13. 11. 2020
Subjekty:
Roste zájem o odložené platby – zná je 60 % zákazníků Vánočním nákupům budou dominovat české e-shopy, kde je chtějí zákazníci využít
Letošní Vánoce se odehrají hlavně on-line – alespoň pokud jde o nakupování dárků. Podle posledního výzkumu Equa bank se totiž téměř 90 % Čechů starších 18 let chystá vánoční dárky nakoupit v e-shopech. Utratit za dárky pro své blízké hodlají v průměru 6300 Kč. A platit chtějí často až po obdržení zboží a až z další výplaty – stále populárnější jsou proto odložené platby.
Češi budou letos pořizovat vánoční dárky především v e-shopech – chystá se k tomu mu 9 z 10 z nás. Svou cestu za vánočním internetovým nákupem začne 40 % Čechů tím, že do cenového srovnávače např. Heureka.cz nebo Zboží.cz zadají to, co chtějí koupit a pak vyberou z nabídky. 35 % Čechů pak do internetového vyhledavače, např. do Google nebo Seznam.cz, zadá produkt, kterým chce někoho pod stromečkem potěšit, a pak si bude prohlížet jednotlivé nabídky. Další 1/5 Čechů vyťuká konkrétní název internetového obchodu, kde ví, že chce nakoupit vánoční dárky a pak tam také nakoupí. 8 % Čechů má staženou aplikaci konkrétního obchodu a půjde rovnou tam.
„Obecně platí, že lidé se na internetu inspirují a zároveň hledají nejvýhodnější cenovou nabídku a jsou ochotni hodně času věnovat porovnávání, čtení recenzí atp. Rozhodují ale i další aspekty, jako např. počet hvězdiček, věrnostní program, způsob platby, doprava, za jak dlouho zásilka dorazí,“ řekla Kateřina Petko, ředitelka PR a interní komunikace, Equa bank.
Pokud jde o konkrétní e-shop pro vánoční nákupy, jsou Češi poměrně věrni českým internetovým obchodům. Na prvním místě, kde letos plánuje nakoupit vánoční dárky, totiž čtvrtina Čechů jmenovala Alza.cz. Následuje Mall.cz který na prvním místě uvedlo 13 % Čechů. Na dalších místech s odstupem pak respondenti jmenovali Lidl-shop (3 %), Heureka (3 %), AliExpres (2 % – první zahraniční e-shop, který byl jmenován), Slevomat, CZC.cz, Datart, About You, Dráčik, Wishcom, Notino, Knihy Dobrovský a Bambule.
Již z výběru e-shopů je zřejmé, že nejžádanější vánoční zboží je elektronika a technika. Následuje oblečení, hračky, knihy a u žen ještě kosmetika.
REKLAMA
Při opakovaných nákupech jsme trochu přelétaví – 8 z 10 Čechů internetové obchody střídá. Přičemž 2/5 z nás je jedno, kde nakoupí – řídíme se výhradně podle nejvýhodnější nabídky. Další 2/5 mají několik oblíbených obchodů a ty podle situace různě střídají. Jen 15 % Čechů obvykle nakupuje stále ve stejných e-shopech
Odložené platby na vzestupu
Za dárky pod stromeček pro celou rodinu chtějí Češi letos v průměru utratit 6 300 Kč. Češky přitom nejčastěji obdarují jednu nejbližší osobu dárkem v hodnotě 1 500 Kč a muži pak 2 000 Kč. U přátel již tak štědřejší nejsme – ženy pro své kamarádky a kolegy připraví dárky za 500 Kč a muži na to vyčlení 300 Kč.
Letos se mezi preferované platební metody dostávají odložené platby. Platit za vánoční dárky v e-shopech chce až po obdržení zboží a dost možná až z další výplaty téměř pětina Čechů, kteří tuto formu úhrady znají. Přičemž ji zná šest z deseti Čechů.
REKLAMA
„Equa bank začala odložené platby nabízet e-shopům a jejich zákazníkům jako první banka u nás. Naše platební metoda PlatímPak umožňuje zákazníkům e-shopů nakupovat hned a zaplatit za zboží až potom, co ho mají doma a v klidu zkontrolují. Odložená platba je vyhodnocena do 60 sekund a zboží stačí zaplatit kdykoliv do 30 dní od nákupu. E-shopům přináší možnost růstu počtu zákazníků bez rizika nezaplacení. A to ocení zejména nyní v období předvánočních nákupů,“ uvedl Petr Baťka, Head of Externa Sales, Equa bank.
Platební metoda PlatímPak odbourává dosud přežívající psychologické bariéry pro placení v e-shopech, kdy zákazníci buď nechtějí zadávat na internetu číslo karty, nebo nechtějí platit předem před obdržením zboží. To vše odložená platba řeší. „Tyto bariéry jsou i důvod, proč je u českých spotřebitelů tak oblíbená platba na dobírku, která má však řadu nevýhod jak pro prodávající, tak pro kupující. Předpokládáme, že se v budoucnu český trh začne blížit například německému, kde odložené platby tvoří 30-40 % plateb v e-commerce. A postupně tato metoda nahradí také u nás dobírku,“ Petr Baťka, Head of Externa Sales, Equa bank.
Prostřednictvím PlatímPak lze uhradit zboží až do výše 25 000 Kč za jeden nákup, a to i opakovaně. Pokud zákazník nezaplatí bance objednávku do 30 dnů, může požádat o převedení na pravidelné měsíční splátky. Neuhrazená platba se tak převede na spotřebitelský úvěr u Equa bank s výhodnou sazbou.
Odložené platby PlatímPak od Equa bank nabízí svým zákazníkům již přes 100 e-shopů.
Reprezentativní výzkum realizovala pro Equa bank agentura HARMON research, samotné dotazování proběhlo na největším českém on-line panelu Českém národním panelu. Velikost vzorku byla 500 lidí ve věku 18-64 let a sběr dat se uskutečnil od 23. do 26. října 2020.