12. 11. 2012
Subjekty:
Negrelliho viadukt na zlaté minci České národní banky
„Negrelliho viadukt je nejdelším železničním mostem v České republice,“ uvedl člen bankovní rady ČNB Pavel Řežábek, který dohlíží na činnost sekce peněžní a platebního styku. „Tato unikátní stavba projektanta Aloise Negrelliho odolala i ničivé povodni v roce 2002,“ dodal Pavel Řežábek.
Na lícní straně zlaté pětitisícikoruny je oblouk Negrelliho viaduktu, v němž je ztvárněna kompozice heraldických zvířat z velkého státního znaku. Rubová strana zobrazuje boční pohled na tuto stavbu spojující pražské Masarykovo nádraží s nádražím Bubny. Podobu mince navrhl akademický sochař Zbyněk Fojtů, jehož rukopis nesou i zlaté pětitisícikoruny z cyklu „Mosty“ Gotický most v Písku a Renesanční most ve Stříbře.
ČNB vydává do oběhu celkem 16 100 půluncových mincí s vyobrazením Negrelliho viaduktu, vyražených ze zlata o ryzosti 999.9. Celkem 12 200 kusů mince je ve špičkové kvalitě s leštěným polem a matovým reliéfem a 3 900 kusů v běžné kvalitě. Nominální hodnota mince není její prodejní cenou, ta zohledňuje mimo jiné i aktuální cenu zlata nebo náklady spojené s výrobou. Minci vyrazila Česká mincovna v Jablonci nad Nisou.
Viadukt slouží železniční dopravě od roku 1850, kdy byl projektován jako součást železniční tratě Olomouc-Praha-Drážďany. Stavba z dílny Aloise Negrelliho měří přes 1 100 metrů a při dokončení měla 87 kamenných oblouků, většinu pískovcových, pouze 8 oblouků spojujících pravý a levý břeh Vltavy bylo ze žuly. Viadukt je od roku 1958 nemovitou kulturní památkou České republiky.
Zlatá mince s vyobrazením Negrelliho viaduktu je druhou a zároveň poslední letošní emisí z cyklu „Mosty“, který do roku 2015 představí deset vybraných mostních staveb na českém území. V příštím roce ČNB vydá zlatou minci věnovanou dřevěnému mostu v Lenoře (květen 2013) a železničnímu mostu v Žampachu (říjen 2013).
REKLAMA