CZK/€ 25.355 +0,10%

CZK/$ 24.337 +1,15%

CZK/£ 30.464 +0,17%

CZK/CHF 27.279 +0,12%

23. 02. 2012

0 komentářů

Subjekty:

Sdružení SOLUS nabádá spotřebitele k pečlivému uvážení, komu předají citlivé osobní údaje

 


 

Členské společnosti sdružení SOLUS evidují řádově desítky takových případů měsíčně. Na celém území České republiky u členských společností i společností, které prozatím členy sdružení SOLUS nejsou, pak půjde podle odhadů o desítky až stovky případů měsíčně.

Ačkoli dochází většinou k použití falešného občanského průkazu u tzv. smluv uzavíraných na dálku, tedy u objednávek přes internet nebo telefon, výjimečné nejsou ani případy, kdy pracovník členské společnosti osobně kontroluje totožnost klienta a přesto falešný doklad totožnosti nepozná. Nejčastějším případem je krádež identity určité osoby – podvodník použije falešný občanský průkaz s údaji osoby, k jejímž osobním údajům se určitým způsobem dostane.

 „Sdružení SOLUS se dlouhodobě snaží získat přístup do databáze vydaných občanských průkazů. K výraznému omezení krádeží identity by stačilo získat odpověď ANO či NE na otázku, zda občanský průkaz s konkrétním číslem patří konkrétní osobě. Nejde o shromažďování konkrétních údajů a jmen, pouze o ověření správnosti údajů, které o sobě sám klient členské společnosti uvádí. Podobným způsobem by mohlo pomoci i zpřístupnění evidence obyvatelstva ČR, kde by bylo možné ověřit správnost klientem uváděného rodného čísla,“ uvedl Jan Stopka, tajemník sdružení SOLUS.

Sdružení SOLUS a jeho členové rozlišují dva základní případy, které občany ke snaze o podvodné jednání motivují. V prvním případě je snaha o podvod prvoplánová: zájemce objedná službu či produkt na falešný doklad s tím, že nemá v plánu za realizovanou objednávku zaplatit. Ve druhém případě se o podvod může pokusit osoba, která již má záznam v registrech sdružení SOLUS a má obavu, že by kvůli těmto záznamům o své osobě službu či produkt nezískala.

Zatímco v některých případech dokážou členské společnosti podvod odhalit a nedojde tak ke vzniku škody, v omezeném počtu případů je služba sjednána a členská společnost pak v domnění, že klient nehradí sjednanou službu, vymáhá po oběti krádeže identity úhradu za čerpané služby. Takto realizovaný podvod pak poškozuje nejen členy sdružení SOLUS, ale také samotné osoby, jejichž doklad byl zneužit.

REKLAMA

„Obětí podvodu se v podobném případě může skutečně stát každý z nás. Spotřebitelům proto doporučujeme bedlivě střežit, kam a komu své citlivé osobní údaje uvádějí. V České republice ještě stále není běžné zvažovat, do kterého formuláře uvedu své rodné číslo, datum narození či číslo občanského průkazu,“ dodává Jan Stopka.

Loading

Vstoupit do diskuze 0 komentářů


Související články

Mobilní telefon - smartphone - nahrávání hovorů

Nahrávání hovorů: ÚOOÚ proti ČNB?

Česká národní banka (ČNB) udělila pokutu finančně poradenské společnosti Fincentrum za nenahrávání hovorů poradců s klienty. Nyní Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) sankcionoval banku za nepřiměřené uchovávání hovorů. Jaká je správná cesta?

Text: Petr Zámečník

30. 07. 2019


Diskuze k článku

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, vyžadované informace jsou označeny hvězdičkou.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *