Jen 4 % retailových bank jsou připravena plně využívat inteligentní automatizaci, založenou na generativní umělé inteligenci.
Až 61 % zákazníků retailových bank vyžaduje hovor s živými operátory, protože nejsou spokojeni s řešením svých požadavků pomocí chatbotů.
Týmy pro zavádění nových zákazníků do systémů v současné době tráví 91 % svého času provozními činnostmi a aktivitami souvisejícími s dodržováním předpisů.
Praha, 7. března 2024 – Z dnes zveřejněného jubilejního 20. vydání studie World Retail Banking Report výzkumného ústavu Capgemini vyplývá, že 80 % vedoucích pracovníků retailových bank se domnívá, že generativní umělá inteligence představuje významný skok v rozvoji technologie umělé inteligence (AI). Pouze 6 % retailových bank má ale připraven plán své rozsáhlé transformace s využitím AI.
V důsledku makroekonomické nejistoty je mnoho retailových bank nuceno přijímat strategická rozhodnutí, aby se vypořádaly s problémy svých stávajících obchodních modelů. Na seznamu priorit oslovených manažerů bank převládala produktivita a efektivita. Pokud jde o technologie, 70 % ředitelů bank plánuje v roce 2024 zvýšit investice do digitální transformace až o 10 %. Přesto studie konstatuje, že banky nejsou připraveny spustit a rozšířit inteligentní transformaci, která zahrnuje strategické využití pokročilých technologií, jako jsou AI, strojové učení (ML) a generativní AI, k podpoře inovací a zvýšení efektivity.
Banky musí jednat rychle, aby se vyhnuly „tichému selhání generativní AI“
Společnost Capgemini pro účely této zprávy hodnotila 250 retailových bank v různých obchodních a technologických parametrech,[1] aby určila vyspělost jejich datové infrastruktury a odhodlání v oblasti AI. Zjistila, že většina bank je na svoji prosperitu v budoucnosti inteligentního bankovnictví[2] připravena nedostatečně. Celosvětově pouze 4 % retailových bank dosáhla vysokého skóre v oblasti závazku k dalšímu rozvoji a technologických schopností, zatímco 41 % dosáhlo průměrného skóre. To svědčí o všeobecné nepřipravenosti přijmout a efektivně implementovat inteligentní transformaci.[3] Regionální rozdíly tento problém dále podtrhují. V Severní Americe vykázalo nízkou připravenost 27 % bank, následuje Evropa s 31 % a Asie a Tichomoří (APAC) vykazuje výrazné zpoždění, kde nízké skóre získalo 48 % bank.
Zaměření na inteligentní řešení, která jsou vybavena funkcemi založenými na AI, umožní bankám zvládnout probíhající strukturální výzvy a v konečném důsledku zajistí udržitelný růst. Úspěch ale musí být měřitelný: mezi dotazovanými bankami má pouze 6 % z nich nastaveny klíčové ukazatele výkonnosti (KPI) pro měření dopadu AI a jeho průběžné sledování. Více než 60 % bank zatím KPI identifikuje a vyvíjí, zatímco 26 % bank, které již některé KPI nastavily, je neměří.
Podle stude hrozí, že banky podlehnou „tichému selhání generativní AI“ kvůli opožděné realizaci neoptimálních výsledků a výstupů z experimentů s touto technologií. Například jen 2 % manažerů uvádí, že pravidelně sledují klíčové ukazatele výkonnosti generativní AI, které mají dopad na podnikání. Kromě toho, 39 % vedoucích pracovníků vyjadřuje nespokojenost s výsledky svých případů využití AI, což tuto nesoudržnost dále posiluje. Studie proto navrhuje, aby banky zřídily observatoř AI, která by sledovala, monitorovala a vykazovala skutečný dopad AI a generativní AI při implementaci v širokém měřítku.
„Rok poté, co se generativní AI stala hlavním tématem rozhovorů na zasedání představenstev, vidíme, jak bankám hrozí, že se stanou technologicky zaostalými, pokud rychle nevyvinou řešení a nepřipraví se na využití jejích možností,“ řekl Nilesh Vaidya, globální ředitel pro retailové bankovnictví a správu majetku ve společnosti Capgemini. „Generativní AI může mít majákový efekt, pokud se zodpovědně a moudře využívá napříč organizací. Je také potřeba zvýšit úsilí o to, aby byla generativní AI vysvětlitelná a náležitě transparentní. Právě nyní je čas jednat a zavést postupy, které vybudují tolik potřebnou důvěru a blízkost ke klientům. Úspěch bude spočívat ve vytvoření plánu, který vyváží nadšení s pragmatickým, sledovatelným a měřitelným přístupem.“
Zaměstnanci bank vítají copiloty s generativní AI
Generativní AI má obrovský potenciál zvýšit efektivitu a zlepšit zákaznickou zkušenost v celém hodnotovém řetězci retailového bankovnictví. Více než dva ze tří (70 %) zaměstnanců bank se soustředí na provozní činnosti, přičemž u zaměstnanců v týmech pro zavádění zákazníků do systémů je to až 91 %. Proto na interakci se zákazníky zbývá jen málo času. Více než 80 % zaměstnanců bank hodnotí efektivitu automatizace napříč svými funkcemi (onboarding, úvěrování, marketing, kontaktní centrum) jako „střední“, což identifikuje značný rozdíl mezi aspiracemi bank a realitou.
Zaměstnanci bank uvádějí, že jsou nejvíce nadšeni potenciálem copilotů s generativní AI pro odhalování podvodů, vizualizaci dat a automatizaci analytiky, stejně jako pro přípravu a zasílání personalizovaného obsahu zákazníkům. Studie zjistila, že by banky mohly optimalizovat až 66 % času stráveného běžnými úkony, dokumentací, zajištěním dodržováním předpisů a dalšími činnostmi souvisejícími se zaváděním nových klientů do systémů, prostřednictvím inteligentní transformace podporované AI a copilotů s generativní AI.
Konverzační AI by mohla snížit podíl zákazníky ukončených hovorů
Během pandemie se nabídka zákaznických služeb přesunula do digitálních kanálů a samoobslužné nástroje, jako jsou chatboti, se staly novým standardem. I přes tuto změnu ale zákazníci vyjadřují nespokojenost. Téměř dvě třetiny (61 %) zákazníků bank kontaktovaly raději lidské operátory, protože nebyly spokojeny s řešením pomocí chatbotů. Navíc 17 % zákazníků chatbotům jednoduše nedůvěřuje a rovnou dává přednost lidským operátorům.
Tradiční chatboti založení na pravidlech postrádají flexibilitu a přizpůsobivost pokročilých systémů s AI, protože nejsou schopni zpracovávat složité nebo nepředvídatelné dotazy. Více než 60 % zákazníků hodnotí své zkušenosti s chatboty pouze jako průměrné. To ale znamená, že roste podíl zákazníky ukončených hovorů. Celosvětově dosahuje 12 % u bank prvního stupně (s aktivy ve výši 100 miliard USD a více) a téměř 18 % u bank druhého stupně (s aktivy v rozmezí 10 a 100 miliard USD). Podle této studie by banky měly vytvořit inteligentní kontaktní centra, která budou využívat chatboty se schopnostmi konverzační AI a inteligentní copiloty, kteří budou pomáhat operátorům v jejich každodenních úkolech.
„Digitalizace a zavádění umělé inteligence i strojového učení probíhá už několik let i v českých bankách. AI zde nejčastěji pomáhá s odhalováním podvodů, posuzováním kredibility klientů a stále častěji také s odbavováním běžných požadavků v kontaktních centrech prostřednictvím inteligentních chatbotů. Rozbíhají se také projekty, jejichž cílem je poskytování personalizovaných doporučení a služeb klientům na základě analýzy velkých dat a jejich vyhodnocení pomocí AI a strojového učení. Právě díky AI pak bude možný osobní přístup ke každému z klientů – i když jich mají banky několik milionů,“ dodává Bernd Bugelnig, Country Manager Capgemini Česká republika.
AI má už dnes v českých bankách významnou pozici. Například Česká spořitelna se kvalifikovala jako jedna z 600 společností na celém světě do pilotního programu Microsoft 365 Copilot. Tento nástroj podporovaný AI akceleruje produktivitu zaměstnanců při jejich každodenních činnostech. Při vývoji bankovních systémů a aplikací se používá například nástroj GitHub Copilot, který pomáhá s rychlou tvorbou běžných částí kódu, zbavuje vývojáře rutinních činností a poskytuje více času pro kreativní řešení problémů.
Metodika studie
Studie World Retail Banking Report 2024 cituje regionální statistiky z vlastního modelu Capgemini pro stanovení velikosti trhu a také z rozhovorů s partnery Capgemini, včetně společností Microsoft, Salesforce a Temenos. Pro účely této studie provedl Výzkumný ústav Capgemini průzkum mezi více než 250 vedoucími pracovníky v retailovém bankovnictví, 1 500 zaměstnanci bank a 4 500 zákazníky bank. Zpráva se zaměřila na 14 trhů – Spojené státy, Kanada, Velká Británie, Francie, Německo, Španělsko, Nizozemsko, Spojené arabské emiráty, Singapur, Hongkong, Japonsko, Čína, Indii a Austrálie.
[1] Podpora a odhodlání podniku se měří pomocí hodnocení vize AI, plánu zavádění AI, rozpočtu, talentů, připravovaných případů použití, úrovně sledování klíčových ukazatelů výkonnosti a řízení AI. Technická a datová připravenost se měří systémy pro získávání dat, schopností spravovat data v reálném čase, systémy pro generování syntetických dat, centralizovanými datovými jezery, schopností transformovat data, nastavením MLOps (operace strojového učení), přístupem ke správě dat za účelem modernizace datových aktiv a celkovým rámcem pro správu dat.
[1] Inteligentní bankovnictví je výsledkem inteligentní transformace, kdy banky využívají vysoký stupeň automatizace procesů v podnikovém měřítku, aby mohly poskytovat masovou personalizaci.
[1] Banky, které v technologických parametrech dosáhly více než 44 bodů a v obchodních parametrech více než 32 bodů, jsou klasifikovány jako banky s vysokým skóre. Banky, které dosáhly v technologických parametrech skóre mezi 33 a 44 body a v obchodních parametrech skóre mezi 24 a 32 body, jsou klasifikovány jako banky se středním skóre. Banky, které dosáhly méně než 33 bodů v technologických parametrech a méně než 24 bodů v obchodních parametrech, jsou klasifikovány jako banky s nízkým skóre.
Je možné, že trhy podceňují rychlost, s jakou se technologie AI budou vyvíjet. Pokud to půjde dobře, AI bublina nekončí, ale je teprve na svém počátku.
Od poloviny 50. let 20. století jsme byli svědky tří období výrazného růstu produktivity, která byla poháněna zaváděním nových technologií, konkrétně mainframů, osobních počítačů a webových prohlížečů. Nyní stojíme na prahu další technologické revoluce, přičemž je jasné, že umělá inteligence (AI) představuje nové technologické paradigma, které by […]
Pokles růstu v USA bude mít dopad i na tempo expanze v Asii, nicméně zpomalení také poskytne centrálním bankám v regionu prostor pro snížení úrokových sazeb. Vyplývá to z aktuální analýzy Fidelity International.
Text: Redakce
Foto: Shutterstock
01. 10. 2024
Diskuze k článku
Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.