26. 06. 2023
Více než polovina Čechů si letos nenechá svoji letní dovolenou ujít
I přes nepříznivou ekonomickou situaci si Češi užijí svůj letní odpočinek. Podle průzkumu STEM/MARK pro společnost Home Credit pojede na dovolenou 56 % Čechů. 3 z 10 dotázaných vyrazí do zahraničí, pouze 1/3 využije služeb cestovních kanceláří. Většina respondentů utratí celkově za letošní letní dovolenou částku do 30 000 Kč a využije k tomu vlastní finanční prostředky.
Na dovolenou v letních měsících určitě nevyrazí pětina dotázaných. Oproti tomu 31 % plánuje dovolenou v zahraničí, 4 z 10 pak pojedou do Česka, přičemž někteří z nich zkombinují obě možnosti. Na zahraniční dovolené stráví Češi delší dobu, nejčastěji uvádějí 7-10 dní, domácí dovolená se pohybuje od 4 do 6 dnů.
Češi si svou dovolenou stále více plánují sami, nespoléhají se na služby cestovních kanceláří. Dvě třetiny z dotázaných si zajišťují nákupy letenek a ubytování a dalších služeb spojených s dovolenou nezávisle na cestovních kanceláří.
Pokud Češi nakupovali přes cestovní kanceláře, polovina z nich využila nabídky first minute. 46 % to tak dělá vždycky, mezi další důvody patřily větší výběr a obava z růstu cen.
Necelých 70 % respondentů utratí za celkovou dovolenou maximální částku do 30 000 Kč. „Dovolenou si Češi budou platit z vlastních prostředků, skoro nikdo si nebude půjčovat. Většinou se jedná o kombinaci našetřených peněz a běžné výplaty, 59 % Čechů sáhne do úspor a polovina použije i běžnou výplatu,“ uvádí Jaroslav Ondrušek, analytik trhu společnosti Home Credit ČR a SR.
REKLAMA
„Zadlužování kvůli dovolené nedoporučujeme, brát si úvěr na drahou zahraniční dovolenou je zbytečné, úvěr má pomoci v situaci, kdy člověk nemá dostatek financí na nákup nezbytné věci, ale zároveň mu nebude dělat problémy platit měsíční splátky. Předmět, který takto na úvěr pořídí, by měl sloužit déle, než se bude splácet,“ popisuje základní úvěrové pravidlo Miroslav Zborovský, ombudsman klientů Home Credit.
Pětina dotázaných uvedla, že letos za dovolenou utratí méně, než v loňském roce. 36 % zaplatí celkově více v porovnání s loňským rokem, což ale nutně neznamená, že jedou na luxusnější dovolenou, ale může to být projevem růstu cen.
Růst cen má také vliv nejenom na zvažování, zda na dovolenou vůbec Češi pojedou, ale i jak a za co zde budou utrácet, resp. na čem ušetří, 17 % dotázaných bude na dovolené omezovat některé služby a 13 % se vyhne návštěvě restaurací.
Průzkum pro společnost Home Credit zajišťovala agentura STEM/MARK, sběr dat probíhal od 26.5. do 1.6.2023 formou online dotazování mezi 505 respondenty ve věku 18 až 64 let.