06. 08. 2024
Generali Česká nabízí pojištění pro festivaly. Podporuje udržitelná řešení a při zrušení akce uhradí náklady
Generali Česká pojišťovna nabízí organizátorům festivalů pojištění jednorázových akcí. Pořadatelé si mohou vybrat z pojištění majetku, pojištění odpovědnosti a pojištění nekonání akce a zabezpečit svou akci proti řadě rizik. Pojistit se v případě pořádání festivalu či koncertu není v České republice povinné, ale většina pořadatelů si jej zvolí. „Pojišťovací povinnost není. Nicméně nějakou formu pojištění má dobrovolně drtivá většina pořadatelů,“ říká Jiří Hlinka, výkonný ředitel Festivalové asociace (FESTAS).
Pojištění si organizátoři festivalů sjednají na své IČO, a to bez ohledu na formu právnické osoby. Samotné pojištění je potřeba sjednat alespoň 14 dnů před zahájením akce. Časový úsek, po který pojištění platí, je vymezen na dobu konání akce a maximálně 3 dny před jejím zahájením.
Pokud se během tohoto období něco stane a dojde k pojistné události, pojišťovna vyplatí peníze po odečtení míry spoluúčasti. Ta může mít libovolnou částku, kterou si pojištěný festival zvolí, ale nemůže být nulová. Pojišťovna pak vyplatí plnění bez odpočtu opotřebení. To znamená, že pokud organizátoři budou muset kvůli pojistné události koupit nové vybavení, pojišťovna zaplatí plnou cenu nového vybavení.
Pojištění majetku i odpovědnosti
Do pojištění pro festivaly a koncerty spadá pojištění majetku. V rámci toho si mohou organizátoři pojistit různé movité věci, ale i převzaté nebo půjčené vybavení. Pojištění se vztahuje také na peníze a jiné ceniny, a stejně tak i na věci zaměstnanců, pokud dojde k jejich odcizení během konání akce.
Součástí pojištění je také pojištění odpovědnosti, které slouží pro odškodnění návštěvníků v případě, kdy jsou poškozeni. „Může nastat řada situací, při kterých můžeme jako návštěvníci utrpět škodu, a proto je důležité mít jistotu, že veškeré nároky budou řádně odškodněny. Organizátor může být podle české legislativy odpovědný za úrazy, majetkové škody nebo zdravotní komplikace,“ vysvětluje Martin Flajšar, ředitel produktového managementu korporátního a SME pojištění v Generali České pojišťovně.
REKLAMA
Pokud se akce nekoná či se přesune, pojišťovna náklady proplatí
Při sjednání kryje pojištění i riziko nekonání akce. Pokud vznikne okolnost v důsledku, které je nutné akci zrušit, odložit či přerušit, vyplatí Generali Česká pojišťovna organizátorům vzniklé náklady na přípravu a realizaci samotné akce. K tomu může dojít například, pokud umělec, který měl na akci vystupovat, onemocní, zraní se nebo se zpozdí v důsledku zrušení či zpoždění jeho spoje, ale také z důvodu nepříznivého počasí, kvůli kterému je nutné akci zrušit.
Mezi pojišťovnou proplacené náklady se počítají například poplatky za pronájem prostor, hudební aparatury, ale také odměny umělcům, kteří mají na akci vystupovat. Proplaceny by byly i náklady na tisk a distribuci vstupenek a marketingové a propagační náklady na reklamu. „V případě přerušení či odložení akce na jiný termín nebo změnou místa mohou vzniknout náklady, například na provizorní zastřešení, přesun aparatury, úpravu původního místa konání (například úprava terénu), náklady spojené se stěhováním materiálu a náklady na přebookování ubytování aktérů,“ vyjmenovává Martin Flajšar. I tyto náklady pojišťovna uhradí.
Pojišťovna u tohoto pojištění kryje také finanční ztráty, ke kterým došlo kvůli zásahu státní či úřední moci. Například při vyhlášení státního smutku, evakuace obyvatel v důsledku povodní či záplav apod. Dále je možné pojistit také riziko selhání techniky.
Generali Česká pojišťovna podporuje udržitelná řešení
Cena pojištění se odvíjí od předpokládaného počtu návštěvníků, míry krytí a spoluúčasti, kterou si pojištěný zvolí. Pokud organizátor akce používá při konání své akce alespoň dvě k přírodě šetrná a udržitelná řešení, dostane od Generali České Pojišťovny 10% slevu na pojistném. „Celkem máme šest otázek a pokud kladně odpoví minimálně na dvě, tak od nás obdrží slevu na pojistném,“ uvádí Martin Flajšar. Mezi udržitelná řešení patří:
- Využívání omyvatelného, kompostovatelného nebo zálohovaného nádobí během konání akce.
- Využívání kompostovatelných toalet, případně nastavení šetrného přístupu k nakládání s vodou (recyklace srážkové a odpadní vody).
- Umístění nádob na třídění odpadu do prostoru areálu konání akce (plasty, papír, hliník, bioodpad).
- Zavedení systému na úsporu energií – například úsporné osvětlení, využívání energeticky šetrnějších spotřebičů či alternativu diesel agregátorů.
- Pro mediální propagaci využívat primárně elektronickou a hromadnou komunikaci před tištěnými materiály.
- Podpora hromadné a sdílené dopravy na akci – například sdílená kola, vozidla, případně sleva na jízdném.
Řada pořadatelů některé z uvedených řešení již standardně využívá. „Nejčastěji to bývá používané nádobí, třídění odpadů, preferovaná doprava a způsob propagace festivalu,“ informuje Martin Flajšar.
Naopak problematické bývá zavedení systému na úsporu energií. „To je naše velká bolest. Stále nejjistějším zařízením jsou dieselagregáty. Jsou samozřejmě daleko šetrnější než před lety, ale stále jde o „fosilie“ a velké producenty emisí. Zde vidíme pro celou naši oblast hlavní výzvu,“ říká Jiří Hlinka z FESTAS. Z hlediska komfortu návštěvníků bývá výzvou také zajištění kompostovatelných toalet. „Vím, že složitě se tento jinak velmi užitečný „tool“ prosazuje i v oblasti cestovních ruchu,“ dodává Jiří Hlinka. Alespoň okrajově se je některé festivaly snaží postupně zařazovat.