CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

30. 06. 2014

0 komentářů

Ekonomická krize byla důsledkem mravní bídy, tvrdí odborník

 


 

Komentář odborníka:

„Samozřejmě není pochyb o tom, že ekonomická recese, která vypukla po finanční krizi v roce 2008, zasáhla řadu společností po celém světě. To je bohužel holý fakt. Mnoha jedincům i organizacím způsobila nemalé škody, v některých případech byla dokonce příčinou krachu a zániku podniku. Docházelo k nucenému snižování stavů a spousta společností bojovala s razantní změnou poptávky ze strany zákazníků. 

Na druhé straně však částečně vnímám ekonomickou krizi v Česku také jako přifouknutou bublinu. Zdaleka se totiž nepromítla do všech oblastí a odvětví v takové masivní míře, ani nepostihla všechny Čechy tak, jak se často uvádělo. Pochybnost nad tímto označením totiž dokládá například paradox, že za dobu trvání krize vzrostl objem úspor Čechů i objem zisku vyvedeného z českých firem směrem do zahraničí. V oblasti příčiny se tedy ztotožňuji s názorem Tomáše Bati, který v roce 1932 uvedl, že velká hospodářská krize je pouze jiné jméno pro mravní bídu. Ta je podle mého stěžejním důvodem i v tomto případě. Příkladem mohou být třeba zbytečné, zmanipulované a předražené zakázky ve státní správě, kde je hlavním motorem korupce a osobní prospěch jednotlivců. V komerční sféře je pak problém v krátkodobém plánování i hodnocení, které svádí k dlouhodobě neefektivním krokům. Hlavně, že jednotlivec, manažer, dosáhne mimořádných odměn a jde optimalizovat jinam.“

Krize se projevila v poptávce, firmy preferovaly funkčnost před designem

„V oboru plnosortimentních dodávek potřeb pro kancelář se krize projevila především změnou struktury objednávaného zboží a celkovou hodnotou nákupů. Dále pak zvýšeným akcentem na cenu a místy rezignací na službu jako takovou. V době trvání krize jsme zaznamenali mírné snížení průměrné objednávky, což však může být způsobeno i úsporným objednáváním na jednotlivé zaměstnance, u nichž se pak vyhodnocuje spotřeba. To samo o sobě vede k všeobecně požadovaným úsporám. Také se projevil odklon od reprezentativního designu k absolutnímu upřednostnění funkčnosti. 

REKLAMA

V letošním roce se však situace začíná měnit a vracet do starých kolejí. Hodnota nákupů každým měsícem stoupá, stejně jako i v meziročním srovnání. Firmy v roce 2014 opět více věří v budoucnost a v tomto duchu také investují i do každodenní spotřeby.“

Autor komentáře: Martin Holoubek, zástupce obchodního ředitele společnosti Activa

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

nejhlubší pokles české ekonomiky

Čeká nás nejhlubší pokles české ekonomiky od roku 1993

Podle prognózy Komerční banky (KB) se česká ekonomika pomalu dostává z recese, kam ji uvrhla vládní opatření v boji proti šíření nemoci covid-19. V textu se dočteme, že navzdory zhoršující se epidemiologické situaci se bude ekonomický život pomalu ale jistě vracet. Dosažení úrovně z období před koronavirem […]

Text: Daniel Mareš

24. 08. 2020

Ekonomická krize se blíží

Ekonomická krize se blíží. Jak se na ni připravit?

Po koronavirové krizi očekávají experti krizi další – ekonomickou. Jak hluboká bude a zda půjde jen o recesi, nebo výraznější ekonomický propad, ukáže čas i naše připravenost. Důležité je diverzifikovat portfolio. A hodí se mít po ruce hotovost i zlato.

Text: Jana Poncarová

10. 06. 2020


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *