Výsledky průzkumu ukazují, že naprostá většina Čechů (95%) hodlá v budoucnosti na důchod spořit stejně, nebo dokonce více než doposud. Ve skupině lidí s nadprůměrnými příjmy (nad 30 000 Kč) se chystá navýšit spořené částky dokonce 45% respondentů. „Tato zjištění napovídají, že nemalá část Čechů by reálně mohla mít zájem o využití tzv. třetího pilíře reformy penzí, tedy doplňkového penzijního spoření. V něm bude fungovat celá řada účastnických fondů s různou investiční strategií a každý si bude moci zvolit ten, kterému bude nejvíce věřit, který mu v budoucnu přinese nejvyšší zhodnocení,“ dodává Tomáš Rampula, hlavní analytik AWD ČR.
Z průzkumu dále vyplývá, že více než pětina Čechů se žádným způsobem nezajišťuje na důchod. Ve skupině lidí s nižšími příjmy (do 20 000 Kč) je to dokonce plná čtvrtina respondentů. „Hlavním důvodem, proč lidé na důchod nespoří, bývá právě nedostatek finančních prostředků. Neplatí tedy, že by nižší příjmové skupiny spořily více, protože nemohou počítat s finančními rezervami,“ komentuje Tomáš Rampula.
Výzkum dále zjišťoval, jaké finanční produkty lidé využívají, aby se na stáří zabezpečili. Nejoblíbenějším produktem zůstává penzijní připojištění, které využívá 63% Čechů, za ním se umisťuje životní pojištění s 26%. Na třetí příčce potom průzkum odhaluje významný rozdíl v preferencích skupin s nižšími a vyššími příjmy. Zatímco mezi bonitními Čechy jsou třetím nejoblíbenějším produktem investice do fondů, lidé s nižšími příjmy dávají přednost stavebnímu spoření, spořicímu účtu nebo terminovanému vkladu.
Nejoblíbenějšími finančními produkty Čechů obecně, bez ohledu na účel spoření, jsou potom stavební spoření a penzijní připojištění, oba shodně využívá 63% z nich. Na dalších příčkách se umisťují životní pojištění (53%), spořicí účet nebo terminovaný vklad (35%), hypoteční úvěr (19%) a investice ve fondech (12%).
Produkty využívané pro finanční zajištění na důchod:
REKLAMA
Produkty využívané pro finanční zajištění na důchod podle jednotlivých příjmových skupin:
Zdroj: Průzkum veřejného mínění agentury Perfect Crowd pro AWD (počet respondentů: 1041, reprezentativní vzorek podle pohlaví, věku a regionu)