21. 08. 2023
V EU se v prvním pololetí prodalo téměř tři čtvrtě milionu nových elektromobilů, v ČR necelé tři tisíce
První pololetí letošního roku potvrdilo zoufalé statistiky ČR v prodeji nových osobních elektromobilů v porovnání s unijním průměrem. V EU se od ledna do června 2023 registrovalo téměř tři čtvrtě milionu nových elektromobilů, v ČR podle dat serveru Čistá doprava jen necelé tři tisíce. Podíl prodejů elektromobilů v EU dosahuje více než 12 %, v Česku je to prakticky pětkrát méně (2,5 %). Situaci alespoň částečně zachraňuje financování přes členské společnosti České leasingové a finanční asociace (ČLFA).
„Podíl elektromobilů na vozovém parku v České republice je jen 0,27 %. Podíl elektromobilů, které aktuálně ve svých portfoliích drží členské společnosti ČLFA, je 1,21 %, tedy skoro pětkrát větší, než je republikový podíl. To znamená, že bez financování mimobankovními společnostmi ČLFA by elektromobilová situace v ČR byla ještě výrazně horší,“ uvedla Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční asociace.
ČLFA vítá návrhy k podpoře elektromobility obsažené ve vládním konsolidačním balíčku, zejména prodloužení mimořádných odpisů u bezemisních vozidel pro dalších 5 let nebo nižší zdanění soukromého užívání služebního bezemisního automobilu pro zaměstnance v úrovni 0,25 % vstupní ceny vozidla a věří, že Česká republika postoupí i v přípravě podpory prodejů ekologických vozidel.
„Z našeho pohledu je klíčové, aby se do probíhajících či plánovaných programů na podporu čisté mobility mohly aktivně zapojit členské společnosti ČLFA se svými produkty. Platí totiž, že bez nabídky finančních služeb členů naší asociace by ekologizace ČR v oblasti dopravy byla výrazně nižší,“ doplnila Jana Hanušová.
Hlavním produktem, který využívají klienti finančních společností ČLFA k financování nákupu nových elektromobilů, je podnikatelský úvěr (60 %). Na operativní leasing připadá 33 %, zbytek tvoří finanční leasing (2 %) a spotřebitelské úvěry, které se podílejí na financování elektromobilů pouhými 5 %. Zatímco v případě podnikatelů a veřejného sektoru lze očekávat rozšíření státních podpor na nákup nového elektromobilu, v případě spotřebitelů stát o dotacích (například na rozdíl od Polska) v tuto chvíli neuvažuje.