08. 03. 2012
Subjekty:
MNOHAMILIONOVÉ ŠKODY Z POVINNÉHO RUČENÍ JSOU STÁLE ČASTĚJŠÍ, SVOJÍ VÝŠÍ ČASTO PŘEKONÁVAJÍ ZÁKONNÉ LIMITY
Zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla stanovuje minimální limity pojistného plnění u škod na zdraví a majetku ve výši 35 milionů korun.
Jak ale ukazují poslední měsíce, Česká pojišťovna eviduje stále více případů, kdy se náklady spojené s likvidací škod způsobených nehodou dostávají vysoko nad tuto hranici. „V takových případech úhrada rozdílu mezi tím, co poškozenému vyplatí pojišťovna, a mezi skutečnou výši škody, zůstává na majiteli vozidla,“ upozorňuje Pavel Martynek, vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel ČP.
Vysoké náklady generují především škody spojené s jakoukoli újmou na zdraví. „Příkladem může být nehoda osobního automobilu s motocyklem, na němž jeli dva mladíci. Po střetu oba utrpěli vážná poranění hlavy s trvalými následky a náklady na pojistná plnění přesáhla sto pět milionů korun,“ potvrzuje Pavel Martynek. V případě této nehody Česká pojišťovna bude chlapcům hradit po zbytek jejich života kromě jiného bolestné, ztížení společenského uplatnění, náklady na osobní péči, úhradu
za ušlý výdělek a náklady na rehabilitaci, lázně a další speciální zdravotní pomůcky.
Podobně vysoké jsou i úhrady účastníkům dopravních nehod, kteří kvůli závažným zraněním nejsou schopni dále vykonávat svoji původní profesi. Nehoda, při níž vážná zranění vedla k trvalé invaliditě mladého podnikatele-řemeslníka, který dříve vydělával přes 100 tisíc korun měsíčně, znamenala jen v oblasti náhrad ušlého zisku částku téměř 80 milionů korun.
Výjimečné nejsou ani případy, kdy se střet dvou vozidel obešel bez vážných zranění, ale přesto škoda atakovala hranici sto milionů korun. Řidič stařičké škodovky totiž způsobil nehodu, při níž havaroval kamion převážející náhradní díly do nedaleké továrny. Kvůli zničení těchto náhradních dílů byla ohrožena výroba a ušlý zisk továrny představoval právě škodu ve výši cca 100 milionů korun.
REKLAMA
Vyšší limity pojistného plnění ze zákonného pojištění odpovědnosti z provozu vozidla přitom nutně neznamenají výrazně větší výdaje za pojištění. „U 1. Povinného ručení Bez povinností nabízíme pojistné limity nejen v základní variantě 35/35, ale také ve výši 50 a 100 milionů korun. U prémiových variant povinného ručení Exclusive Plus a Exclusive Max jsou tyto částky nastaveny ještě výše – na 120, respektive 150 milionů korun. Praxe ukazuje, že přibývá stále více řidičů, kteří se o výši pojistných limitů zajímají a raději volí vyšší varianty,“ vysvětluje Pavel Martynek a rozhodně tento způsob uvažování o výběru povinného ručení doporučuje.