25. 09. 2012
Subjekty:
Občanské poradny stále více řeší problémy související se zadlužením občanů
V roce 2011 řešily občanské poradny celkem 23 924 dotazů souvisejících s dluhovou problematikou, což je nejvíce za 15 let fungování této organizace. V pololetí roku 2012 jsme zaznamenali další nárůst dotazů (13020 dotazů) v oblasti dluhové problematiky, kdy ve srovnání se stejným obdobím roku 2011 (12556 dotazů) došlo ke zvýšení počtu dotazů o cca 5 %.
Ze statistického členění AOP vyplývá, že nejvíce „dluhových“ dotazů za rok 2011 (8196 dotazů) se týkalo insolvence, oddlužení. Dalších 7550 dotazů bylo zaměřeno na práva a povinnosti dlužníků. Dluhových dotazů od roku 2007 narostlo v občanských poradnách přibližně třikrát. Představují pro poradce velmi náročnou práci i kvůli často opakovaným konzultacím, složitosti řešených případů a komplexnosti řešené problematiky. Např. zpracování návrhu na oddlužení představuje dlouhodobější spolupráci, kdy je nutné s klientem zmapovat jeho celkovou finanční situaci a posoudit, zda klient na tento institut svým příjmem dosáhne a zda je pro řešení jeho situace vůbec vhodný. Ve většině případů je kromě zadlužení potřeba řešit i další problémy, které souvisí s obtížnou finanční situací zadluženého člověka.
Ředitel AOP Stanislav Skalický v této souvislosti zdůrazňuje: „Projekt „Dluhové poradenství“ nám umožňuje pomáhat lidem kteří se dostali do svízelné situace kvůli zadlužení, které nejsou již schopni zvládat vlastními silami. U většiny lidí se tento problém promítá do různých oblastí života, kdy obtížná finanční situace může vést k ohrožení ztrátou bydlení, rozpadu rodinných a partnerských vztahů, ale i k různým zoufalým způsobům řešení situace např. trestné činnosti nebo dokonce sebevražednému jednání.“
„V současnosti české domácnosti nezvládají téměř nic ušetřit, a situaci pak řeší pod tlakem a nešťastně. Era proto klade velký důraz na transparentní a jednoduché finanční produkty pro každého a finanční gramotnost, protože vzdělávání v této oblasti je způsob, jak nepříjemnostem předejít a naučit se hospodařit s penězi,“ dodává Martin Kovář, ombudsman Poštovní spořitelny.