10. 04. 2012
Subjekty:
Průzkum České spořitelny: Zájem lidí o finanční osvětu je malý, pomoci mohou školy
„Z kombinace skóre finanční zodpovědnosti a zájmu o oblast financí vyplynulo, že pokud lidé mají dostatek informací, jsou schopni se chovat finančně velmi zodpovědně. Informace však příliš nevyhledávají a zájem o finanční vzdělání mezi Čechy končí zároveň s koncem školní docházky,“ uvedla Petra Průšová, ředitelka Millward Brown ČR.
Česká spořitelna proto vyvíjí ve spolupráci s obecně prospěšnou společností Terra-klub ojedinělý projekt, který má zatraktivnit výuku financí na základních a středních školách s názvem Dnešní finanční svět. Terra-klub je akreditován Ministerstvem školství pro realizaci vzdělávacích programů a již 7 let s velkým ohlasem realizuje, kromě jiných aktivit, program „Dnešní svět“ na podporu výuky řady předmětů.
„Jedním z klíčů k úspěchu finančního vzdělávaní je vyvinout vhodné učební pomůcky pro žáky a systematicky pomáhat učitelům učit finanční tématiku. Pomáhat při jejím začleňování do systému výuky na konkrétních školách v rámci tzv. Školních vzdělávacích programů,“ uvedl Daniel Kozák, ředitel Terra-klubu.
Terra-klub proto za podpory České spořitelny připravuje program Dnešní finanční svět. Jedním z jeho výstupů je moderní pomůcka – přehledný velkoformátový atlas s názvem „Dnešní finanční svět“, který bude školám k dispozici již ve školním roce 2012/13 a jehož podpůrný internetový portál www.dnesni-financni-svet.cz byl spuštěný koncem března letošního roku.
V dubnu 2012 navíc startují metodické semináře Terra-klubu pro učitele základních a středních škol. Pedagogové se na nich pilotně seznámí s výukou financí za pomoci programu Dnešní finanční svět. Terra-klub po celé ČR zrealizuje 14 metodických seminářů, které budou probíhat až do konce května letošního roku.
REKLAMA
Průzkum České spořitelny k finanční gramotnosti mezi 1002 respondenty dále potvrdil, že většina lidí má přehled o peněžní zásobě své domácnosti. V uplynulém roce přitom řešila nepříznivou finanční situaci přibližně čtvrtina respondentů a plných 40 % dotázaných nepokryje ze svých peněžních rezerv ani období tří měsíců.
Graf: „Jak dlouho byste vydržel/a pokrývat náklady na život bez příjmů?“ Báze: Celkem (1002)
Kvalitních informací je dost
Dvě třetiny lidí jsou spokojeny s množstvím kvalitních informací z oblasti financí. Navzdory tomu plných 57 % populace nevěnuje sebevzdělávaní ve financích vůbec žádný čas, dalších 29 % pak maximálně 2 hodiny měsíčně. Pokud se lidé financím věnují, využívají jako zdroj informací zejména své blízké či známé. Pracovníci a letáky bank jsou na druhém a třetím místě. Z médií dominují denní tisk a internet.
Největší mezery lidé pociťují v oblasti investování, hypoték, půjček a úvěrů. Osvětu v oblasti financí potřebují zejména mladí ve věku 15 –19 let, lidé s nižším příjmem a bez vysokoškolského vzdělání. Plných 38 % respondentů však uvádí, že nepotřebuje poradit v žádné z finančních oblastí.