29. 05. 2023
Nejoblíbenější bankovní inovací je platba QR kódem, mladí Češi uvažují o víceměnových účtech
Platba mobilem, přihlášení do bankovnictví otiskem prstu nebo úhrada jídla v restauraci naskenováním kódu. Bankovní inovace usnadňují manipulaci s penězi, QR kódy používá na placení skoro polovina (44 %) Čechů. Víceměnové účty vlastní 15 % zákazníků, z těch, kteří jej nemají, láká jejich založení především mladé dospělé mezi 18 a 24 lety. Data vyplynula z reprezentativního průzkumu NMS Market Research pro Raiffeisenbank.
V dnešní moderní době se život usnadňující technologie vyvíjí rychlým tempem. Za posledních pár let se stalo normálním uhradit útratu v obchodě za pomocí mobilu nebo odemknout displej pomocí skenu tváře. Ani v bankovním světě se tak pokrok nezastavil. Tou nejvyužívanější bankovní technologií je platba pomocí QR kódu, tu využívá až 44 % Čechů. Hned po ní následuje právě platba mobilem (33 %) a stejnou měrou je zastoupeno i přihlašování do mobilního bankovnictví otiskem prstu.
Podobné inovace jsou oblíbené hlavně u mladých Čechů, pro ty starší je příjemnější spravovat své bankovní účty tak, jak byli doposud zvyklí.
„Čtvrtina Čechů žádnou z inovací, jako je platba QR kódem nebo placení mobilem, nevyužívá vůbec. Nejčastěji to jsou zákazníci ve věku mezi 55 a 64 lety a ti se základním vzděláním. I tyto skupiny ale dávají těmto technologiím šanci. Osvojit si alternativní metody je totiž snadnější, než se zdá, navíc to šetří čas a klient vyřídí vše z pohodlí domova,“ připomíná mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
Mezi bankovní speciality patří i víceměnový účet. Jedná se o typ produktu, ke kterému se zákazník dostane přehledně ve svém internetovém bankovnictví, a pod jedním číslem účtu může mít několik podúčtů v různých měnách. Pokud mu přijde platba, částka se automaticky připíše k příslušnému podúčtu na základě evidované měny. Takový typ účtu využívá 15 % Čechů.
REKLAMA
Většina (61 %) tento typ produktu nezná, ovšem ze skupiny Čechů, kteří jej nevyužívají, by o vedení takového účtu uvažovala až čtvrtina. Nejčastěji se jedná o zákazníky ve věku 18 až 24 let a častěji jsou to ti, kteří mají vysokoškolské vzdělání. Takový typ účtu může usnadnit zahraniční transakce a majitel se tak ihned na jednom místě dozví, jakými finančními prostředky a v jakých měnách disponuje.
O průzkumu
Průzkum provedla agentura NMS Market Research online v Českém národním panelu dotazováním na reprezentativním vzorku 1007 respondentů ve věku 18-65 let.