CZK/€ 25.120 -0,02%

CZK/$ 24.168 +0,07%

CZK/£ 30.274 -0,62%

CZK/CHF 27.020 +0,27%

27. 11. 2024

0 komentářů

Má smysl zadlužit firmu kvůli nákupu vozidel? Stále více podnikatelů preferuje pronájem „na operák“

 

Při rozhodování, zda pořídit automobil na úvěr nebo na leasing, podnikatel zvažuje několik aspektů – zejména administrativní náročnost, daňové dopady, finanční náročnost i další rizika spojená např. se zadlužením. Každý způsob financování má svá pro a proti. Statistiky a průzkumy ale ukazují, že podnikatelé nepotřebují vůz nutně vlastnit, upřednostňují rychlost, flexibilitu a minimum administrativy. Automobily si stále častěji pronajímají.

Loading



 

Podle odborníků je celosvětově patrný odklon od vlastnictví vozidel k nejrůznějším formám pronájmu včetně operativního leasingu a Česko není výjimkou. Například společnosti sdružené v České leasingové a finanční asociaci (ČLFA), které loni financovaly necelou třetinu všech nových osobních automobilů prvně registrovaných v tuzemsku, zafinancovaly čistě operativním leasingem nové osobní automobily v objemu 21,5 miliardy korun, což je téměř o 7 miliard více, než tomu bylo v roce 2022.

V rámci operativního leasingu je většinou v ceně nájmu zahrnuto zákonné pojištění, havarijní pojištění, servis vozidla, popř. další sjednané služby. „Stále větší oblibě se v rámci operativního leasingu těší full service leasing,“ uvedl Jaroslav Krutilek, generální tajemník ČLFA. Full service leasing znamená, že zákazník platí – kromě pohonných hmot a provozních kapalin – jen fixní měsíční splátky, které pokrývají veškeré náklady spojené s provozem vozů.

Automobily si stále častěji pronajímají i menší firmy

Z pravidelného průzkumu Arval Mobility Observatory vyplývá, že operativní leasing jako hlavní způsob financování vozového parku využívá skoro čtvrtina (24 %) českých firem. V segmentu společností s 500 a více zaměstnanci je to dokonce 35 %, ale ani u společností do 10 zaměstnanců není tento podíl zanedbatelný a činí dle průzkumu 20 %.

„Zájem o operativní leasing nás velice příjemně překvapil. V rámci spolupráce se společností Drivalia, kterou jsme zahájili před půl rokem, jsme pro členské firmy nákupní aliance připravili neveřejnou nabídku pronájmu vozidel, která jsou okamžitě, popřípadě do dvou týdnů k odběru. Od počátku evidujeme poměrně značný zájem, který nepolevuje, naopak ho podporuje průběžná aktualizace této nabídky,“ říká Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon, která sdružuje 10 000 malých a středních podniků. „Už dříve jsme přišli se zvýhodněnými podmínkami nákupu vozidel u společnosti AutoPalace. Letos jsme vyjednali exkluzivní ceny vozidel Kia, a to přímo s oficiálním dovozcem Kia Czech, čímž garantujeme nejnižší možnou cenovou úroveň, kterou může zákazník nakupující jednotlivá vozidla získat. Přesto zájem o operativní leasing v našem případě znatelně převyšuje možnost nákupu vozidel přímo do vlastnictví firem,“ dodává Damir Duraković.

REKLAMA

Čím nižší zadlužení, tím lépe

Pořízení automobilu přímým nákupem nebo na úvěr znamená na rozdíl o operativního leasingu přechod vlastnictví automobilu na jeho nabyvatele. „Do daňových nákladů je nutné v obou případech rozpouštět pořizovací cenu automobilu po dobu pěti let a v zákonem stanovené výši, jenž závisí na pořizovací ceně a volbě metody odpisování – rovnoměrné nebo zrychlené odpisy,“ vysvětluje Gabriela Ivanco, daňová poradkyně společnosti Forvis Mazars, a poukazuje na neefektivnost koupě automobilu na úvěr, neboť jednorázový vysoký výdaj si společnost nemůže uplatnit do daňových nákladů v roce pořízení automobilu.

V případě úvěrového financování je také zapotřebí platit další náklady, které souvisí s užíváním vozidla, jako je zákonné pojištění, havarijní pojištění nebo servis vozidla. S úvěrem dále souvisí větší administrativní náročnost a doba vyřízení trvá déle než u leasingu. „Pořízením automobilu na úvěr se podnik rovněž zadluží. Výše přijatého úvěru se v rozvaze objeví jako položka cizích zdrojů, což může být nevýhoda v případě žádosti o další úvěr nebo při hodnocení rizikovosti pro případné investory,“ doplňuje Gabriela Ivanco.

Další variantou financování je finanční leasing, který stejně jako operativní leasing spočívá v pravidelném splácení leasingových splátek. Rozdíl je v tom, že po ukončení sjednané doby leasingu přechází vlastnické právo na uživatele předmětu leasingu. „Nejedná se tedy o klasický nájem jako v případě operativního leasingu. Leasingová splátka je daňově uznatelným nákladem, jestliže bude předmět leasingu po jeho skončení zařazen do obchodního majetku,“ uzavírá Gabriela Ivanco.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

indexy, Pražská burza

Kde brát peníze? Na burze přece…

Kde bankovní financování nestačí, nastupují kapitálové trhy. Na burzu vstupuje sociální síť Pinterest, Lyft, má ho následovat Uber. Vlastníci těchto firem chtějí prodat akcie, které se začnou, bude-li úpis úspěšný, obchodovat na burze.

Text: Radovan Novotný

10. 05. 2019

Michal Chudáček: Vydělávejte až 10 % ročně. S factoringem

Investovat lze různými způsoby. Jedním z nich je investice do pohledávek. Je rizikovější. Ale nese zajímavý výnos. „Není to určeno pro zcela drobné střadatele, ale spíše pro bohatší jednotlivce a malé investiční skupiny,“ říká spoluzakladatel projektu Investiční aukce Michal Chudáček.

Text: Petr Zámečník

02. 12. 2013


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *