11. 08. 2020
Subjekty:
Online platby se mohou od roku 2021 změnit
Jde o nařízení známé jako silné ověření zákazníka neboli SCA (Strong Customer Authentication), které vytvořil Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) k ochraně e-shopů a jejich zákazníků před podvody. Dodatečné kontroly slouží k tomu, aby se banky ujistily, že Vaši kartu používáte skutečně Vy a nikoli podvodník.
Ptáte se, co to znamená pro Vás? V první řadě je důležité, aby se s Vámi banka mohla jednoduše spojit. Když si příští rok zaplatíte dovolenou nebo oblečení kartou online, měli byste se ujistit, že na Vás má banka správné kontaktní údaje.
Za druhé je vhodné seznámit se s identifikačním procesem. Pokud je to nutné, musejí banky dle SCA ověřit klientovu totožnost na základě dvou faktorů. K tomu mohou použít něco, o čem vědí, že vlastníte pouze Vy (jako je registrovaný mobil), něco, co znáte pouze Vy (jako je heslo či PIN), nebo důkaz o tom, že jde právě o Vás (jako je otisk prstu).
Kombinaci si vybírá banka sama a jednotlivě je některé banky už testují. My Vám proto doporučujeme stáhnout si bankovní aplikaci a nastavit si biometrické ověřování, které využívá například otisky prstu či rozpoznávání obličeje. Biometrie je v praxi jednoduchá, rychlá a bezpečně ověří, zdali kartou platíte skutečně Vy. Tento způsob ověření navíc nelze jen tak zneužít. Jakmile si na registrovaném mobilu nastavíte biometrii, splníte požadavek SCA na dvě formy ověření. Nakonec se přece nemůže stát, že byste otisk prstu někde ztratili nebo jej zapomněli.
Jinou možností je jednorázový, čtyřmístný, kód (OTP – one-time password), který Vám banka obvykle pošle rovnou na mobil. Pamatujte si, že banka po Vás i přesto může vyžadovat tradiční heslo. Z našeho pohledu jsou první dvě možnosti, biometrie a jednorázový kód, pro zákaznickou zkušenost vhodnější variantou, neboť hesla můžeme lehce zapomenout.
REKLAMA
Ve Visa spolupracujeme s bankami a platebními společnostmi, abychom se na SCA včas připravili a celý proces co nejvíce zjednodušili. Bankám a firmám pomáháme určit, které platby tyto extra kroky nevyžadují (jde například o ty s velmi nízkým rizikem), abyste se nemuseli identifikovat při každé platbě na internetu. Spolu s bankami zároveň hledáme nové způsoby, jak provádět kontroly na pozadí a jednotlivé možnosti ověřování kombinujeme tak, abychom Vám ušetřili práci a Vy se nemuseli potýkat s dalšími kroky navíc.
Naším cílem je zajistit, že v příštím roce můžete na internetu nakupovat bezpečně, snadno a rychle. Aby se nám to podařilo, prosíme Vás o to, abyste své kontaktní údaje v bance aktualizovali a připravili se na to, že můžete být vyzváni k dalšímu ověření totožnosti.
Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Česko a Slovensko