24. 07. 2023
Průzkum ČSOB: Češi si jdou naproti i psychicky, loni vyslechlo své blízké v nouzi 81 % z nich
Finanční skupina ČSOB v rámci komunikačního konceptu „Jdeme Vám naproti“ zjišťovala, jak Češi dovedou pomáhat psychicky. Průzkum ukázal, že v loňském roce vyslechlo někoho blízkého 81 % lidí. Jinou než materiální nebo finanční podporu hledají Češi většinou u rodiny či přátel, jen 1 až 2 % se v posledním roce obrátilo na neznámé lidi či neziskové organizace. Průzkum o tom, jak si česká společnost umí jít naproti i v psychické pomoci, realizovala pro ČSOB výzkumná agentura Behavio.
Nejčastěji si Češi jdou pro jinou než materiální či finanční pomoc ke členům rodiny (30 %), k přátelům (22 %) a známým (8 %). Psycholožka Marta Boučková k tomu jako hlavní důvod uvádí, že se nám lépe svěřuje lidem, které dobře známe. „Většina lidí volí jako své důvěrníky ty, se kterými se cítí v bezpečí a kterým důvěřují. Roli hraje i to, že lidé žádají radu do života od těch, kteří je znají, a tak předpokládají, že i rada od nich bude šitá na míru právě pro ně,“ upřesňuje.
O jakoukoliv podporu si říká svým známým méně než desetina lidí. Cizí lidi nebo neziskové organizace osloví jen několik málo procent. „Jsou tu i životní situace, ve kterých podpora nebo rada od nejbližších není žádaná. Důvodem je často snaha nezatěžovat nejbližší svým problémem nebo i potřeba nestranného náhledu a eliminace možnosti nechat se blízkými ovlivnit. Lze tedy říci, že pro různé životní situace i lidské povahy se nabízejí rozdílná řešení, která ale směřují ke stejnému cíli,“ vysvětluje Boučková.
Ženy se cítí být empatičtější než muži, častěji také samy někoho utěšují
Průzkum ČSOB ukázal, že za více empatické se považují ženy než muži. Psychickou podporu poskytuje 87 % dotázaných žen. Častěji také ony samy někoho utěšují, konkrétně 73 % z nich. Psycholožka Marta Boučková toto rozdělení ale tak jasně nevidí. „Zda psychickou podporu poskytují spíš muži než ženy, lze těžko paušalizovat. Obecně jsou ale ženy empatičtější než muži. Je to nejspíše dáno tím, že více než muži pečují o děti a smysl pro empatii je jedním z nejdůležitějších prostředků vytváření emocionálního vztahu mezi matkou a dítětem,“ vysvětluje.
REKLAMA
Pomáhat ostatním posiluje naši sílu a pocit potřebnosti
Pomoc druhým, ať už je psychická nebo materiální, má pozitivní dopady i na pomáhající. Můžeme si díky ní uvědomit, že podobné problémy řeší i naši blízcí, a může to naše vlastní trable zmenšit. Zároveň ale pomoc ostatním upevňuje naše postavení ve společnosti. „Největším přínosem pro každého, kdo se snaží druhým nějakým způsobem pomoci, je pocit, vědomí, či zážitek toho, že je druhým potřebný. Potřebnost druhým nám dává jasnou informaci o tom, že patříme do širšího společenství a můžeme ho i aktivně utvářet. Současně nám dává pocítit naši sílu i schopnosti být nápomocný někomu, komu v tu chvíli síly dochází nebo nestačí,“ uzavírá Marta Boučková.
A jak jde naproti svým klientům ČSOB?
Klientům ČSOB je ve Smartu k dispozici virtuální asistentka Kate, která jim dokáže pomoci s mnoha úkony. Zná prakticky všechny produkty skupiny ČSOB a umí s nimi klientovi kdykoliv poradit. Bez čekání, s nepřetržitou pracovní dobou, bez omezení, kolik klientů dokáže obsloužit. O klientovi ví to, co banka, takže ho nenutí zadávat zbytečné údaje a dokáže předvídat, co klient potřebuje. Díky tomu dokáže klienta odbavit rychleji než běžný chatbot. „Kate je přímo propojena se systémy banky a situace tak dokáže vyřešit přímo, nejen klienta odkázat do jiné aplikace. Takto umí měnit limity na kartách, sjednávat některé produkty, měnit různá nastavení produktů apod. Situace neustále přidáváme podle toho, co klienti nejčastěji požadují. Chtěli bychom, aby se postupně naučila všechny běžné úkony, které klient vůči bance má,“ uzavírá Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, inovace a operations.