18. 12. 2015
Nedostatek lidí se projevuje i v gastro segmentu – chybějí hlavně kuchaři a číšníci
Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz množství nabídek práce v gastro segmentu neustále stoupá, zatímco počty uchazečů o práci klesají – pomyslné křivky nabídky a poptávky se protnuly v květnu 2014 a rozdíl se s určitými sezónními výkyvy stále zvětšuje.
„Gastronomie jako obor u nás v současné době prodělává renesanci – lidé se více zajímají o to, co jedí, jsou ochotní za jídlo více zaplatit, ale jsou také náročnější. V gastronomické oblasti více než jinde závisí úspěšnost podniku na kvalitě a profesionalitě jeho zaměstnanců,“ říká Zuzana Lincová, ředitelka Profesia.cz. „I zde je problém s úrovní oborového školství – protože majitelé firem a špičkoví kuchaři nejsou spokojení s připraveností absolventů na praxi, zakládají často sami školicí zařízení a připravují vzdělávací programy. Možnost odborného růstu je také důležitým faktorem, který může majitelům gastronomických zařízení pomoci při stabilizaci jejich týmu a zlepšení úrovně služeb.“
Počet pracovních nabídek v gastronomických zařízeních neustále stoupá – v letošním roce zaměstnavatelé nabízeli v součtu nabídek Profesia.cz a údajů MPSV téměř 15 tisíc volných pracovních míst. Nejvíce poptávaní jsou kuchaři (6025) a číšníci (5315), percentuálně největší zájem je o pomocné kuchaře – s nárůsty poptávky o 429 % v loňském, respektive o 239 % v letošním roce. Počet inzerátů uchazečů o práci se snižuje – meziroční propady činily 24 % v roce 2014 a dalších 14 % v roce 2015. Počet kuchařů hledajících práci klesl o 21 %, o profesi barmana stálo oproti loňskému roku o 13 % méně uchazečů.
Gastro segment vykazuje výrazné sezónní vlivy související v zimě s lyžařskou sezónou a v létě s tradiční prázdninovou turistickou sezónou. Počty uchazečů o práci se ale v průběhu roku mění podobně jako v jiných oborech – nejvíce lidí hledá práci v lednu a v září-říjnu. Z pohledu regionů je nejvíc nabídek práce tradičně v Praze a Středočeském kraji, největší nárůst jejich počtu jsme ale zaznamenali v Moravskoslezském kraji – o 79 % v porovnání let 2014 a 2015.
Co poradit zaměstnavatelům v oblasti gastronomických služeb? „V první řadě stabilizaci týmu zaměstnanců, protože se jedná o obor, kde je míra fluktuace kolem 15 %, přičemž běžně se pohybuje mezi 5–7 %,“ uvádí Zuzana Lincová. „Stěžejní je vzdělávání a kontrola personálu, protože úspěšnost podniku je na jeho profesionalitě a chování závislá více než je tomu v jiných oborech. A atmosféra ve firmě, protože v oboru, kde je zákazník pánem, velmi záleží na sociálních aspektech – vztahu se spolupracovníky, uspokojení z vykonávané činnosti a pocitu sounáležitosti s firmou.“
Zdroj : Tisková zpráva Profesia
REKLAMA