V březnovém nálezu se Ústavní soud jasně vymezil vůči praktikám tzv. lovců nehod, kteří číhají u silnic na svoji oběť. Praktiky, kdy takové subjekty parazitují na systému povinného ručení, jsou nepřijatelné a pojišťovna nemůže jejich předražené „služby“ v plném rozsahu hradit. Pokud motorista lovce nehod důrazně neodmítne, využije jejich služeb, tak na to v konečném důsledku může doplatit, jak nekvalitní opravou vozidla, tak úhradou částky, kterou nezaplatí pojišťovna. Dle České asociace asistenčních společností (ČAAS) však aktivita lovců nehod v poslední době slábne, za což jistě může i stále rostoucí povědomí o obraně proti jejich nekalým praktikám.
„Díky současné ekonomické situaci je patrné, že některé autoservisy, jež v minulosti vysílaly na silnice své lovce nehod s cílem získání nových zakázek, již tuto potřebu nemají. Těchto vozidel na nejfrekventovanějších úsecích viditelně ubylo,“ hodnotí situaci Vladimír Fuchs, viceprezident ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance. Situaci mohlo zlepšit i vyšší povědomí veřejnosti o tom, jak se bránit nekalým praktikám lovců nehod. Jako velmi efektivní nástroj se ukázalo spuštění Linky pomoci řidičům 1224, jednotné linky pro přivolání asistenční pomoci pojišťovny, kde má motorista vozidlo pojištěné. „Zjednodušení procesu přivolání pomoci pojišťovny vede nejen ke zrychlení odstraňování překážejících nepojízdných vozidel ze silnic, ale je i velmi vítanou službou pro samotné motoristy, kteří dříve zbytečně ztráceli ve stresové situaci čas sháněním kontaktu na nějakou asistenční společnost. Vždyť od listopadu 2013 již linka 1224 obsloužila stovky tisíc hovorů,“ uvádí Marek Jaroš, člen prezidia ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Global Assistance.
„Nález Ústavního soudu je především varováním pro motoristy, ať jsou opatrní při volbě služeb, jaké v případě nehody využijí. Plnění z povinného ručení má jasně daná pravidla a to nejlepší, co mohou řidiči v nouzi udělat, je přivolat na pomoc asistenční společnost své pojišťovny. Ta by je měla celým případem provést tak, aby na to nedoplatil poškozený řidič,“ doplňuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Worldwide Partners pro ČR a SR, a člen ČAAS.
Po zavolání na Linku pomoci řidičům 1224 je motorista přepojen na asistenční společnost své pojišťovny. Následuje identifikace vozidla dohoda s operátorem na pomoci, kterou řidič potřebuje. Odtahové vozidlo bývá na místě nehody v průměru do 30 minut. Vozidlo je následně odtaženo dle přání klienta do servisu, kde vozidlo běžně servisuje, případně je motoristovi doporučen některý ze smluvních servisů pojišťoven. V případě potřeby je poškozenému motoristovi poskytnuto na nezbytně nutnou dobu náhradní vozidlo. Tyto služby má buď motorista předplacené ke svému pojištění, případně je uhradí pojišťovna viníka dopravní nehody. Na rozdíl od nesmluvních služeb lovců nehod, zde není riziko, že na tuto pomoc v konečném důsledku doplatí poškozený motorista.
Nejčastější nekalé praktiky lovců nehod a jimi zprostředkovaných autoservisů:
REKLAMA
– cílené protahování doby opravy s cílem maximalizovat příjem za zapůjčené náhradní vozidlo
– předražené náhradní vozidlo
– účtování oprav, které nebyly provedeny – použité díly z vrakovišť jsou účtovány jako nové
– nekvalitní opravy s cílem minimalizovat náklady, nedodržení technologických postupů
REKLAMA
– zavázání klienta, že uhradí účtované služby, které odmítne pojišťovna uhradit
– tučné provize, které lovci nehod inkasují od odtahových společností a autoservisů, kterým zprostředkovali zakázku – tyto provize zbytečně prodražují opravu vozidla a lovci nehod tak parazitují na povinném ručení, to v konečném důsledku vede ke zdražování pojištění