03. 08. 2016
Subjekty:
Komu Češi nepůjčují? Politickým stranám, neznámým lidem a státu
Naopak na otázku, od koho byste si nikdy peníze nepůjčili, uvedlo 59 procent oslovených nebankovní společnosti. Na druhém místě skončily kolektivní půjčky (47 procent), na třetím nejbližší přátelé (25 procent) a kolegové v práci (13 procent).
Téměř polovina Čechů podle průzkumu již komunikuje s bankou prostřednictvím internetového nebo mobilního bankovnictví. Jen 52 procent respondentů uvedlo, že stále ještě chodí primárně na pobočky bank.
“Příjemně nás překvapilo, že Češi a Slováci se začínají orientovat v oblasti spotřebitelských půjček. Obecně se věnují zejména poskytovatelům půjček a nabídky ihned online srovnávají. Nebankovní společnosti, kterých se v poslední době vyrojilo několik set, u Čechů propadly. Každý druhý Čech jim nedůvěřuje,“ říká Vladimír Michna z banky Zuno.
Češi chtějí ušetřit
Co Čechy zajímá v rámci úvěrových parametrů, je celková úspora, výše měsíčních splátek a nový úrok, který získají v případě refinancování staré půjčky.
REKLAMA
Stejný průzkum proběhl i na Slovensku. “Při podrobnějším zkoumání jsme zjistili, že Slováci oproti Čechům věnují více pozornosti právě zmíněnému novému úroku a měsíčním splátkám. Naopak Češi se více soustředí na informace o případných extra poplatcích,” dodává Michna.
I když jsou úrokové sazby obecně velmi nízko, stále se ještě velké množství lidí, kteří o spotřebitelské půjčky usilují, setkávají s úrokovou sazbou od 10 procent ročně. Polovina oslovených Čechů by si u své půjčky ale přála úrokovou sazbu alespoň pod pět procent.
„Úroky u půjček jsou na historickém minimu, u banky můžete dostat i 4,9 procenta. Spousta lidí se ale stále nechává zlákat zdánlivě výhodnými nabídkami a kvůli skrytým podmínkám a poplatkům platí zbytečně moc. Situaci by měl zlepšit nový zákon o půjčce, ale hlavně lepší edukace lidí,” říká Michna.
Každý druhý Čech důvěřuje bance
REKLAMA
Oproti minulým letům výrazně narostla důvěra ve stabilní bankovní instituce. „Každý druhý Čech své bance důvěřuje a navíc se situace stále zlepšuje i v oblasti komunikace s bankou,“ doplňuje výsledky Jana Talianová z NMS Market Research.
Online průzkumu, který proběhl v květnu 2016, se zúčastnilo celkem 2000 respondentů v České republice a na Slovensku.