07. 11. 2024
Ženy vlastní méně kryptoměn, ale jsou odhodlanější se v této oblasti vzdělávat
Transformace finančních ekosystémů, probíhající v posledních letech, významně podporuje popularitu digitálních aktiv, zejména kryptoměn. Kryptoměny vlastní více než pětina mužů (21 %), což je téměř dvakrát více než v případě žen (11 %). Pokud však jde o obecný zájem o tato aktiva, rozdíly mezi muži a ženami se stírají. 46 % žen potvrdilo, že je tato forma investování zajímá, což není příliš vzdáleno zájmu mužů, který činí 54 %.
Ukazuje se však, že ženy jsou při investování do kryptoměn otevřenější vzdělávání – 54 % žen by se jako první krok před nákupem kryptoměn odborně vzdělávalo, zatímco u mužů je to zhruba polovina. Tyto údaje pocházejí z mezinárodního průzkumu, který provedla BITmarkets Academy ve spolupráci se společností Ipsos a kterého se zúčastnilo více než 1550 respondentů z vybraných evropských trhů, včetně České republiky.
„Muži jsou v investování do kryptoměn celkově aktivnější – jsou ochotni podstoupit větší riziko a projevují vyšší zájem o nové technologie. Zajímavé je, že zájem žen o kryptoměny je téměř srovnatelný, a dokonce jsou více otevřené studiu této problematiky, než se do obchodování aktivně zapojí. To nám může naznačovat, že ekonomické zájmy mužů a žen se přibližují,“ komentuje výsledky průzkumu Ali Daylami, hlavní analytik společnosti BITmarkets.
Průzkum dále ukázal, že muži mají celkově lepší znalosti základních pojmů souvisejících s kryptoměnami. Pouze 4 % dotázaných mužů uvedlo, že o kryptoměnách nevědí nic, zatímco u žen tento nedostatek přiznává 9 %. U odbornějších termínů však tápou příslušníci obou pohlaví. Například 14 % mužů a 24 % žen by nedokázalo vysvětlit, co je kryptoměnová burza. U ETF (burzovně obchodovaných fondů) neznalost dosahuje až 29 % u mužů a 41 % u žen.
Statistiky na jednu stranu ukazují, že ženy vlastní kryptoměny méně často než muži; na druhou stranu však naznačují vyšší pravděpodobnost, že se v této oblasti před investováním rozhodnou vzdělávat. Do budoucna by to mohlo znamenat, že se více žen aktivně zapojí do investování a obchodování. Vzdělání a informovanost jsou totiž klíčové předpoklady k překonání nejčastějších překážek, jako je nedostatečná finanční gramotnost a s ní spojená nedůvěra ve finanční služby. Svět kryptoměn by tak mohl získat nové skupiny investorů a obchodníků.
Celý průzkum je k dispozici na stránkách BITmarkets Academy.