18. 04. 2012
Subjekty:
Průzkum KPMG: Na světové trhy se vrací optimismus, do Čech zatím nedorazil
Krize světových trhů, která vypukla na konci roku 2011, je pro letošek zažehnána – firmy napříč všemi sektory očekávají růst. U poskytovatelů služeb index očekávání vývoje obchodní aktivity stoupl na téměř 45 bodů, lepší situaci předpokládají také výrobci s 41,5 bodu. Oproti podzimu roku 2011 jde o výrazné zlepšení vyhlídek – u služeb o 11,5 bodu, ve výrobě dokonce o 14,2 bodu.
„Přesto, že krize eurozóny ještě není zdaleka překonána, společnosti na celém světě mají pocit, že je alespoň pod kontrolou. Pozitivní rozpoložení navíc posílily silné zisky ekonomiky USA. Trhy jsou samozřejmě stále zranitelné a firmy budou ve svých aktivitách opatrné, optimismus se ale zjevně vrací,“ vysvětluje Jan Linhart, Partner, služby pro výrobní a průmyslové podniky, KPMG Česká republika.
Obchodní aktivita ve výrobním sektoru – podle odvětví |
||||
|
Jaro 2011 |
Léto 2011 |
Zima 2011 |
Jaro 2012 |
Doprava |
+37,3 |
+39,5 |
+16,9 |
+28,1 |
Chemický průmysl |
+58,5 |
+51,1 |
+32,0 |
+53,9 |
Hutní průmysl |
+54,9 |
+41,7 |
+21,6 |
+34,3 |
Textilní průmysl |
+49,8 |
+33,6 |
+12,4 |
+21,3 |
Dřevařský a papírenský průmysl |
+32,1 |
+37,7 |
+17,4 |
+38,9 |
Strojírenství |
+48,9 |
+48,9 |
+20,1 |
+40,5 |
Jiná výrobní odvětví |
+57,7 |
+46,0 |
+40,3 |
+45,7 |
Potravinářský průmysl |
+48,5 |
+49,5 |
+43,3 |
+51,6 |
Elektronika |
+63,6 |
+43,4 |
+27,2 |
+43,1 |
Evropu ovlivňuje zklidnění dluhové krize
Po přijetí nedávných opatření ke zkrocení dluhové krize se nálada v Evropě na počátku roku 2012 zlepšila. Optimismus se oproti loňskému říjnu zvýšil jak ve službách, tak ve výrobní sféře. Očekávání ohledně ekonomické aktivity u poskytovatelů služeb se zvýšilo o 10,5 bodu na současných 30,3 bodu, u výrobců pak o 15,1 na aktuálních 30,5 bodu.
Výrazné zlepšení důvěry je zřejmé zejména v Německu (o 20,6 bodu) a Velké Británii (o 21,7 bodu). Obě země očekávají nárůst především u objemu nových zakázek, a tedy i tržeb. Naopak hodnoty pod průměrem Evropské unie udává Francie, Itálie a Španělsko, přímo v mínusu se pak nachází jen Česká republika (-0,5 bodu) a Řecko (-45,3 bodu).
„Přestože optimismus v Evropě celkově vzrostl, výhled pro Řecko naznačuje další znepokojující zhoršení. Tamější výrobci i nadále očekávají, že ekonomická aktivita prudce poklesne, předpokládaný pokles je nejstrmější od prvního průzkumu v lednu 2006,“ doplňuje Jan Linhart.
Obchodní aktivita ve výrobním sektoru – jednotlivé země |
||||
|
Jaro 2011 |
Léto 2011 |
Zima 2011 |
Jaro 2012 |
Česká republika |
+42,8 |
+26,6 |
–4,8 |
-0,5 |
Francie |
+47,0 |
+29,8 |
–8,2 |
+15,3 |
Německo |
+56,9 |
+31,3 |
+14,7 |
+35,3 |
Irsko |
+42,9 |
+38,3 |
+44,4 |
+42,5 |
USA |
+64,3 |
+67,2 |
+43,0 |
+67,2 |
Čína |
+49,0 |
+29,1 |
+18,9 |
+31,0 |
Japonsko |
+35,8 |
+34,0 |
+20,1 |
+20,4 |
UK |
+60,4 |
+59,1 |
+30,7 |
+52,4 |
Itálie |
+51,1 |
+32,4 |
+17,0 |
+23,3 |
Španělsko |
+36,0 |
+33,7 |
+20,0 |
+15,5 |
Rakousko |
+53,4 |
+38,7 |
+4,7 |
+42,5 |
Nizozemsko |
+54,6 |
+39,2 |
+18,6 |
+26,7 |
Řecko |
–29,3 |
–28,0 |
–32,8 |
-45,3 |
Polsko |
+50,6 |
+57,0 |
+47,7 |
+34,5 |
Rusko |
+50,8 |
+40,8 |
+37,6 |
+52,5 |
Indie |
+65,3 |
+47,0 |
+48,5 |
+45,2 |
Češi si stále nevěří
„Naopak záporný výsledek České republiky je velkým překvapením. České ekonomice se totiž v porovnání s některými dalšími zeměmi zapojenými do průzkumu rozhodně nedaří tak špatně. Opatrnost je zřejmě pro Čechy typická, tuzemské firmy se i v minulých kolech průzkumu držely spíše při zemi,“ hodnotí výsledky Jan Linhart.
Očekávaný růst objemu nových zakázek je jen okrajový a obchodní tržby zřejmě poklesnou, protože firmy budou stále nabízet slevy, aby si udržely či zvýšily tržní podíl. Předpokládá se také silný inflační tlak na ceny vstupů.
„České firmy si uvědomují jistá ekonomická rizika, především kolísání směnných kurzů, politickou, ekonomickou a finanční nestabilitu v Evropě a arabských zemích, měnící se legislativu a politické vlivy na soukromé společnosti v České republice. Velmi silně pociťují také zvyšující se náklady na suroviny, palivo a energii spolu s rostoucí konkurencí – především z Číny, z Asie obecně a z Polska. Obavy vzbuzuje nízká poptávka ve stavebnictví a možný pokles textilního odvětví,“ doplňuje Jan Linhart.
Černé myšlenky však vyrovnávají příležitosti: exportní potenciál, vývoj nových produktů, vstup na nové trhy, zdokonalování technologií a rozšiřování výrobních kapacit.
Výrobní společnosti – Česká republika |
||||
Čistá váha (procento respondentů očekávajících zlepšení/zvýšení mínus procento respondentů očekávajících zhoršení/snížení)
|
||||
|
Jaro 2011 |
Léto 2011 |
Zima 2011 |
Jaro 2012 |
Obchodní aktivita |
+42,8 |
+26,6 |
–4,8 |
-0,5 |
Růst tržeb |
+19,5 |
+14,4 |
–19,2 |
-14,2 |
Nové objednávky |
+50,9 |
+36,2 |
+1,2 |
+1,6 |
Zisky |
+15,1 |
+4,8 |
–27,5 |
-24,0 |
Zaměstnanost |
+20,1 |
+13,3 |
–15,0 |
-16,9 |
Využívání kapacit |
+38,4 |
+38,3 |
+1,2 |
+10,9 |
Investiční výdaje |
+21,4 |
+18,6 |
–6,0 |
-5,5 |
Výdaje na výzkum a vývoj |
+15,1 |
+13,8 |
–2,4 |
+2,2 |
Vstupní ceny |
+61,6 |
+42,0 |
+13,8 |
+35,5 |
Výstupní ceny |
+29,6 |
+18,1 |
+1,2 |
-2,2 |
Poměr stavu zásob výrobků k tržbám |
–1,9 |
–2,7 |
–4,8 |
-14,8 |
O průzkumu
Průzkum Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey pro výrobu a oblast služeb, který pro celosvětovou síť členských společností KPMG zpracovává agentura Markit, vychází z šetření mezi 11 000 výrobci a poskytovateli služeb. Ti jsou požádáni, aby sdělili své představy o budoucích obchodních podmínkách. Průzkumy se provádějí třikrát za rok, data se shromažďují a vyhodnocují v únoru, červnu a říjnu.
Zájem o využití ekonomických průzkumů pro předpověď zlomových bodů v ekonomických cyklech se neustále zvyšuje. Průzkum Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey používá identickou metodologii napříč všemi zkoumanými národy. Poskytuje unikátní perspektivu budoucích obchodních podmínek pro globální výrobce a poskytovatele služeb.
Průzkum zahrnuje tyto země: USA, Japonsko, Německo, Velká Británie, Francie, Itálie, Španělsko, Irsko, Rakousko*, Nizozemsko*, Řecko*, Česká republika*, Polsko*, Brazílie, Rusko, Indie a Čína. (* U těchto zemí jsou dotazováni pouze výrobci.)
Metodologie
Metodologie průzkumu Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey je totožná ve všech zemích, kde Markit působí. Tato metodologie se snaží zajistit harmonizaci dat a je určena k tomu, aby umožnila přímé srovnání obchodních očekávání napříč různými zeměmi.
Sběr dat se uskutečňuje pomocí dotazníků třikrát do roka v čtyřměsíčních intervalech. Využívá se telefonu, faxu, webových stránek a emailu, respondenti si mohou vybrat, jaký postup využijí. Metodika Pulse – KPMG’s Global Business Outlook Survey využívá k určení stupně optimismu či pesimismu přiřazeného ke každé proměnné v průzkumu tzv. „čistých vah“. Tyto čisté váhy se pohybují mezi –100 a +100, přičemž hodnota 0,0 označuje neutrální pohled na nadcházejících dvanáct měsíců. Hodnoty nad 0,0 indikují, že společnosti jsou ve výhledu na následujících dvanáct měsíců optimistické, zatímco hodnoty pod 0,0 indikují pesimismus. Hodnota čisté váhy se počítá tak, že se od procentního čísla počtu respondentů, kteří očekávají zlepšení/zvýšení, odečte procentní počet respondentů očekávajících v dané proměnné zhoršení/snížení.
O Markit
Markit se specializuje na zpracování obchodních průzkumů a ekonomických indexů – například série Purchasing Managers´ Index (PMI), které jsou nyní k dispozici ve 26 zemích a klíčových regionech včetně eurozóny a BRIC. Pro svou schopnost poskytnout aktuální, přesné a mnohdy unikátní měsíční ukazatele ekonomických trendů patří indexy PMI mezi nejsledovanější obchodní průzkumy na světě. Ke svému rozhodování je používají centrální banky, finanční trhy a další subjekty.