19. 11. 2012
Subjekty:
Finanční úřady se stále více zaměřují na fúze a akvizice
54 % společností zařazených do průzkumu přikládá daňovým dopadům fúzí a akvizic větší důležitost než před třemi roky. 84 % daňových ředitelů odpovědělo, že se více než v minulosti zaměřují na hledání daňových úspor, aby bylo možné snížit náklady a zvýšit rentabilitu transakcí. A 34 % ředitelů uvedlo, že se podíleli na plánování případné budoucí akvizice a navržení optimální struktury, často ještě dříve, než se prodávaná společnost oficiálně objevila na trhu.
„Daně hrají při realizaci strategických transakcí stále důležitější roli – nejde jen o to, aby samotná transakce proběhla z daňového hlediska co nejefektivněji, ale i o přínos, který bude mít nová struktura v dlouhodobějším výhledu,“ říká Libor Frýzek, ředitel oddělení daňového poradenství Ernst & Young v České republice. „Daňový ředitel by měl být schopen zjistit, jaká daňová rizika je nutné ošetřit, respektive jaké daňové úspory může fúze nebo akvizice přinést, tato rizika i přínos kvantifikovat a podniknout příslušné kroky.“
Zvýšený zájem správců daně úzce souvisí s celosvětovým nárůstem komplexity daňových předpisů upravujících zdaňování fúzí a akvizic. 73 % daňových ředitelů, jejichž společnost považuje daňové aspekty transakcí za důležitější než před třemi lety, uvedlo jako důvod „komplikovanější daňovou legislativu fúzí a akvizic“, 68 % zmiňuje četnější kontroly správců daně.
„Z průzkumu ovšem rovněž vyplynulo, že daňoví ředitelé dnes hrají větší roli při posuzování plánovaných transakcí, zapojují se do procesu dříve a zohledňují širší okruh daňových oblastí. Nejdůležitější oblastí daňového plánování je podle průzkumu post-transakční integrace, kterou za zásadní pro výsledek transakce považuje 83 % oslovených daňových ředitelů, zatímco vloni to byly necelé tři čtvrtiny (73 %). Další významnou oblastí daňového plánování jsou kurzová rizika vznikající v souvislosti s transakcí, za důležitý faktor je označilo 69 % respondentů,“ vysvětluje René Kulínský, partner oddělení daňového poradenství Ernst & Young v České republice.
Daňoví ředitelé se rovněž stále významněji podílejí na rozhodování o prodejích podniků. Více než polovina respondentů uvedla, že v současnosti pracují na revizi stávající korporátní struktury tak, aby případný budoucí prodej jejich společnosti probíhal efektivně. Průzkum ukázal, že daňový ředitel může sehrát klíčovou roli při identifikování oblastí, v nichž bude možné při prodeji realizovat úspory, nebo alespoň zabránit zbytečným ztrátám.
REKLAMA
Strategickou transakci se společností sídlící v některé ze zemí BRIC (tj. v Brazílii, Rusku, Indii nebo Číně) plánuje během následujících 12 měsíců 48 % respondentů, ještě vloni jich bylo 54 %. Atraktivní destinací stále zůstává Čína, kde za pravděpodobnou považuje transakci 28 % oslovených daňových ředitelů, následují Brazílie a Indie shodně s 21 %. Dalším často zmiňovaným investičním cílem je Afrika. Z průzkumu rovněž vyplynulo, že daňové aspekty se při plánovaní investic na rychle se rozvíjejících trzích zohledňují v ranějších fázích celého procesu, což daňovým ředitelům umožňuje lépe vyhodnotit přínos zvažované investice i potenciální rizika.
„Daně se při oceňování akvizic a prodejů zohledňovaly vždy,“ dodává Libor Frýzek.„Dnes se ale od daňových ředitelů očekává aktivnější přístup, vyhledávání možných daňových synergií a stanovení optimální rovnováhy mezi daňovými úsporami a riziky.“