18. 01. 2023
Finanční instituce můžete kontaktovat i pomocí datové schránky
Od 1. ledna 2023 platí povinnost zřízení datové schránky pro všechny podnikající fyzické osoby a právnické osoby. Hlavním úkolem datové schránky je zprostředkovat rychlou a snadnou komunikaci s úřady a jinými subjekty veřejné moci. Zřízením doplňkové služby PDZ (Poštovní datová schránka) však lze komunikovat také s bankami nebo pojišťovnami. Specialistka pro oblast neživotního pojištění Irena Jakobová ze společnosti FinGO.cz upozorňuje na výhody a nevýhody, které zřízení datové schránky přináší a nabízí také tipy na využití doplňkových služeb.
Výhody datové schránky a její zřízení
Datová schránka má představovat bezpečný a moderní způsob elektronické komunikace, který má za cíl nahradit klasickou korespondenci a díky zajištění maximálního ověření totožnosti odesílatele nahradit také jeho podpis. Jejím úkolem je usnadnit spoustu úkonů, které je jinak nezbytné vyřídit na úřadech, např. žádosti o vydání osobních dokladů, daňové přiznání, zdravotní pojištění, výpisy z informačních systémů veřejné správy a další. Představuje také elektronické úložiště sloužící k dodávání důležitých dokumentů ze strany úřadů. Dá se snadno zřídit online, na přepážkách CzechPOINT nebo poštou. Její provoz upravuje zákon o datových schránkách.
Komerční doplňková služba PDZ
Za poplatek 10,- měsíčně si však lze pořídit rozšíření datové schránky o tzv. Poštovní datovou schránku (PDZ). Zaplacením PDZ si zaktivujete doručování zpráv od bank, pojišťoven, dodavatelů a dalších subjektů, jejím prostřednictvím však můžete zprávy těmto institucím také zasílat. PDZ nahrazuje osobní kontakt a zasílání dokumentu doporučenou zásilkou, přičemž je její hlavní výhodou prokazatelnost způsobu komunikace a doručení. Přes PDZ lze posílat faktury, upomínky, smlouvy a zkrátka vše, u čeho chcete prokázat, že jste daný dokument odeslali v pořádku a včas.
REKLAMA
Schránku je potřeba pravidelně kontrolovat
Specialistka pro oblast neživotního pojištění Irena Jakobová ze společnosti FinGO.cz upozorňuje, že po založení datové schránky s vámi budou úřady komunikovat již výhradně jejím prostřednictvím, proto je důležité ji pravidelně kontrolovat. Datová zpráva se totiž považuje za doručenou okamžikem, kdy se uživatel s oprávněním číst zprávu k datové schránce přihlásí, přičemž nemusí dojít ani k jejímu otevření. Pokud se tak nestane ani později, považuje se zpráva za doručenou nejpozději 10. dnem po dodání do datové schránky. Samotné zprávy se pak ve schránce uchovávají po dobu 90 dní.
Jedna datová schránka stačit nemusí
Další důležitou skutečností, která dle Jakobové může nastat je, že jedna datová schránka vám a vašemu podnikání stačit nebude. Pro vyřizování osobních záležitostí je tady datová schránka typu fyzická osoba, pro profesní účely je pak určena schránka typu podnikající fyzická osoba, přes kterou však nelze vyřídit úkony, které jsou určeny výhradně pro osobní účely.
Zřiďte si schránku co nejdříve
Vzhledem k blížícímu se daňovému období, je dobré, abyste si schránku zřídili co nejdříve. Jejím prostřednictvím totiž budete moci odevzdat jak daňové přiznání, tak přehled pro vaši pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení, přímo z domova. Zvažte také pořízení doplňkových služeb, v mnohém mohou ušetřit čas, a také nahradí Českou poštu. Ne nadarmo je jejich cílem rychlejší, levnější a spolehlivý způsob komunikace, který zajisté oceníte.