CZK/€ 25.230 +0,55%

CZK/$ 24.735 +1,58%

CZK/£ 29.982 +0,02%

CZK/CHF 26.995 +1,27%

25. 07. 2023

0 komentářů

Podnikání láká polovinu středoškoláků. Čeští studenti z něj mají menší obavy než jejich slovenští vrstevníci

 

Přibližně polovinu středoškoláků v Čechách i na Slovensku láká podnikání. Zatímco české studenty motivuje především vlastní svoboda a nezávislost (59 %), u slovenských středoškoláků jsou to především úspěch a peníze (47 %). Vyplývá to z výsledků průzkumu Středoškoláci a podnikání realizovaném mezi dvěma tisíci studentů v České republice a na Slovensku v rámci projektu SEED pro Junior Achievement Slovensko, Impact Nation Institute a Nadační fond vzdělávání a podnikání.

Loading



 

Čeští studenti jsou oproti slovenským vrstevníkům odvážnější – strach z neúspěchu má v České republice 37 % z nich, na Slovensku je to 62 %. Zatímco největší chuť podnikat mají v České republice studenti posledního ročníku středních škol (70 %), na Slovensku jsou to druháci (56 %). Podnikání v Česku nejvíc láká studenty z Prahy (75 %), na Slovensku ty z Trnavského kraje (62 %).

Průzkum mezi studenty zjišťoval také způsob učení, který preferují. V obou zemích studenti nejvíce zmiňovali společnou diskusi (61 % v ČR a 59 % v SR) a propojení s praxí (55 % v ČR a 58 % v SR). „Zaskočilo nás, že více než polovina českých středoškoláků nemá žádnou zkušenost s prezentací vlastního projektu, na Slovensku je to zhruba třetina dotazovaných. Přitom u těch, kteří tuto zkušenost během studia získali, chuť podnikat vzrostla – v Česku o 12 % a na Slovensku o 21 %,“ popisuje výsledky průzkumu Martin Vítek, předseda správní rady Nadačního fondu vzdělávání a podnikání.

Chuť podnikat je jedním z mnoha projevů podnikavosti, která patří ke klíčovým kompetencím pro 21. století. V rámci projektu tak proběhl i průzkum mezi osobami zabývajícími se rozvojem podnikavosti na středních školách, kteří se věnují výuce, praxi nebo tvorbě metodik. Ti se v obou zemích shodli, že podnikavost není na středních školách dostatečně podporována (64 % v České republice a 77 % na Slovensku). Na otázku, jakou podobu by měla mít vzájemná spolupráce zainteresovaných stran, většina respondentů uvedla užší a koordinovanou spolupráci (33 % v ČR a 45 % na Slovensku), dále propojení vzdělávání s praxí (18 % v ČR a 33 % na Slovensku) a metodickou podporu a vzdělávání pedagogů (15 % v ČR a 5 % na Slovensku). Mezi tři hlavní překážky patří podle dotazovaných nedostatek vlastních zkušeností učitelů s podnikavostí (64 % respondentů v obou zemích), přičemž v České republice to průzkum označil za největší překážku. Dalším problémem v obou zemích je nedostatečná metodická podpora výuky podnikavosti (55 % v ČR a 66 % na Slovensku).

„Základním předpokladem pro úspěch ve 21. století, ve kterém jedinou jistotou je změna, je právě rozvoj podnikavosti u mladých lidí. Podnikavost přitom zdaleka není jen umění začít podnikat. Je to široký soubor dovedností, které se dohromady dají popsat jako schopnost být kreativní, iniciativní, ochotný měnit věci kolem sebe a mít vůli vydat se na vlastní cestu. Tato sada dovedností má dalším generacím pomoci například s uplatněním na trhu práce, který se s vývojem technologií výrazně změní,“ dodává Martin Vítek z Nadačního fondu vzdělávání a podnikání.

REKLAMA

Situaci v českém vzdělávacím systému mapuje Asociace podnikavé Česko – sdružení organizací a škol, které společně prosazují podnikavost ve vzdělávání. „Asociaci jsme založili s cílem usnadnit přípravu našeho vzdělávacího systému na budoucnost. Nyní především mapujeme přístup k podnikavosti ve vzdělávání, propojujeme klíčové organizace a aktéry a podporujeme jejich spolupráci. Těmito kroky chceme podnikavost dostat do DNA co největšího počtu škol a vzdělávacích organizací a společně s nimi pak každému dítěti dát možnost setkat se s impulsem k rozvoji vlastní podnikavosti,“ říká ředitelka asociace Anna Kačabová, která se zúčastnila besedy pořádané I.N.I. Innovation Camp s názvem Podnikavost – zručnost budoucnosti? uspořádané k výsledkům průzkumu mezi středoškoláky.

Projekt SEED: “Akcelerace vzdělávání v podnikavosti se sociálním dopadem v rámci OVP” byl realizovaný s podporou programu ERASMUS+ ve spolupráci Junior Achievement Slovensko, Impact Nation Institute a českým partnerem Nadační fond pro vzdělávaní a podnikaní.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Jak se pojistit proti smrti? Zkontrolujte evidenci sociálního zabezpečení i nastavení komerčního pojištění

Pojištění rizika smrti hraje zásadní roli ve finančním plánování. Důležité je u nastavení pojistky vědět, že smrt úrazem nebo konkrétně dopravní nehodou je čistě statisticky okrajová záležitost. Pojištění by tedy mělo krýt všechny příčiny. Dostatečné pojistné krytí je důležité zejména pro OSVČ, kdy při minimalizaci odvodů dochází […]

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

14. 01. 2025

Nejdůležitější změny ve mzdách pro rok 2025 – elektronizace, slevy i nové zdravotní benefity

Rok 2025 přináší významné novinky v oblasti mezd a sociálního pojištění. Zavádí se povinná elektronická komunikace pro dávky nemocenského pojištění, což slibuje snížení administrativní zátěže. Důchodci budou moci využít slevu na pojistném, zatímco minimální mzda vzroste na 20 800 Kč měsíčně.

Text: Redakce

Foto: Shutterstock

02. 01. 2025


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *