03. 07. 2024
Pět možností, jak jednat s neplatiči
Obchod je u konce, zboží nebo službu jste dodali, ale peníze na účet nedorazily. Možná se už obáváte toho, že o peníze přijdete. Jako věřitel ale máte několik možností, jak se s touto situací vypořádat.
-
Nejdříve přichází připomínka
Prvním krokem je připomenutí dlužníkovi, že vám dluží peníze. Mohlo se totiž stát, že prostě jen zapomněl. Začněte tedy zdvořilým emailem, případně mu zavolejte. Přímý kontakt je tou první cestou, kterou se vydejte. Buďte přátelští, ale jasní ohledně toho, co požadujete. Své případné ústní dohody či návrhy nezapomeňte vždy shrnout písemně minimálně emailem, a to pro možnost pozapomenutí na obou stranách.
-
Odeslání upomínky
Pokud osobní kontakt nepomůže, je čas na písemnou upomínku. Obvykle se zasílá třetí den po splatnosti faktury. Další by měla následovat zhruba deset a poté čtrnáct dní po uplynutí doby určené pro úhradu pohledávky. Upomínku posíláme zpravidla doporučeně, abyste měli doklad o doručení. Případně se nabízí odeslání přes datovou schránku, která také poskytuje potvrzení o odeslání.
Upomínka musí mít všechny potřebné informace:
- číslo faktury
- částka a měna k uhrazení
- datum vystavení a splatnosti faktury
- důsledky nezaplacení – smluvní pokuty, úroky, poplatky dle nařízení
-
Sestavte splátkový kalendář
Pokud se dlužník ozve s tím, že sice fakturu zaregistroval, ale nemá na její uhrazení, může být řešením dohoda o splátkovém kalendáři. Tím mu umožníte splatit dluh postupně a zároveň si zajistíte, že peníze nakonec obdržíte. V případě přípravy splátkového kalendáře si dobře vyjednejte podmínky jeho splácení. Nezapomeňte vše podmínit patřičnou smlouvou, kterou si můžete nechat připravit od advokáta, ale také můžete ušetřit. Třeba v aplikaci Smartcollection.app vás to stojí pár desítek korun, zatímco u právníků či advokátů běžně tisíce. I zde pamatujte na to, že smlouva o splátkovém kalendáři má být přehledná a jasná.
REKLAMA
-
Mediace nastupuje do hry, když ji zkomplikují spory
Pokud mezi vámi a dlužníkem dochází ke sporům a zákazník například nesouhlasí s částkou na faktuře, s obsahem závazku a podobně, je vhodné využít mediaci. V takovém případě se do případu vloží třetí nezávislá osoba, která oběma stranám pomáhá najít řešení přijatelné pro všechny. Výstupem je mediační dohoda, kde mohou obě strany uvést své požadavky. Výhodou mediace je, že je rychlejší a levnější než soudní cesta, a navíc může zachránit pošramocené obchodní vztahy.
-
Soudní vymáhání
Pokud vše výše zmiňované selže a nepomůže ani takzvaná předžalobní výzva, můžete podat na dlužníka rovnou žalobu. Tento krok je však nákladný a časově náročný, takže by měl být až poslední možností. Než se rozhodnete pro soudní cestu, zvažte, zda se vám to vzhledem k výši dluhu vyplatí. „I malý dluh je relativně snadné vysoudit, pokud k němu existuje dostatek podkladů,” zmiňuje advokát Štěpán Vítek spolupracující se Smartcollection.app a pokračuje: „Každá druhá pohledávka vznikla na základě ústní či internetové komunikace bez pevných podkladů.”
Co dělat preventivně?
Aby se vám podobné situace nestávaly, je dobré zavést některá preventivní opatření:
- Prověřování nových zákazníků
- Zkontrolujte jejich finanční stabilitu a platební morálku. V ČR máme mnoho dostupných veřejných registrů online, které můžete použít.
- Sjednejte si jasné podmínky ve smlouvě
- Ujistěte se, že smlouva obsahuje konkrétně stanovené platební podmínky a sankce za prodlení.
- Žádejte zálohové platby
- U velkých zakázek požadujte zálohu předem či zvažte faktorování zakázky nebo preventivní creditně-riskový dohled nad obchodním partnerem.
Tip
Se zpožděnými platbami může firmám pomoci startup Smartcollection.app, úspěšný účastník Fintech Challenge společností ČSOB a Mastercard. Ten poskytuje řešení pro vymáhání pohledávek pomocí umělé inteligence, která fakturu analyzuje a nabídne nejvhodnější možnosti vymáhání podle největší pravděpodobnosti rychlého získaní dlužných peněz.