léto 2011 |
Zima 2011 |
Doprava |
+25,7 |
+37,3 |
+39,5 |
+16,9 |
Chemický průmysl |
+49,5 |
+58,5 |
+51,1 |
+32,0 |
Hutní průmysl |
+37,1 |
+54,9 |
+41,7 |
+21,6 |
Textilní průmysl |
+50,8 |
+49,8 |
+33,6 |
+12,4 |
Dřevařský a papírenský průmysl |
+37,3 |
+32,1 |
+37,7 |
+17,4 |
Strojírenství |
+36,8 |
+48,9 |
+48,9 |
+20,1 |
Jiná výrobní odvětví |
+46,3 |
+57,7 |
+46,0 |
+40,3 |
Potravinářský průmysl |
+43,2 |
+48,5 |
+49,5 |
+43,3 |
Elektronika |
47,7 |
+63,6 |
+43,4 |
+27,2 |
Od června se nálada zhoršila ve všech zkoumaných evropských zemích s výjimkou Irska. Velmi prudký pokles důvěry zaznamenalo Německo a Francie, dvě největší ekonomiky eurozóny. Předpokládá se, že růst na periferii eurozóny bude i nadále slabý, přičemž se dále bude snižovat výkon Řecka.
Obchodní aktivita ve výrobním sektoru – jednotlivé země |
||||
|
Říjen 2010 |
Únor 2011 |
Červen 2011 |
Říjen 2011 |
Česká republika |
+41,7 |
+42,8 |
+26,6 |
-4,8 |
Francie |
+36,0 |
+47,0 |
+29,8 |
-8,2 |
Německo |
+36,6 |
+56,9 |
+31,3 |
+14,7 |
Irsko |
+32,8 |
42,9 |
+38,3 |
+44,4 |
USA |
+52,8 |
+64,3 |
+67,2 |
+43,0 |
Čína |
+49,8 |
+49,0 |
+29,1 |
+18,9 |
Japonsko |
+15,5 |
+35,8 |
+34,0 |
+20,1 |
UK |
+48,5 |
+60,4 |
+59,1 |
+30,7 |
Itálie |
+47,1 |
+51,1 |
+32,4 |
+17,0 |
Španělsko |
+26,8 |
+36,0 |
+33,7 |
+20,0 |
Rakousko |
+44,7 |
+53,4 |
+38,7 |
+4,7 |
Nizozemsko |
+41,7 |
+54,6 |
+39,2 |
+18,6 |
Řecko |
–29,6 |
–29,3 |
–28,0 |
-32,8 |
Polsko |
+53,2 |
+50,6 |
+57,0 |
+47,7 |
Rusko |
+51,9 |
+50,8 |
+40,8 |
+37,6 |
Indie |
+56,9 |
+65,3 |
+47,0 |
+48,5 |
Podobně jako v minulých průzkumech i nadále zůstávají největšími optimisty americké společnosti. Jejich očekávání ohledně ekonomické aktivity dosahuje 43 bodů, ve srovnání s předchozími výsledky ale i toto číslo představuje pokles.
Pracovních míst přibude jen málo
V souladu s předpověďmi slabšího růstu ekonomické aktivity společnosti upravily také své plány náboru zaměstnanců. Očekává se sice čistý nárůst počtu pracovních míst, předpokládané tempo nárůstu jejich počtu se však již podruhé za sebou snížilo. Nejslabší očekávání má v tomto ohledu Evropská unie, kde poskytovatelé služeb plánují pouze mírné navyšování počtu zaměstnanců a výrobní společnosti předpokládají stagnaci.
O průzkumu
Průzkum Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey pro výrobu a oblast služeb, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit, vychází z šetření mezi 11 000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se provádějí třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu.
Zájem o využití ekonomických průzkumů pro předpověď zlomových bodů v ekonomických cyklech se neustále zvyšuje. Průzkum Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey používá identickou metodologii napříč všemi zkoumanými národy. Poskytuje unikátní perspektivu budoucích obchodních podmínek pro globální výrobce a poskytovatele služeb.
Průzkum zahrnuje tyto země: USA, Japonsko, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Irsko, Rakousko*, Nizozemsko*, Řecko*, Česká republika*, Polsko*, Brazílie, Rusko, Indie a Čína. (* U těchto zemí jsou dotazováni pouze výrobci.)
Metodologie
Metodologie průzkumu Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey je totožná ve všech zemích, kde Markit působí. Tato metodologie se snaží zajistit harmonizaci dat a je určena k tomu, aby umožnila přímé srovnání obchodních očekávání napříč různými zeměmi.
Sběr dat se uskutečňuje pomocí dotazníků třikrát do roka v čtyřměsíčních intervalech. Využívá se telefonu, faxu, webových stránek a emailu, respondenti si mohou vybrat, jaký postup využijí.
Metodika Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey využívá k určení stupně optimismu či pesimismu přiřazeného ke každé proměnné v průzkumu tzv. „čistých vah“. Tyto čisté váhy se pohybují mezi –100 a +100, přičemž hodnota 0,0 označuje neutrální pohled na nadcházejících dvanáct měsíců. Hodnoty nad 0,0 indikují, že společnosti jsou ve výhledu na následujících dvanáct měsíců optimistické, zatímco hodnoty pod 0,0 indikují pesimismus. Hodnota čisté váhy se počítá tak, že se od procentního čísla počtu respondentů, kteří očekávají zlepšení/zvýšení, odečte procentní počet respondentů očekávajících v dané proměnné zhoršení/snížení.
O Markit
Markit se specializuje na zpracování obchodních průzkumů a ekonomických indexů – například série Purchasing Managers´ Index (PMI), které jsou nyní k dispozici ve 26 zemích a klíčových regionech včetně eurozóny a BRIC. Pro svou schopnost poskytnout aktuální, přesné a mnohdy unikátní měsíční ukazatele ekonomických trendů patří indexy PMI mezi nejsledovanější obchodní průzkumy na světě. Ke svému rozhodování je používají centrální banky, finanční trhy a další subjekty.