27. 11. 2024
Má smysl zadlužit firmu kvůli nákupu vozidel? Stále více podnikatelů preferuje pronájem „na operák“
Při rozhodování, zda pořídit automobil na úvěr nebo na leasing, podnikatel zvažuje několik aspektů – zejména administrativní náročnost, daňové dopady, finanční náročnost i další rizika spojená např. se zadlužením. Každý způsob financování má svá pro a proti. Statistiky a průzkumy ale ukazují, že podnikatelé nepotřebují vůz nutně vlastnit, upřednostňují rychlost, flexibilitu a minimum administrativy. Automobily si stále častěji pronajímají.
Podle odborníků je celosvětově patrný odklon od vlastnictví vozidel k nejrůznějším formám pronájmu včetně operativního leasingu a Česko není výjimkou. Například společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA), které loni financovaly necelou třetinu všech nových osobních automobilů prvně registrovaných v tuzemsku, zafinancovaly čistě operativním leasingem nové osobní automobily v objemu 21,5 miliardy korun, což je téměř o 7 miliard více, než tomu bylo v roce 2022.
V rámci operativního leasingu je většinou v ceně nájmu zahrnuto zákonné pojištění, havarijní pojištění, servis vozidla, popř. další sjednané služby. „Stále větší oblibě se v rámci operativního leasingu těší full service leasing,“ uvedl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Full service leasing znamená, že zákazník platí – kromě pohonných hmot a provozních kapalin – jen fixní měsíční splátky, které pokrývají veškeré náklady spojené s provozem vozů.
Automobily si stále častěji pronajímají i menší firmy
Z pravidelného průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že operativní leasing jako hlavní způsob financování vozového parku využívá skoro čtvrtina (24 %) českých firem. V segmentu společností s 500 a více zaměstnanci je to dokonce 35 %, ale ani u společností do 10 zaměstnanců není tento podíl zanedbatelný a činí dle průzkumu 20 %.
„Zájem o operativní leasing nás velice příjemně překvapil. V rámci spolupráce se společností Drivalia, kterou jsme zahájili před půl rokem, jsme pro členské firmy nákupní aliance připravili neveřejnou nabídku pronájmu vozidel, která jsou okamžitě, popřípadě do dvou týdnů k odběru. Od počátku evidujeme poměrně značný zájem, který nepolevuje, naopak ho podporuje průběžná aktualizace této nabídky,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která sdružuje 10 000 malých a středních podniků. „Už dříve jsme přišli se zvýhodněnými podmínkami nákupu vozidel u společnosti AutoPalace. Letos jsme vyjednali exkluzivní ceny vozidel Kia, a to přímo s oficiálním dovozcem Kia Czech, čímž garantujeme nejnižší možnou cenovou úroveň, kterou může zákazník nakupující jednotlivá vozidla získat. Přesto zájem o operativní leasing v našem případě znatelně převyšuje možnost nákupu vozidel přímo do vlastnictví firem,“ dodává Damir Duraković.
REKLAMA
Čím nižší zadlužení, tím lépe
Pořízení automobilu přímým nákupem nebo na úvěr znamená na rozdíl o operativního leasingu přechod vlastnictví automobilu na jeho nabyvatele. „Do daňových nákladů je nutné v obou případech rozpouštět pořizovací cenu automobilu po dobu pěti let a v zákonem stanovené výši, jenž závisí na pořizovací ceně a volbě metody odpisování – rovnoměrné nebo zrychlené odpisy,“ vysvětluje Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars, a poukazuje na neefektivnost koupě automobilu na úvěr, neboť jednorázový vysoký výdaj si společnost nemůže uplatnit do daňových nákladů v roce pořízení automobilu.
V případě úvěrového financování je také zapotřebí platit další náklady, které souvisí s užíváním vozidla, jako je zákonné pojištění, havarijní pojištění nebo servis vozidla. S úvěrem dále souvisí větší administrativní náročnost a doba vyřízení trvá déle než u leasingu. „Pořízením automobilu na úvěr se podnik rovněž zadluží. Výše přijatého úvěru se v rozvaze objeví jako položka cizích zdrojů, což může být nevýhoda v případě žádosti o další úvěr nebo při hodnocení rizikovosti pro případné investory,“ doplňuje Gabriela Ivanco.
Další variantou financování je finanční leasing, který stejně jako operativní leasing spočívá v pravidelném splácení leasingových splátek. Rozdíl je v tom, že po ukončení sjednané doby leasingu přechází vlastnické právo na uživatele předmětu leasingu. „Nejedná se tedy o klasický nájem jako v případě operativního leasingu. Leasingová splátka je daňově uznatelným nákladem, jestliže bude předmět leasingu po jeho skončení zařazen do obchodního majetku,“ uzavírá Gabriela Ivanco.