Díky konkrétním případům, které ukazují na zřejmou záměnu konzultantské role obchodníků s manipulací směrem k maximálním ziskům, dáváme k dispozici následující přehled základních pravidel při nákupu investičních kovů.
1. Registrace u institucí s autoritou
Za známku serióznosti prodejce investičních kovů je pokládána registrace u ČNB nebo Českého puncovního úřadu. Pozor, tyto instituce ale nejsou kontrolními orgány, které by dále dohlížely na počestnost obchodníků. Dalším indikátorem důvěry mohou být také věrohodné certifikace spotřebitelů. Prodávané zboží by mělo zároveň pocházet od renomovaných a známých mincoven a rafinérií jakými jsou například Argor Heraeus, Austrian Mint nebo Perth Mint.
2. Menší gramáž kovu slibuje větší marži obchodníkovi
Před nákupem byste měli dobře zvážit investovanou částku a formu kovu, do které chcete investovat. Pakliže máte dostatek prostředků, je rozumnější koupit větší slitek nebo cihlu, než nakupovat po menších slitcích nebo mincích. Obchodník, který vás tlačí k tomu, abyste za zamýšlenou částku nakoupili více “drobného zboží”, myslí především na svůj zisk než zákazníkovu investici. Skutečnost potvrzuje, že i když jdete k některým obchodníkům s jasným záměrem koupit zlatý slitek, jste vystaveni mnohdy nesmyslné argumentaci ve prospěch mincí, na kterých má prodejce vyšší marži. Nákup drobnějších mincí a slitků má i své výhody, jako jsou vyšší likvidita nebo ročníková sběratelská hodnota, ale nátlak od prodejce je vždy nemístný. U historických mincí, které mají výraznou přidanou sběratelskou hodnotu, je k investici potřebná vysoká informovanost zákazníka, jinak může naletět nepoctivým obchodníkům.
3. Cena a prémium
Obchodní cenu zlata určuje obchodování na burze a aktuální cenu lze najít na internetu. Konečnou cenu investičního zlata ovšem ovlivňuje také prémium (marže pro obchodníka). Zákazník by si měl hlídat tzv. spread, tedy rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou daného produktu.
Před nákupem si jistě srovnejte ceny jednotlivých prodejců. Neplatí pravidlo, že známý a seriózní prodejce bude mít také nejnižší ceny. Pakliže se cena stejného produktu u dvou různých prodejců významně liší, může to u dražšího prodejce znamenat také širší a kvalitnější paletu služeb (kamenné pobočky, zpětný odkup, apod.). Tento rozdíl v ceně, by ale měl být u větších slitků (deset a více gramů) pouze v řádech stokorun. U drobných jedno až pěti gramových slitků se cena zpravidla liší v řádech deseti až stokorun. V případě větších slitků může být ovšem cenový rozdíl až v řádech tisíců.
REKLAMA
4. Fixace ceny
Seriozní prodejci fixují ceny nakupovaného kovu. Někteří prodejci fixaci ceny, tedy garanci ceny, kterou v čase objednávky prodejce udává, nabízejí, ale skutečnost bývá jiná. Mnoho prodejců fixuje cenu až po zaplacení nebo převodu peněz na účet, čímž se může konečná cena ještě měnit.
5. Výkup investičního kovu
Tuto službu by měl nabízet snad každý seriózní prodejce investičních kovů. Skutečnost je však jiná a ne vždy platí to, co je deklarováno. Když máte štěstí, dojde k absurdní situaci, kdy vás obchodník, u kterého jste kdysi zlato koupili, pošle ke konkurenci, která zlato odkoupí. Jestli-že vám bude prodejce tvrdit, že nemůže váš slitek vykoupit, protože má poškrábaný obal, pochází ze starší edice nebo vám nebude chtít vykoupit minci s argumentem, že nemá certifikaci, vězte, že jde o nepravdivou informaci a takovému obchodníkovi se vyhněte. Obchodníci s kovy mají například možnost nechat za symbolickou cenu produkt znovu přebalit u původní mincovny.
6. Prodejce si „progooglujte“ a prolustrujte
Kromě případné registrace u institucí s autoritou si také u prodejce zjistěte, zda na sebe uvádí kontakt (telefon, mobil, email…), zda má kamenný obchod, případně kolik má poboček. Preferujte spíše firmy, které jsou na trhu alespoň dva roky. Také internetové diskuze a názory dalších zákazníků vám mohou pomoci se zorientovat.
Chystáte-li se využít relativně nízké ceny zlata k jeho nákupu, měli byste tyto skutečnosti mít na paměti. “Vyznat se v aktuální záplavě prodejců investičních kovů vyžaduje výkon hodný analytika. V uvedených zásadách jsme se snažili vyhnout rutinně známým pravidlům. Naopak jsme se zaměřili na konkrétní problémy na trhu, se kterými se může zájemce o nákup zlata setkat,” říká k problematice serióznosti prodejců Bronislav Beneš, business manager společnosti AuPortal.