30. 06. 2020
Subjekty:
Visa pomáhá drobným živnostníkům obnovit jejich podnikání
Drobní živnostníci hrají klíčovou roli v obnově ekonomiky, kterou letos utlumila pandemie COVID-19. V Evropě tvoří živnostníci a řemeslníci polovinu HDP a dvě třetiny celkové zaměstnanosti. Koronavirová opatření mělo neblahý dopad na menší firmy a oblasti jako služby, pohostinství a maloobchodní prodej zasáhlo vůbec nejvíce, jak ukázaly nedávné studie. 43 procent drobných živnostníků má dostatek financí pouze na půl roku.[1] Společnost Visa se proto zavázala pomoci 50 milionům malých a středních podniků po celém světě, aby se mohly po pandemii vrátit ke svým živnostem.
Digitální platby se během krize ukázaly jako velmi užitečný nástroj. Nakupování online a možnost platit v obchodech bezkontaktně už tak dávno nejsou jen možností, ale nutností. Evropané mají dokonce bezkontaktní platby ze všech forem placení nejradši. 70 procent transakcí Visa náleží právě platbám bezkontaktní kartou a mobilním telefonem.[2]
Pro malé firmy bude rozhodující, jak se na tyto nové změny adaptují. Podle průzkumu Visa jen necelá polovina z nich umožňuje svým zákazníkům platit online.[3] Visa je proto odhodlána těmto firmám pomoci s digitalizací, aby u nich lidé mohli nakupovat bezhotovostně. A to nejen online, ale i přímo v obchodech u platebních terminálů.
COVID-19 sice zásadně ovlivnil světovou ekonomiku, ale na druhou stranu ukázal, jak mohou být digitální platby prospěšné. Lidé začali vyhledávat nové způsoby placení, během kterých se nemusejí dotýkat terminálů a mnohem častěji nakupují online přímo ze svých domovů, což značně přispělo rozmachu e-commerce. Chování zákazníků se změnilo po celém světě a nákupů online provedených kartou v dubnu přibylo o 25 procent.[4] V České republice a Maďarsku byl nárůst transakcí v e-commerce téměř 50procentní. Na Slovensku už šlo pouze o 30 procent.
Přibylo také více těch, kteří začali platit online poprvé. Irsko a Belgie zaznamenaly po letošním březnu 40procentní nárůst online plateb u těch držitelů karet Visa, kteří tímto způsobem jinak běžně neplatili.[5] Na Slovensku to bylo téměř 10 procent.
REKLAMA
“Ve Visa úzce spolupracujeme s drobnými živnostníky, abychom jim pomohli vrátit se do hry. Malým firmám radíme s digitalizací, protože věříme, že v onlinu mohou nadále prodávat a vydělávat i v této nelehké době. Výhodu mají ty firmy, které už se v digitálním prostředí pohybují. Vyrovnat se s ekonomickým šokem, který onemocnění COVID-19 způsobilo je tak pro ně snazší. Zákaznické chování se navíc nenávratně proměnilo a lidé více nakupují v e-shopech a v mobilních aplikacích. Navíc je jasné, že online budou nakupovat i nadále,” řekl Marcel Gajdoš, regionální manažer Visa pro Českou republiku a Slovensko.
Visa už v dubnu oznámila, že prostřednictvím své nadace Visa Foundation poskytne celkem 210 milionů dolarů na podporu malých podniků a mikropodniků. Program potrvá následujících pět let.
Visa také ve spolupráci s Global Payments představila novou aplikaci, se kterou lze prodávat na internetu bez nutnosti vlastnit e-shop či online prodejnu. To by mohlo výrazně pomoci těm firmám, které v důsledku dopadu COVID-19 registrují nižší obraty ve svých kamenných prodejnách.
Aplikace easy2sell od Global Payments je velmi jednoduchá na ovládání. Stačí, když podnikatel produkt vyfotí, přidá popis a cenu a následně nabídku zveřejní na sociálních sítích. Odkazy lze zákazníkům posílat i přes e-maily nebo SMS zprávy.
REKLAMA
Zákazníci už si sami vybírají na sociálních sítích. Pokud se jim nějaký produkt či služba líbí, zaplatí za ně a přepravce jim je doveze až domů. Nebo si také můžou objednávku vyzvednout přímo u obchodníka.
[1] U.S. Chamber of Commerce and MetLife Special Report on Coronavirus and Small Business, 3. dubna 2020
[2] VisaNet data, duben 2020
[3] Průzkum Visa o SME, říjen 2019
[4] VisaNet data, duben 2020
[5] VisaNet data, duben 2020