30. 11. 2022
Home Credit získal třetí nejvyšší počet bodů v Indexu odpovědného úvěrování od Člověka v tísni
Člověk v tísni vydal v těchto dnech výsledky podzimního Indexu odpovědného úvěrování, který je zaměřen na neúčelové spotřebitelské úvěry s pravidelnými splátkami. V průzkumu bylo hodnoceno 37 poskytovatelů nezajištěných spotřebitelských úvěrů, a to jak bankovních, tak i nebankovních domů, mezi nimiž skončila společnost Home Credit na děleném třetím místě, a dosáhla tak nejlepšího výsledku mezi nebankovkami.
Nejvyšší počet bodů (90) dosáhla Air Bank spolu s nováčkem na trhu Maxbankou, která se ale specializuje pouze na konsolidace. O jeden bod méně získaly Česká spořitelna, Unicredit Bank a Zonky a 88 body byly ohodnoceny společnosti Home Credit a Moneta Money Bank. Člověk v tísni zařadil společnosti do pěti skupin, kterým přiřadil určitý počet hvězdiček, čím více hvězd, tím je společnost odpovědnější vůči zákazníkovi. Čtyři hvězdy značí přijatelnou cenu a žádné záludnosti v obchodních podmínkách. Férové jsou i tříhvězdičkové společnosti, v některých aspektech by však ke klientům mohli být vstřícnější.
„Home Credit se již několik let za sebou drží na předních místech v hodnocení Člověka v tísni a jeho pravidelných žebříčcích a dokazuje tím, že patří mezi odpovědného poskytovatele úvěrů a má své stabilní místo na trhu spotřebitelských půjček mezi nebankovními, ale i bankovními domy,“ uvádí Luděk Jírů, generální ředitel společnosti Home Credit ČR a SR.
Již tradičně sledoval Člověk v tísni náklady na „modelový“ příklad, kterým je úvěr ve výši 50 000 Kč a hodnotil rovněž náklady, které se účtují při prodlení splácení. Součástí hodnocení byly i faktory, které ovlivňují transparentnost transakce a pomáhají klientům lépe se v nastavení produktu orientovat. Do této kategorie patří například „úvěrové kalkulačky“ společně s dobře dohledatelným údajem o maximální sazbě, za níž daný
poskytovatel půjčuje. Součástí klientsky vstřícného prostředí je i to, jak poskytovatelé vysvětlují svým klientům nejčastěji kladené dotazy (tzv. FAQ), zda se na webu najdou informace k tomu, jak postupovat při problémech se splácením úvěrů a také, jak dobře jsou dostupné důležité kontaktní údaje.
REKLAMA
„Člověk v tísni upozorňuje, že půjčka není jediným řešením a lidé by měli především omezit své výdaje, měli by také zvážit možnost požádat o mimořádnou okamžitou pomoc státu nebo pravidelné příspěvky např. na bydlení. Obzvláště v této nejisté době je dobré řídit se Indexem Člověka v tísni a vybírat jen z těch společností, které nasbíraly nejvyšší počet hvězdiček,“ dodává Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Index také přibližuje nepříjemnou novinku v podobě nárůstu výše úroků z prodlení, která se za poslední rok téměř zdvojnásobila. Nejde však o rozhodnutí jednotlivých společností, ale o důsledek růstu sazeb České národní banky.
V souhrnu všech těchto ukazatelů dosáhl Home Credit na třetí nejvyšší počet bodů a průzkum u něho ocenil především následující ukazatele: na webu se nacházejí všechny důležité informace, včetně těch o nákladech z prodlení, k dispozici je funkční úvěrová kalkulačka, klientovi se dostává srozumitelného doporučení, jak postupovat v případě, že nemůže dočasně úvěr splácet, není mu prodlužována standardní promlčecí lhůta a nejsou na něm vymáhány promlčené pohledávky. Na webu společnosti Home Credit má klient k dispozici rovněž limit úvěrové sazby nebo vzor smlouvy.
Člověk v tísni pravidelně monitoruje nabídku spotřebitelských úvěrů, v rámci Indexu odpovědného úvěrování zveřejňuje své průzkumy na trhu spotřebitelských půjček a před pěti lety začal samostatně sledovat i malé půjčky (mikropůjčky).
Kompletní přehled výsledků Indexu odpovědného úvěrování od Člověka v tísni naleznete zde: https://www.clovekvtisni.cz/stejne-velka-pujcka-muze-stat-1700-korun-ale-i-pres-sto-tisic-clovek-v-tisni-vydava-index-odpovedneho-uverovani-9729gp